Idag, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Då har man indirekt vidgått köparens begäran om ersättning om än med viss prutning. Finns kanske tillfällen det passar, men inte i det som ts beskriver då det dessutom misstänks vara konstruerade fel.
Precis min tanke.. hade det vart en gammal packning som fuktade eller en dålig oring på oljestickan saker varken jag som säljare eller köpare kan förutspå att den ska gå sönder men av ålder går sönder då hade jag vart tillmötesgående men det här är något annat när man av ren dumhet och eget initiativ rent krasst tömt ur oljan med flit.
Citera
Idag, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorbajs
Precis min tanke.. hade det vart en gammal packning som fuktade eller en dålig oring på oljestickan saker varken jag som säljare eller köpare kan förutspå att den ska gå sönder men av ålder går sönder då hade jag vart tillmötesgående men det här är något annat när man av ren dumhet och eget initiativ rent krasst tömt ur oljan med flit.
Om ni har skriftlig kommunikation, skriv som sista brev: "Ärendet är avslutat, ni har genomfört ett köp mellan privatpersoner." Verbalt kanske med annan formulering, men poängtera att ytterligare respons ej kommer att ges.
Citera
Idag, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
Det finns idioter till allt. Hänvisa till köplagen. Skadan har skett vid oaktsamhet i antingen frakt eller användande. Sådana här prylar säljs alltid i befintligt skick och den fungerade väl vid transaktionen, du har ingen skyldighet att lämna någon ångerrätt eller garanti. Blockera sedan numret och be honom att inte kontakta dig igen.

Är det någon lokal byfåne? Du kanske kan fråga dig runt eller reka om han har en historia av liknande incidenter sedan tidigare. Inte sällan sådana här muppar sätter fiffel som detta i system. Han kanske har bytt till trasiga blad för att behålla de hela själv eller bytt ut halva maskinen.
Han är inte fast boende troligen sommarbostad eller liknande.

Jag har kollat upp honom och utan att avslöja för mycket så borde han ha betydligt bättre koll än vad han utger sig för att ha.
Citera
Idag, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Köparen har undersökt och testat den vid köpet.
Då läckte den ingen olja och han tyckte knivarna såg bra ut.
Att motorn börjar läcka olja dagen efter är en risk man tar när man väljer att köpa begagnat betydligt billigare än nytt med garanti.
Han kommer ingenstans i detta ärende.
Blockera hans nummer och lev ditt liv.

+1
Citera
Idag, 12:17
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Han skickar mig en bild på maskinen där det har läckt ut olja över plastkåpor, över däcket och en lång strimma ca en meter ut från maskinen på gräs och grus.

Jag ihop med en bekant studerat bilden och kommer till samma slutsats oberoende av varandra att ända sättet för oljan att hamna där den har hamnat är om den tippats upp på sidan, för enda chansen att oljan skulle ta sig dit den har på bilderna är om det är hål i motorblocket eller om den runnit ur vevhusventilationen som är placerad längst upp på motorn.

Jag har svarat köparen lugnt och trevligt samt delgivit min misstanke om att den måste ha på något sätt tippats upp så pass mycket att oljan runnit ur motorn via ventilationen men han svarar inte på det utan säger att han inte vet vad som hänt och har haft mekaniker där för att bedöma att den är ”trasig” vilket är otroligt intetsägande.

Någonstans känner jag att göra rättssak av det här kommer kosta och ta massa onödig tid på ett så lite belopp och dessutom en ”jäkla åkgräsklippare” från 2005.
Menar du att köparen bara har hällt/spillt olja ovanpå åkergräsklipparen? Eller har han haft den upp-och-ned?
I så fall är det nog fel på köparen, inte åkergräsklipparen.

Oavsett så har du nog ryggen fri. Be honom prata med sitt försäkringsbolag istället.
Citera
Idag, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Menar du att köparen bara har hällt/spillt olja ovanpå åkergräsklipparen? Eller har han haft den upp-och-ned?
I så fall är det nog fel på köparen, inte åkergräsklipparen.

Oavsett så har du nog ryggen fri. Be honom prata med sitt försäkringsbolag istället.
Kan inte utesluta det ena eller det andra men min gissning är att han tippat upp den på sidan för att kolla på något gjort en tankevurpa, brummat iväg utan olja i motorn och sedermera skurit.

Har sett i div fb grupper hur folk som samma tabbe och tror att man kan behandla dom hur man vill tippa eller välta.

Dom flesta vanliga åkgräsklippare har en max tolerans på 10 graders lutning.
Citera
Idag, 13:10
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Det finns ingen undersökningsplikt för köparen före köpet enligt köplagen. Läs på.
Hur menar du att köparen ska kunna peka ut ett fel på varan om den aldrig undersöktes innan köpetillfället? Felet blir inte dolt bara för att köparen försummade chansen att undersöka varan före dess att köpet genomfördes.
Citera
Idag, 13:11
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Kan inte utesluta det ena eller det andra men min gissning är att han tippat upp den på sidan för att kolla på något gjort en tankevurpa, brummat iväg utan olja i motorn och sedermera skurit.

Har sett i div fb grupper hur folk som samma tabbe och tror att man kan behandla dom hur man vill tippa eller välta.

Hur gammal var åkergräsklipparen?
Citera
Idag, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Hur gammal var åkergräsklipparen?
10 år har jag för mig
Citera
Idag, 19:07
Medlem
448s avatar
Citat:

Nästan alla (åk)gräsklippare har en maxlutning men det har och göra med att det är våtsumpssmörning i 4-takt.

Smörningen upphör vid kraftig lutning så man rekar 2takts-klippare för hög lutning då dom smörjs annorlunda.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in