2026-05-22, 11:11
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är inte ens vetenskapligt bevisat att främmande teknologi finns på jorden. Men folk ser UFOs och folk ser änglar.
Att folk ibland ser eller hör saker som de inte förstår betyder bara att de inte förstår vad de har upplevt. Det betyder ingenting annat än det. Vår hjärna blev genom den okristliga evolutionen skarp på att identifiera olika faror. De människor som inte hade den förmågan blev uppätna av rovdjur. Ibland är vi lite för känsliga för potentiella faror och därför tror en del människor att de har sett ett spöke, ett troll i skogen eller ett UFO på stjärnhimmeln.

Den enklaste förklaringen brukar vara den korrekta. Ockhams rakkniv.
Senast redigerad av Cyborg2030 2026-05-22 kl. 11:15.
Citera
2026-05-22, 11:19
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Kristendomen håller inte ihop logiskt, inte ens internt i hur kristna ska vara och/eller bestraffas. Å ena sidan är Jesus förlåtande till allt och alla, kärleken svämmar över så att det räcker till alla och ännu mer, men å andra sidan ska du som människa åka på ett straff om du gör något litet fel t.ex. om en man smeker en annan man på snoppen. Det förlåter aldrig Jesus, då ska du brinna i helvetet om du är så snuskig som människa. Kristendomen är "trams och offtopic" inom sin egen föreställningsvärld. Fullständigt skrattretande.
Kristendomens sexualmoral kommer inte från Gud utan från judendomen.
Citera
2026-05-22, 11:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Att folk ibland ser eller hör saker som de inte förstår betyder bara att de inte förstår vad de har upplevt. Det betyder ingenting annat än det. Vår hjärna blev genom den okristliga evolutionen skarp på att identifiera olika faror. De människor som inte hade den förmågan blev uppätna av rovdjur. Ibland är vi lite för känsliga för potentiella faror och därför tror en del människor att de har sett ett spöke, ett troll i skogen eller ett UFO på stjärnhimmeln.

Den enklaste förklaringen brukar vara den korrekta. Ockhams rakkniv.
Ockhams rakkniv leder i detta fallet till solipsism. Och då faller ändå i princip allt sånt här.
Citera
2026-05-22, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SCOJCOLAS
Det är ju ingen nyhet att det funnits korruption, maktspel och synd inom delar av den katolska kyrkans historia. Det vore nästan naivt att tro något annat när människor bygger institutioner med enorm makt och inflytande.

På medeltiden var påvedömet en av de mäktigaste positionerna i världen, och självklart försökte politiska och ekonomiska intressen påverka och infiltrera kyrkan. Människans fallna natur försvinner inte bara för att man verkar inom religion.

Du bekräftar ju nu att det var ett avfall från sann kristendom, att påvar förordade tortyr och krig, och t.o.m. ville bli kallade för "fader":

"Ni skall inte kalla någon här på jorden för er fader, ty en är er fader, han som är i himlen." (Matt 23:9 Bibel2000)

Och att deras präster inte får gifta sig:

"Anden säger uttryckligen att under den återstående tiden skall några avfalla från tron... folk som förbjuder äktenskap " (1 Tim 4:1,3)

Vilken annan rörelse talar Jesus och apostlarna i så fall om, som det stora avfallet från sann kristendom, om det inte är Katolska Kyrkan och ortodoxa Kyrkan?
Tänker du på Arianer? Vad för ondska har Arianer gjort i jämförelse med Romerska Katolska Kyrkan?

Citat:
Men för mig säger det faktiskt något annat också:
att den apostoliska tron ändå bevarats genom 2000 år trots människors brister är snarare ett argument för Guds försyn än emot den.

Men den apostoliska tron blev ju bevisligen inte bevarad i Romersk Katolska Kyrkan, det blev ett avfall, där dom t.ex. beblandade sig i makten, grundad av en romersk Kejsare, en krigsherre som påstår att han fick ett tecken från Jesus. Som fortsatte att kriga och döda människor, denna gång i Jesu namn, trots att Jesus lärde ut att älska sina fiender, inte ta till svärd(vapen), att vända andra kinden till.

Tycker du att Konstantin den store är en bra representant för sann kristendom?

Citat:
Och glöm inte heller att den ortodoxa kyrkan, som utvecklats separat från Rom sedan 1000-talet och inte varit under samma västerländska eller påvliga inflytande, fortfarande bekänner samma grundläggande tro om treenigheten och Kristi gudom.

Och på liknande sätt har Ortodoxa Kyrkan beblandat sig i statsmakten. Känner du till hur Ryska Ortodoxa Kyrkan försvarar Putin och Ryssland, t.ex. genom att välsigna krigsmaterial som dödar Ukrainska civila, kvinnor och barn? Och du vill vara förknippad med dom för att dom tror på treenigheten?

https://www.youtube.com/shorts/ONdhc-OEPts

Det är också lite underligt att ni inte är en enda kyrka, om ni nu tror på samma treenighet, hur kommer det sig? Bibeln är tydlig med att det finns bara en kristen gemenskap:

"Sträva efter att med friden som band bevara den andliga enheten: en enda kropp och en enda ande, liksom ni en gång kallades till ett och samma hopp. En är Herren, en är tron, ett är dopet, en är Gud och allas fader, han som står över allting, verkar genom allt och finns i allt." (Efesierna 4:4-6 Bibel2000)

"Alla Kristi församlingar hälsar er." (Rom 16:16 Bibel2000)

"Men i vår herre Jesu Kristi namn uppmanar jag er, bröder, att vara överens och inte dela upp er i olika läger, utan återigen stå eniga i tankar och åsikter." (1 Kor 1:10 Bibel2000)
Citera
2026-05-22, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du bekräftar ju nu att det var ett avfall från sann kristendom, att påvar förordade tortyr och krig, och t.o.m. ville bli kallade för "fader":

"Ni skall inte kalla någon här på jorden för er fader, ty en är er fader, han som är i himlen." (Matt 23:9 Bibel2000)

Och att deras präster inte får gifta sig:

"Anden säger uttryckligen att under den återstående tiden skall några avfalla från tron... folk som förbjuder äktenskap " (1 Tim 4:1,3)

Vilken annan rörelse talar Jesus och apostlarna i så fall om, som det stora avfallet från sann kristendom, om det inte är Katolska Kyrkan och ortodoxa Kyrkan?
Tänker du på Arianer? Vad för ondska har Arianer gjort i jämförelse med Romerska Katolska Kyrkan?

Men den apostoliska tron blev ju bevisligen inte bevarad i Romersk Katolska Kyrkan, det blev ett avfall, där dom t.ex. beblandade sig i makten, grundad av en romersk Kejsare, en krigsherre som påstår att han fick ett tecken från Jesus. Som fortsatte att kriga och döda människor, denna gång i Jesu namn, trots att Jesus lärde ut att älska sina fiender, inte ta till svärd(vapen), att vända andra kinden till.

Tycker du att Konstantin den store är en bra representant för sann kristendom?

Och på liknande sätt har Ortodoxa Kyrkan beblandat sig i statsmakten. Känner du till hur Ryska Ortodoxa Kyrkan försvarar Putin och Ryssland, t.ex. genom att välsigna krigsmaterial som dödar Ukrainska civila, kvinnor och barn? Och du vill vara förknippad med dom för att dom tror på treenigheten?

https://www.youtube.com/shorts/ONdhc-OEPts

Det är också lite underligt att ni inte är en enda kyrka, om ni nu tror på samma treenighet, hur kommer det sig? Bibeln är tydlig med att det finns bara en kristen gemenskap:

"Sträva efter att med friden som band bevara den andliga enheten: en enda kropp och en enda ande, liksom ni en gång kallades till ett och samma hopp. En är Herren, en är tron, ett är dopet, en är Gud och allas fader, han som står över allting, verkar genom allt och finns i allt." (Efesierna 4:4-6 Bibel2000)

"Alla Kristi församlingar hälsar er." (Rom 16:16 Bibel2000)

"Men i vår herre Jesu Kristi namn uppmanar jag er, bröder, att vara överens och inte dela upp er i olika läger, utan återigen stå eniga i tankar och åsikter." (1 Kor 1:10 Bibel2000)

Nu snöar du ju in på kyrkhistorik och politik igen.
Har vi inte redan klarat av att kyrkan - den katolska, ortodoxa, olika protestantiska rörelser och sekter som jehovas vittnen och mormoner - är full av skandaler och korruption genom historien. Den gemensamma nämnaren är människans fallna natur och synd.

Nu försöker vi prata specifikt om tron på Gud, vem Jesus är och vad det faktiskt betyder för människan och för verkligheten.

Du får naturligtvis välja själv om du vill svara eller inte, men den fråga på ämnet jag, och säkert flera med mig, helst vill ha svar på från ett jehovas vittne är;

Hur kommer du fram till att Jesus är ärkeängeln Mikael?
Citera
2026-05-22, 11:58
Medlem
Citat:
Nu snöar du ju in på kyrkhistorik och politik igen.
Har vi inte redan klarat av att kyrkan - den katolska, ortodoxa, olika protestantiska rörelser och sekter som jehovas vittnen och mormoner - är full av skandaler och korruption genom historien. Den gemensamma nämnaren är människans fallna natur och synd.

Så bibelns profetior om ett stort avfall, som redan var en verklighet på Johannes tid är inte viktigt för dig för att förstå vad den sanna kristendomen handlar om? Du är bara intresserad av vad kyrkofäderna sade och skrev, som är en del av avfallet.

Jag har visat dig att hednisk religion hade triader, och den sanna kristendomen avföll, man tog till sig hedniska läror och traditioner in i den Katolska Kyrkan.

Jag har också visat dig att Jesus är Guds son, inte Gud, det sägs 40-50 gånger att Jesus är Guds son. Och Paulus säger:

"Ty även om det finns så kallade gudar, i himlen eller på jorden – och det finns ju många gudar och många herrar, så har vi bara en Gud, fadern... och bara en herre, Jesus Kristus" (1 Kor 8:5-6 Bibel2000)

Kristna har bara en Gud, fadern. Det borde ringa en klocka någonstans tycker man.
Citera
2026-05-22, 12:12
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Du har inte hållt dig till topic en enda gång i den här tråden. Du har förmodligen inte läst trådstarten.

Hur ser du på att Gud är inuti skapelsen och utanför den samtidigt. Att Gud är i Universum och är universum. Om så är, så är alla människans tafatta försök att förstå skapelsen genom vetenskap en del av den materiella illusionen.

Det är bara tramsigt påhitt som ingen kan visa minsta grund för att det skulle förhålla sig på det viset. Ingen har visat det någonsin. Men du är gärna välkommen att visa varför det skulle vara troligt att det förhöll sig så.
Citera
2026-05-22, 12:19
Medlem
Citat:
Så bibelns profetior om ett stort avfall, som redan var en verklighet på Johannes tid är inte viktigt för dig för att förstå vad den sanna kristendomen handlar om? Du är bara intresserad av vad kyrkofäderna sade och skrev, som är en del av avfallet.

Jag har visat dig att hednisk religion hade triader, och den sanna kristendomen avföll, man tog till sig hedniska läror och traditioner in i den Katolska Kyrkan.

Jag har också visat dig att Jesus är Guds son, inte Gud, det sägs 40-50 gånger att Jesus är Guds son. Och Paulus säger:

"Ty även om det finns så kallade gudar, i himlen eller på jorden – och det finns ju många gudar och många herrar, så har vi bara en Gud, fadern... och bara en herre, Jesus Kristus" (1 Kor 8:5-6 Bibel2000)

Kristna har bara en Gud, fadern. Det borde ringa en klocka någonstans tycker man.

Min vän, det enda du ”visat” är att du har indoktrinerats av en sekt som hela den kristna världen är rörande överens om är heresi.

Eftersom jag stött på många jehovas vittnen under åren vet jag att det är tämligen lönlöst att att resonera i termer av sant/falskt. Och det är ok, jag eller kyrkan har ingen aktiv agenda att omvända jehovas vittnen. Ni välkomnas precis som alla andra som söker sig till kyrkan, och gör ni inte det efter eget hjärta så gör vi inga ansatser att ”rekrytera er”. Du ser aldrig en katolik oombett knacka på hos främmande människor för att förklara att de har fel om Gud

Så vad kan vi prata om?
Jo, vi kan ha ett intresse av att förstå varandras skillnader.

Det är därför jag så gärna vill att du förklarar för oss alla hur Jesus är ärkeängel Mikael, för det är verkligen INGEN utanför jehovas vittnen som förstår den slutsatsen.
Citera
2026-05-22, 12:22
Medlem
Citat:
Min vän, det enda du ”visat” är att du har indoktrinerats av en sekt som hela den kristna världen är rörande överens om är heresi.

Eftersom jag stött på många jehovas vittnen under åren vet jag att det är tämligen lönlöst att att resonera i termer av sant/falskt. Och det är ok, jag eller kyrkan har ingen aktiv agenda att omvända jehovas vittnen. Ni välkomnas precis som alla andra som söker sig till kyrkan, och gör ni inte det efter eget hjärta så gör vi inga ansatser att ”rekrytera er”. Du ser aldrig en katolik oombett knacka på hos främmande människor för att förklara att de har fel om Gud

Så vad kan vi prata om?
Jo, vi kan ha ett intresse av att förstå varandras skillnader.

Det är därför jag så gärna vill att du förklarar för oss alla hur Jesus är ärkeängel Mikael, för det är verkligen INGEN utanför jehovas vittnen som förstår den slutsatsen.

Slut på den logiska argumentationen?
Citera
2026-05-22, 12:25
Medlem
Citat:
Slut på den logiska argumentationen?

”Ge inte det heliga åt hundarna och kasta inte era pärlor för svinen. De trampar ner dem och vänder sig om och sliter sönder er.”
— Matt 7:6
Citera
2026-05-22, 12:37
Medlem
Citat:
”Ge inte det heliga åt hundarna och kasta inte era pärlor för svinen. De trampar ner dem och vänder sig om och sliter sönder er.”
— Matt 7:6

Fast Jesus argumenterade även med fariséer med logiska argument.

Jag tycker likadant om dig, det går inte att logiskt argumentera med inbitna Katoliker, men jag försökte i alla fall. Så varför ska jag ge dig pärlan om hur Jehovas vittnen tolkar Mikael som Jesus när du inte ens kan ta emot dom mest elementära lärorna i bibeln?
Citera
2026-05-22, 12:45
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det är bara tramsigt påhitt som ingen kan visa minsta grund för att det skulle förhålla sig på det viset. Ingen har visat det någonsin. Men du är gärna välkommen att visa varför det skulle vara troligt att det förhöll sig så.
Så det är trams alltså. Då är ditt bidrag till tråden avslutad helt enkelt, vad du nu gjorde här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in