Citat:
Ursprungligen postat av
threefifty
Nu kanske denna tråden ligger helt fel men det drabbas oss "privata"
VD på vattenfall har ungefär 1.6 miljoner kr i lön per MÅNAD
De delar ut miljarder i vinster per år.
Vattenfall är statligt
Samtidigt får Robert och familj sälja sitt hus för de inte har råd med sina elräkningar.
Hur går detta ihop? Vad har jag missat.
Ja det är väl surt men det är så så systemet är uppbyggt.
Elbolagen tjänar väldigt bra på nuvarande energikrisen eftersom priserna sätts av marknaden i Europa (dyr gasproduktion etc). Så vi svenskar bla. får betala högt för det.
Sedan går en viss andel andel av intäkterna in i staten också. Vi har ju enorma skatter på el.
Tanken är väl inte att vi ska ha en energikris.... hehe.
Edit; Kollade priserna på Storbritannien, som inte är med i EU. Det är inte bättre där ändå.. Då handeln sker ändå med EU, vi är alla ihopkopplade i marknaden.