2026-05-21, 09:25
  #1
Medlem
Nu kanske denna tråden ligger helt fel men det drabbas oss "privata"

VD på vattenfall har ungefär 1.6 miljoner kr i lön per MÅNAD
De delar ut miljarder i vinster per år.
Vattenfall är statligt

Samtidigt får Robert och familj sälja sitt hus för de inte har råd med sina elräkningar.

Hur går detta ihop? Vad har jag missat.
Citera
2026-05-21, 09:39
  #2
Medlem
Regeringens politik.

Att ett företag tjänar pengar är väl grundläggande.

Flaskhalsar i distributionen

Gemensam marknad för el inom EU - Sverige är förpliktade att sälja stora delar av produktionen till övriga länder inom EU - det är där de stora vinsterna plockas hem.

Kriget i Ukraina
__________________
Senast redigerad av PatricHbg 2026-05-21 kl. 09:43.
Citera
2026-05-21, 09:48
  #3
Medlem
Wyrdkins avatar
Vattenfall är vinstdrivande och har enbart ansvar gentemot ägarnas vinst samt beredskap för totalförsvaret. Inte att nån inte ska få sälja sitt hus. Sånt har vi socialen för.
Citera
2026-05-21, 09:54
  #4
Medlem
Då staten inte fått någon utdelning på flera år gjordes elsystemet-Nätet om.
När kärnkraften slopats och den nya gröna elen sattes i verket blev det plötsligt miljarder till staten i utdelning.
Att vi konsumenter betalar hela skiten är ju exakt som staten vill.
Högre och högre priser, Ukrainakrig eller inte.

Slopad import av billig energi från öst...EU har monterat ner hela Europa. Vi betalar-först med kronor sedan med vår hälsa och vårt liv.
Citera
2026-05-21, 09:56
  #5
Medlem
En konstruktion av Socialdemokraterna. Förvaltad av Moderaterna. Vad kan bli fel? Allt!
Citera
2026-05-21, 10:05
  #6
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Nu kanske denna tråden ligger helt fel men det drabbas oss "privata"

VD på vattenfall har ungefär 1.6 miljoner kr i lön per MÅNAD
De delar ut miljarder i vinster per år.
Vattenfall är statligt

Samtidigt får Robert och familj sälja sitt hus för de inte har råd med sina elräkningar.

Hur går detta ihop? Vad har jag missat.

Du har missat att skaffa dig den utbildning som gör dig till näste VD i Vattenfall :-) Det kan ju alltid diskuteras vilka lönenivåer som är rimliga, men generellt gäller att företag på en konkurrensutsatt marknad är villiga att betala för rätt person, och då gör den personen rätt i att ta bra betalt.

Men Vattenfall klasar inte riktigt in här, det är statligt och rör sig i alla fall i stora delar på en monopolmarknad. Då behövs inga så feta löner, kanske mer en lön i nivå med vad en minister har.
Citera
2026-05-21, 10:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Nu kanske denna tråden ligger helt fel men det drabbas oss "privata"

VD på vattenfall har ungefär 1.6 miljoner kr i lön per MÅNAD
De delar ut miljarder i vinster per år.
Vattenfall är statligt

Samtidigt får Robert och familj sälja sitt hus för de inte har råd med sina elräkningar.

Hur går detta ihop? Vad har jag missat.


Ja det är väl surt men det är så så systemet är uppbyggt.

Elbolagen tjänar väldigt bra på nuvarande energikrisen eftersom priserna sätts av marknaden i Europa (dyr gasproduktion etc). Så vi svenskar bla. får betala högt för det.

Sedan går en viss andel andel av intäkterna in i staten också. Vi har ju enorma skatter på el.

Tanken är väl inte att vi ska ha en energikris.... hehe.

Edit; Kollade priserna på Storbritannien, som inte är med i EU. Det är inte bättre där ändå.. Då handeln sker ändå med EU, vi är alla ihopkopplade i marknaden.
__________________
Senast redigerad av rawjudge 2026-05-21 kl. 10:36.
Citera
2026-05-21, 12:18
  #8
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Va!? Det var fan i mig en markant höjning sen sist jag kollade å det var inte ens för ett år sen.

Sinnessjukt att en statsanställd kan plocka ut så mycket medans klyftorna ökar i detta landet. Provocerande.
Citera
2026-05-21, 13:58
  #9
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Nu kanske denna tråden ligger helt fel men det drabbas oss "privata"

VD på vattenfall har ungefär 1.6 miljoner kr i lön per MÅNAD
De delar ut miljarder i vinster per år.
Vattenfall är statligt

Samtidigt får Robert och familj sälja sitt hus för de inte har råd med sina elräkningar.

Hur går detta ihop? Vad har jag missat.

Vem behöver sälja sitt hus på grund av elräkningen? Vem är Robert?

El säljs till marknadspris, spelar ingen roll att Vattenfall är statligt. El är dessutom billigt i det här landet.

Vattenfall tjänar massa pengar på att EI inte klarade av att sätta en vettig intäktsram.
__________________
Senast redigerad av OldFashioned 2026-05-21 kl. 14:01.
Citera
2026-05-21, 14:17
  #10
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Nu kanske denna tråden ligger helt fel men det drabbas oss "privata"

VD på vattenfall har ungefär 1.6 miljoner kr i lön per MÅNAD
De delar ut miljarder i vinster per år.
Vattenfall är statligt

Samtidigt får Robert och familj sälja sitt hus för de inte har råd med sina elräkningar.

Hur går detta ihop? Vad har jag missat.

Att lönerna ser ut så i bolag av den storleken oavsett om de är privata eller offentliga.
Att inte Robert utnyttjade det faktum att utbildning är gratis i Sverige och såg till att utbilda sig och skaffa ett arbete så han kan betala elräknongen äf hans problem.

Att elen är dyr får du dessutom ta med S och MP och inte Vattenfall.
Citera
2026-05-21, 18:03
  #11
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Privatekonomi --> Företagsskvaller
/Moderator
Citera
2026-05-21, 18:56
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Samtidigt får Robert och familj sälja sitt hus för de inte har råd med sina elräkningar.

Hur går detta ihop? Vad har jag missat.

Vad har Robert och familj med Vattenfalls VDs lön?
Priset på el sätts på elbörsen och där finns det fler aktörer än Vattenfall. Det är inte vattenfall som ensidigt sätter priset som tvingar Robert att sälja sitt hus.(Robert borde sluta med direktverkande el istället)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in