2026-08-07, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag köpte min första knippe igår men vill köpa mycket mer. Jag väntade på 105 men så gick det inte riktigt enligt plan.

...ja och vad det störtdök efter lockup... not.
Samma här som ingång sen lite idag. Hoppas den dyker för å köpa billigt bara?
Citera
2026-08-07, 17:48
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det finns ett lönsamt business case för de, så dom lär nog skicka upp sådana när dom fått i en växel på starskeppet.

Han har nog ungefär dubbla din IQ. Men när skillnaden är så stor så brukar den intelligentare uppfattas som en idiot av den mindre intelligente.

Folk som förstår bättre inser utmaningarna som dessa ing har löst och arbetar med.

Och Musk har inget tålamod för de som inte presterar. Så inga sådana finns kvar.

Det du har erfarenhet av är arbetsplatser där sådana som du arbetar. Det är som dag och natt.

Du får väl hoppas att folk glömmer ditt inlägg.

Njä, typ 95% av SpaceX värde bygger på ljusblå förhoppningar om fantastiska saker som den makalösa Musk kommer åstadkomma nästa år.

Så innan man investerar i SpaceX tycker jag man ställa en ärlig fråga till sig själv om man verkligen tycker att Musk är trovärdig, pålitlig och det största universalgeniet sedan DaVinci gick i kortbyxor... (speciellt givet facit för hans tidigare påhitt och luftslott).

Nu ska ju den här tråden inte handla om Musk, men det är svårt att undvika, när det faktiskt är hans person (och personkult) som utgör värdet i företaget...

Sen tycker jag också att Musk är ett jättebra exempel på Dunning–Kruger; han framstår bara som smart på områden som man själv inte kan något om... (men han är ju väldigt bra på att luras och fejka, så alltid något).
Citera
2026-08-07, 18:29
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Drog iväg tillsammans med resten av tech 13 dollars upp just nu, den verkar ha bottnat runt 110.

Jag köper i nästa dipp.
Senast redigerad av DittMuppHelvete 2026-08-07 kl. 18:31.
Citera
2026-08-07, 18:37
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Njä, typ 95% av SpaceX värde bygger på ljusblå förhoppningar om fantastiska saker som den makalösa Musk kommer åstadkomma nästa år.

Så innan man investerar i SpaceX tycker jag man ställa en ärlig fråga till sig själv om man verkligen tycker att Musk är trovärdig, pålitlig och det största universalgeniet sedan DaVinci gick i kortbyxor... (speciellt givet facit för hans tidigare påhitt och luftslott).

Nu ska ju den här tråden inte handla om Musk, men det är svårt att undvika, när det faktiskt är hans person (och personkult) som utgör värdet i företaget...

Sen tycker jag också att Musk är ett jättebra exempel på Dunning–Kruger; han framstår bara som smart på områden som man själv inte kan något om... (men han är ju väldigt bra på att luras och fejka, så alltid något).

Problemet har väl varit att det inte finns tillräckligt med data på hur marknaden värderar aktien förrens nu.

Vi får se när den når 150+ om folk börjar dumpa.

Jag tror absolut den når 220 inom ett år.

Jag hade helt fel, lyssnade på fel personer angående gårdagen. Trodde den skulle gå under 105.
Senast redigerad av DittMuppHelvete 2026-08-07 kl. 19:03.
Citera
2026-08-07, 19:18
Medlem
bokskog54s avatar
Jäklar vilken studs!

Min gissning är att det är en buy on the rumor and sell on the news - dvs. att alla hade prisat in att den skulle gå ner igår när lock-upen försvann och därför går den istället upp.

Lyckades stänga kortningen på 115, blev riktigt fin vinst.

SpaceX är fortsatt det högst värderade bolaget genom hela mänsklighetens historia.
Citera
2026-08-07, 19:32
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Samma här som ingång sen lite idag. Hoppas den dyker för å köpa billigt bara?

Jag köpte också lite när det började ta fart idag, men oj vad jag skulle vilja köpa mer.
Citera
2026-08-07, 19:35
Medlem
raskenss avatar
Med tanke på att bitcoin har det värde det har utan någon som helst fundamenta så kan jag mycket väl tänka mig Spacex ökar när en hord av spacexfanatiker går in och köper aktier för fulla muggar. Man ska inte underskatta religionens kraft.
Citera
2026-08-07, 19:38
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokskog54
Jäklar vilken studs!

Min gissning är att det är en buy on the rumor and sell on the news - dvs. att alla hade prisat in att den skulle gå ner igår när lock-upen försvann och därför går den istället upp.

Lyckades stänga kortningen på 115, blev riktigt fin vinst.

SpaceX är fortsatt det högst värderade bolaget genom hela mänsklighetens historia.

Var dagens uppgång en studs, eller var månadens nedgång en rekyl.

Until we meet again...!
Citera
2026-08-07, 19:43
Medlem
Citat:

Aktiehandel är att vara i förtruppen.
Du ska köpa just före flocken. Du ska vara just före flocken att sälja.
Citera
2026-08-07, 19:46
Medlem
Citat:
Du skriver det som en slags sanning. Men inser du inte att det bara är dina fantasier?

Citat:
Det är tur att investerare inte har de kriterierna innan de investerar. Hade dom haft det hade vi varit kvar på medeltiden fortfarande.

Citat:

Peter Thiel verkar ha en annan uppfattning. Och han har till skillnad från dig arbetat med Musk. Och känner därmed Musk ganska väl.
Han har langat in motsv ca 6 mdr SEK i Space X.

Är det din uppfattning att han medvetet slarvar bort 6 mdr ur sin plånbok?
Citera
2026-08-07, 19:47
Medlem
Upp 11,5% just nu. På hög volym.
Egentligen mycket märkligt. Men egentligen inte kanske, har kursfallet till största del byggts med blankning ?
Citera
2026-08-07, 20:01
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dettanamn
Solving the money problem är nånting jag sett på Youtube några ggr. Han är underhållande i röst men inte tar jag investeringsråd från han lika lite som Boyle som jag också finner oerhört underhållande.
Fördelen med Musk bolag är att dom är oerhört effektiva. Tesla är ende biltillverkaren som har förtjänst på ELbilar. SpaceX tjänar faktiskt pengar på att skicka upp saker i rymden. XAi förlorar pengar mycket riktigt men en bråkdel av förlusterna openai eller Anthropic gör.

Det stämmer inye. BYD har större marginal på elbilar och trot om du vill eller inte men marginalen för Porches och Mercedes topp end elfordon är högre än teslas.

Tesla som förresten numera bara har två reella modeller: Y och 3, cybertruck kan nog räkna in i samma kategori som Edsel. Cyber cab är och förblir ett experiment för många år framöver.

Inte ens Saab hade så få modeller att välja på.

Nej Tesla är inte speciellt effektiva.

Nu är ioförsig detta en spavextråd men mekanismerna i Spacex är demsamma. Några fina mjölkkor som dras ner i avgrunden av avföring i form av xai, twitter kolonisering av Mars och annat religiöst svammel.
Senast redigerad av raskens 2026-08-07 kl. 20:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in