2026-05-20, 11:37
Medlem
Artikel från idag
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/43bynG/underjordisk-hjalte-ar-arets-tradgardskryp

Citat:
Den ser kanske inte mycket ut för världen, men tillför desto mer – så pass mycket att den gjort sig förtjänt av utmärkelsen årets trädgårdskryp. Gråsuggan äter och bryter ner döda växter, gärna löv från till exempel hassel och lönn, och hjälper därmed till att skapa näringsrik jord.

Citat:
Vill man hjälpa gråsuggan att trivas i trädgården kan man lägga ut ett par stenar, spara lite död ved eller en bit av en trädstam. En kortklippt gräsmatta är de inte lika förtjusta i.

Klipper gräset regelbundet. Har ofta gråsuggor i huset som jag dammsuger upp. Litet läbbigt kryp.

Har ni trädgård som ni klipper regelbundet och därmed utrotar gråsuggan?

Vad har ni för erfarenhet till gråsuggan?
Citera
2026-05-20, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
Jag såg en gång en gråsugga ramla ner i ett tråg med dieselolja. Om jag minns rätt så harvade den runt i nästan en hel timme (under ytan) innan den gav upp. Tåliga djur! I 100 miljoner år ungefär har de traskat omkring
Citera
2026-05-20, 12:29
Medlem
Läste lite på nätet. I Sverige finns det ca 30 olika arter av gråsuggan. Andas med gälar. Beroende av fukt för att överleva. Lever av dött organiskt material typ förmultnande växtdelar.
Citera
2026-05-20, 13:44
Medlem
Deras släktingar är goda kokta med dill och nubbe.
Citera
2026-05-20, 14:07
Medlem
Jordgubbes avatar
"Årets trädgårdskryp koras ... 22 maj. Tidigare vinnare är gräsgrön guldbagge, nyfiken blomfluga, nässelfjäril, guldstekel och tvestjärt".

Nyfiken blomfluga låter roligast, men har den blivit dumdryg efter sitt pris ?
Citera
2026-05-20, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
"Årets trädgårdskryp koras ... 22 maj. Tidigare vinnare är gräsgrön guldbagge, nyfiken blomfluga, nässelfjäril, guldstekel och tvestjärt".

Nyfiken blomfluga låter roligast, men har den blivit dumdryg efter sitt pris ?
”Framför allt under högsommaren en vanlig art som gärna hälsar på vid kaffebord i trädgårdar och parker.”

https://artfakta.se/taxa/200598/information
Citera
2026-05-20, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Jag såg en gång en gråsugga ramla ner i ett tråg med dieselolja. Om jag minns rätt så harvade den runt i nästan en hel timme (under ytan) innan den gav upp. Tåliga djur! I 100 miljoner år ungefär har de traskat omkring
Du funderade aldrig på att försöka rädda stackaren?
Citera
2026-05-20, 16:11
Medlem
Citat:
Du funderade aldrig på att försöka rädda stackaren?
Nej, inte på den tiden. Då var jag ung och "hård" (eller kall kanske snarare).

Idag hade jag räddat den fortast möjligt.
Citera
2026-05-20, 16:15
Avstängd
Citat:
Har ni trädgård som ni klipper regelbundet och därmed utrotar gråsuggan?

Som med många andra varelser så har jag inte heller sett dem på bra länge. Klipper sällan gräset utan låter det härja och nu kommer jag låta det härja ännu mer för att gråsuggan och andra nyttodjur ska få en lite bättre tillvaro. Grannarna kan tjura hur mycket de vill. Väljer man gentrifiering så får man skylla sig själv.
Citera
2026-05-20, 18:08
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Klipper sällan gräset utan låter det härja och nu kommer jag låta det härja ännu mer för att gråsuggan och andra nyttodjur ska få en lite bättre tillvaro. Grannarna kan tjura ...
Klipp halva gräsmattan och återrapportera var det blir flest fästingar respektive gråsuggor (välj en kvm), i en snygg tabell här.
Citera
2026-05-20, 21:49
Medlem
Aldrig sett gråsuga i gräsmattan, de gillar dock komposten, bra krabater på att håla rent, bruka krossa och klippa sniglar, set gråaugor där och mumsa också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in