2026-05-20, 02:37
Medlem
men alltså.....
hur länge skulle man vara i skogen o käka bär till man blir MÄTT? kan det gå iag ett halvkilo bär`vad finns det för bär den här årstiden?
för mig som tjockis skulle det säkert gå ett kg blåbär för att bli mätt.....

mvh
Citera
2026-05-20, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noxtrei
men alltså.....
hur länge skulle man vara i skogen o käka bär till man blir MÄTT? kan det gå iag ett halvkilo bär`vad finns det för bär den här årstiden?
för mig som tjockis skulle det säkert gå ett kg blåbär för att bli mätt.....

mvh
Konceptet självplock innebär normalt att en lantbrukare erbjuder kunder att själva plocka de grödor (tex. bär) hen odlar på sin mark, varpå bären vägs och säljs till ett förmånligt pris. Hallon och jordgubbar är nog de vanligaste bären för självplock och teoretiskt är det nog möjligt att gå dit och äta sig mätt (även om det låter osannolikt att vuxna skulle ägna sig åt sådant i någon betydande utsträckning).

I skogen råder ju allemansrätt, så där kan vem som helst knalla ut och äta sig mätt på blåbär.
Citera
2026-05-20, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Konceptet självplock innebär normalt att en lantbrukare erbjuder kunder att själva plocka de grödor (tex. bär) hen odlar på sin mark, varpå bären vägs och säljs till ett förmånligt pris. Hallon och jordgubbar är nog de vanligaste bären för självplock och teoretiskt är det nog möjligt att gå dit och äta sig mätt (även om det låter osannolikt att vuxna skulle ägna sig åt sådant i någon betydande utsträckning).

I skogen råder ju allemansrätt, så där kan vem som helst knalla ut och äta sig mätt på blåbär.
jaa, det var väl lite så jag trodde dom inte fick göra alltså. gå ut i skogen o plocka för hand o äta såklart?!
eller tänkte jag galet menar du(flåt om jag är lite...suddig..jag har nyss rökte en dos dödsknark
Citera
2026-05-21, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noxtrei
jaa, det var väl lite så jag trodde dom inte fick göra alltså. gå ut i skogen o plocka för hand o äta såklart?!
eller tänkte jag galet menar du(flåt om jag är lite...suddig..jag har nyss rökte en dos dödsknark
Vem som helst får gå ut i skogen och plocka samt äta bär. Vad som menas med självplock är att en gård med odlade bär låter besökare komma dit och plocka bär som de sedan betalar för.
Citera
2026-05-21, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Vad är diskriminerade?
Att upplysa om reglerna?
Jag funderade på samma sak. Ska man bli kränkt av följande information?
Att provsmaka är okej men inte äta sig mätt.
Citera
2026-05-21, 16:11
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.do.se/rattsfall-beslut-lagar-stodmaterial/tvister-domar-tillsynsbeslut/varor-tjanster/sjalvplock-for-bar-diskriminerade-besokare

Solklart fall av diskriminering säger jag, vad säger ni?
Ja. Och svarar man så korkat i ett mejl förtjänar man att åka dit.
Citera
2026-05-21, 16:14
Avstängd
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Rimligt. Vad är problemet?

Att folk från andra länder inte sköter sig i Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in