2026-05-19, 19:31
Medlem
https://www.do.se/rattsfall-beslut-lagar-stodmaterial/tvister-domar-tillsynsbeslut/varor-tjanster/sjalvplock-for-bar-diskriminerade-besokare
Citat:
Händelsen enligt anmälan
Anmälaren med familj besökte Självplocket för att plocka bär. Vid ankomsten informerade två anställda på Självplocket om vart besökarna skulle gå och vilka olika sorters bär som fanns att plocka. De anställda avslutade med att säga att besökarna inte fick äta sig mätta på bären utan bara plocka dem. Det var bara besökare som såg utländska ut som fick uppmaning om att inte äta sig mätta på bären. Anmälaren med familj blev ledsna, och åkte hem utan att plocka några bär. Väl hemma mejlade anmälaren Självplocket för att få en förklaring för beteendet. Svaret anmälaren fick var att de flesta som inte sköter sig är från andra länder.

DO:s bedömning
DO har utrett anmälan och gör bedömningen att Självplocket har utsatt anmälaren för diskriminering som har samband med etnisk tillhörighet.

DO har i och med beslutet avslutat ärendet
Solklart fall av diskriminering säger jag, vad säger ni?
Citera
2026-05-19, 19:33
Medlem
Citat:
Svaret anmälaren fick var att de flesta som inte sköter sig är från andra länder.

Rimligt. Vad är problemet?
Citera
2026-05-19, 19:34
Medlem
Samma sak hände mig på ICA, ja fick bara plocka av lösgodiset, inte äta mig mätt på det

ska fan anmäla dom
Citera
2026-05-19, 19:39
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Självplocket får väl då helt enkelt säg det till alla så inte specifika personer känner sig kränkta eller diskriminerade.
Kanske borde också invandrarna se till sig själva och tänka, varför säger de så just till oss? Har vi många landsmän som åker till självplock och äter sig mätta kanske? Har vi landsmän som beter sig som skit kanske?
Citera
2026-05-19, 20:26
Medlem
Kan lägga ner DO helt om det ska vara så. Alla fattar ju att svenskar inte hade gått in och försökt att äta hela släkten proppmätt..
Citera
2026-05-19, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.do.se/rattsfall-beslut-lagar-stodmaterial/tvister-domar-tillsynsbeslut/varor-tjanster/sjalvplock-for-bar-diskriminerade-besokare

Vad är diskriminerade?
Att upplysa om reglerna?
Citera
2026-05-19, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Rimligt. Vad är problemet?
Problemet är att du inte kan/får uttala dig på sådant sätt i ett land där det finns lagar och regler. Väljer du att ändå göra det så får det konsekvenser, vilket ju innebär problem.
Citera
2026-05-19, 22:09
Medlem
Citat:

Antagligen var det ett skämt. Lättsam personal som skojade till det. Men direkt tänkte invandraren... nu ska vi anmäla få penkgar penkgar. Det är knappast diskriminering.
Citera
2026-05-19, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Problemet är att du inte kan/får uttala dig på sådant sätt i ett land där det finns lagar och regler. Väljer du att ändå göra det så får det konsekvenser, vilket ju innebär problem.

Nä, lagen säger att man inte får diskriminera pga etnicitet, inte på grund av deras högre stöldbenägenhet. Precis som att de flesta dagis inte vill anställa pedofiler då risken att de antastar barnen är högre än någon som inte är pedofil.
Citera
2026-05-19, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Nä, lagen säger att man inte får diskriminera pga etnicitet, inte på grund av deras högre stöldbenägenhet. Precis som att de flesta dagis inte vill anställa pedofiler då risken att de antastar barnen är högre än någon som inte är pedofil.
Etnicitet är en skyddad och i sig neutral egenskap. Pedofili avser en sexuell dragning till barn och aktualiserar en konkret skyddsbedömning i miljöer med barn. Att jämställa dessa två säger därför inget juridiskt eller sakligt om diskriminering, utan visar bara att du blandar ihop statistiska generaliseringar.

Lagen förbjuder inte ‘bedömningar’ i allmänhet. Den förbjuder att individer behandlas sämre på grund av exempelvis etnicitet. Det är en ganska grundläggande skillnad.
Citera
2026-05-19, 22:42
Medlem
mikaelss avatar
Citat:

Solklart fall av kränkt blatte säger jag.

Om de bara haft problem med blattar så är det väl rimligt att de bara informerar blattar, alla andra fattar ju ändå. Tydligen dock inte blattar.

Samma sak som att man bara säger till hundägare att hålla hunden kopplad, inte alla gäster.
Citera
2026-05-19, 22:51
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:

Diskriminering för att generna fungerar annorlunda mer själviskt? mmmm ... nej?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in