2026-05-19, 15:10
  #1
Medlem
Mohaves avatar
Det finns rika människor som snattar maniskt fast de kan betala för sig. Varför? Kan nån förklara?

Jag vill inte peka ut någon. Men han är ökänd bland vakterna på köpcentret Vittorio Emanuele i Milano.
__________________
Senast redigerad av Pontiac-Garage 2026-06-01 kl. 21:26. Anledning: Borttaget kommentar om mod-åtgärd
Citera
2026-05-19, 15:14
  #2
Medlem
dirtysouths avatar
Jag blir ibland sugen på att göra det när jag ser att priset är vad jag känner omotiverat högt, jag gör det dock inte, men suget det finns pga det känns mer rättvist att en tandkrämstub för 90kr borde ingå med de andra varorna jag köpt
Citera
2026-05-19, 15:16
  #3
Medlem
Tror många att de anser att de kan göra lite hur de vill och deras rätt
Citera
2026-05-19, 15:18
  #4
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Dom var nog kleptomaner innan dom blev rika. Om inte så kanske det bara handlar om att dom vill ha nån slags spänning i vardagen.
Citera
2026-05-19, 15:18
  #5
Medlem
Kleptomani? Många dras till riskfyllda beteenden för att de upplever en belöning när de kommer undan med något förbjudet.
Citera
2026-05-19, 15:18
  #6
Medlem
.Mlyric.s avatar
Är man rik kan man köpa allt man vill ha i princip. Det kanske blir tråkigt i längden så man söker lite spänning genom att snatta? Eller så är det som dirtysouth säger.
Citera
2026-05-19, 15:28
  #7
Medlem
tutankhumans avatar
En sparad slant är en tjänad slant? För att det är kul?
Citera
2026-05-19, 15:30
  #8
Avslutad
Finns kleptomaner men nu ska jag ge min syn på de rika utan denna diagnos.
Vanliga regler gäller inte rika människor och det finns studier på det av Paul Piff.

Det kan vara sättet man ventilerar på eller ett sätt att känna makt. Regler gäller endast de utan resurser tänkwr en rik.
Citera
2026-05-19, 15:40
  #9
Medlem
Varför har rika barnbidrag etc?
Citera
2026-05-19, 15:43
  #10
Medlem
DeWaltzs avatar
Kick – stöld ger adrenalins- och dopaminkick.

Makt – att lura systemet ger en känsla av intelligens och övertag.

Brist – rika människor mår också dåligt psykiskt. Snatteri kan vara ett sätt att känna något eller ett självskadebeteende.
Citera
2026-05-19, 15:45
  #11
Medlem
Merwinnas avatar
Rika människor kan vara väldigt snåla. Det är så de har blivit rika. Så kan de undvika att betala för sig, så... Sedan finns det även uttråkade rika människor - oftast lyxhustrur, säger min fördom - som gör det bara för spänningen. Slutligen finns det ett sjukligt tillstånd som kallas "kleptomani".
Citera
2026-05-19, 15:47
  #12
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonen56
Varför har rika barnbidrag etc?
Det undrar jag med. Dom har ju verkligen inga behov av dessa bidrag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in