2026-05-19, 13:33
Medlem
Mohaves avatar
Jag har blivit inbjuden att spela bas i ett band. Enda problemet är att jag kan det inte. Men jag är lyhörd och ska nog kunna öva upp mig.

Vilken basist är bra att öva utifrån?

Själv gillar jag Flea i Red Hot Chili Peppers. Men finns säkert många andra bra.

Musiken som bandet spelar är i gränslandet av hårdrock och punk.
Citera
2026-05-19, 13:35
Medlem
Svavelbryggas avatar
Du måste vara väldigt bra för att komma undan med att spela som Flea i ett hårdrocksband. De brukar inte uppskatta slapping.

Det är så klart Matt Freeman från Rancid du vill ta efter. Eller Lemmy.
Citera
2026-05-19, 13:52
Medlem
fjollciggs avatar
Den mest kände punkbasisten är väl Sid Vicious, som också var den absolut sämsta basisten, alla kategorier. Kanske kan fungera som inspiration, om självkänslan tryter?

Annars är ju Freeman från Rancid ett stabilt tips. Jag gillar även Fat Mike från NOFX.
Citera
2026-05-19, 13:58
Medlem
Vad gäller hårdrock eller musik generellt är enligt nitt tycke Martin Mendez (Opeth, White Stone) en av världens absolut bästa basister.

Lemmy från Motörhead om men har en punkigare stil.
Citera
2026-05-19, 14:03
Medlem
Paul McCartney
Citera
2026-05-19, 14:14
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Jag har blivit inbjuden att spela bas i ett band. Enda problemet är att jag kan det inte. Men jag är lyhörd och ska nog kunna öva upp mig.

Själv gillar jag Flea i Red Hot Chili Peppers. Men finns säkert många andra bra.

Utgå från den musik du själv tycker bäst om sen kommer andra basister in i bilden senare.
Flea är bra att utgå ifrån.

Jag gillar Geezer Butler
Citera
2026-05-19, 14:16
Medlem
Andy Fraser, han spelade enkelt och självklart.
https://m.youtube.com/watch?v=SgT6ZEzwPY0
Citera
2026-05-19, 14:16
Avstängd
tutankhumans avatar
Vad uppfyller basisten för funktion i bandet egentligen?
Citera
2026-05-19, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave

Om du är nybörjare så är det nog en bra idé att ta ett par lektioner först och be din lärare om vägledning, så att du lär dig att öva på rätt sätt och får in rätt teknik. Nu för tiden är det ju ganska enkelt att lära sig på egen hand via youtube, så sök runt efter ett par stilar du vill fördjupa dig i utifrån typ ''flea fingerstyle funk lesson'' eller ''basic punk rock bass'' etc.

Om du bara övar och har kul så kommer du lära dig ganska snabbt, men se till att lära dig hur man spelar effektivt från början så slipper du korrigera sådana beteenden framöver. Skaffa även en enkel metronom och öva i långsamt tempo för att sedan öka: känsla för puls är A och O i att lira bas.
Citera
2026-05-19, 16:10
Moderator
MondoBizarros avatar
Musik --> Egen musik: teknik, instrument, inköp och produktion
/Moderator
Citera
2026-05-19, 16:38
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tutankhuman
Vad uppfyller basisten för funktion i bandet egentligen?

Jag vet ett band där basisten såg snygg ut
Citera
2026-05-19, 17:01
Medlem
Spela som Les Claypool (Primus) så löser det sig för dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in