2026-05-20, 17:25
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det kanske går att ställa frågan här:

https://www.forsakringskassan.se/kontakta-forsakringskassan/skicka-generella-fragor#/

där får man inte skriva något som helst personligt om sitt eget fall, framgår klart.

visst TS kan ju prova skriva utan några personliga detaljer men troligen får man då bara ett meningslöst enkelt svar tillbaka som man kan läsa själv på deras info sida eller så hänvisar dom till ringa och och logga in med bank id
Citera
2026-05-20, 19:08
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
där får man inte skriva något som helst personligt om sitt eget fall, framgår klart.

visst TS kan ju prova skriva utan några personliga detaljer men troligen får man då bara ett meningslöst enkelt svar tillbaka som man kan läsa själv på deras info sida eller så hänvisar dom till ringa och och logga in med bank id

Saken var den att detta skulle vara för att man inte skulle behöva uppge sin identitet. Det behövs ingen personlig koppling till någons ärende heller för frågan. Det är alltså en generell fråga om vad reglerna säger.
Citera
2026-05-20, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isgeten
Någonting här stämmer såklart inte. Antingen har FK räknat fel eller så är innebörden av det fetmarkerade typ några månader. Är det som det står så kommer du få rätt, annars får du betala.

Du borde själv veta om du fick överlappande utbetalningar.
Jag ville mest poängtera att FK har koll på om man har CSN.
Citera
2026-05-20, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mona93
Studierna fungerar dock väldigt annorlunda för mig och det har alltid varit så jämfört med arbete. Det är aldrig ”jobbigt” tvärtom blir jag lycklig av att studera.. trots att det är heltid, medan arbete alltid har varit extremt svårt för mig psykiskt. Jag vet inte om det har att göra med autismen att göra eller att jag inte fungerar med andra människor.
Det går ju att studera utan att vara inskriven på någon skola.

((Själv skippade jag högskolan efter en termin för jag tyckte de lärde ut för långsamt
Har studerat en massa för mig själv istället.))
Citera
2026-05-21, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldner.Spessart
Det verkar som du tror att myndigheten har hittat på lagen och dess tillämpning. Väldigt vanligt. När det egentligen är riksdag, regering och domstolar. Givetvis är det enklast att brassa på mot budbäraren.

Självklart vet jag mycket väl att det är riksdagen som stiftar lagarna och att myndigheterna ska följa regeringens regleringsbrev. Men en myndighet är ju ganska självständig och kan i viss mån styra hur strikt man efterföljer regleringsbreven. Lagen måste de följa.
Men det är myndigheten vi medborgare möter och det är den som har beslutsrätten, myndighetsutövningen. Därför talar jag om FK , inte om de lagar och regleri gar som styr verksamheten.
Citera
2026-05-21, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Självklart vet jag mycket väl att det är riksdagen som stiftar lagarna och att myndigheterna ska följa regeringens regleringsbrev. Men en myndighet är ju ganska självständig och kan i viss mån styra hur strikt man efterföljer regleringsbreven. Lagen måste de följa.
Men det är myndigheten vi medborgare möter och det är den som har beslutsrätten, myndighetsutövningen. Därför talar jag om FK , inte om de lagar och regler som styr verksamheten.
Ja, det var ju mycket bättre formulerat.
Citera
2026-05-22, 23:01
Medlem
isgetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joloup
Jag ville mest poängtera att FK har koll på om man har CSN.

Så du hitta på ett hypotetiskt exempel alltså? Du ljög ihop allt med andra ord? För 50000kr i återbetalning för en veckas överlappning låter inte troligt alls. Fick du ut 200k i månaden av FK eller?
Citera
2026-05-23, 18:48
Medlem
Citat:
Så du hitta på ett hypotetiskt exempel alltså? Du ljög ihop allt med andra ord? För 50000kr i återbetalning för en veckas överlappning låter inte troligt alls. Fick du ut 200k i månaden av FK eller?
Nej varför skulle jag ljuga om det? CSN tar månader på sig att ta beslut och jag avslutade sjukskrivningen först när beslutet kom. Eftersom CSN betalar retroaktivt så hade jag således fått dubbelt. Jag har inte tyckt att det var orättvist på nåt sätt, ville som sagt svara på frågan om huruvida FK vet att man går CSN. Dom har dock ingen aning om det om man inte själv säger något och inte har CSN.
Förövrigt hade jag högsta möjliga sjukpenning men jag vet inte hur dina mattekunskaper är när du får fram 200 k.
Citera
2026-05-29, 01:26
Medlem
Citat:
Kan direkt säga att detta är något du inte får göra. Då anser FK att du inte är tillräckligt sjuk för att beviljas sjukpenning. Du kan mycket väl bli återbetalningskyldig och även såklart bli nekad framtida ersättning från FK.

Tänk själv hur det låter att kunna få sitt uppehälle betalt av FK samtidigt som man läser på högskola. Hade ju vartenda student hakat på isåfall. Ibland kan dom göra avkall om det handlar om någon kvällskurs 1h i veckan som du får finansiera själv, typ lära sig sy.

Du ska tillhöra CSN och ta studielån.

Du får oftare än sällan studera med sjukpenning, så länge studierna ej påvisar arbetsförmåga, eller likt ett jobb man faktiskt har.

Har du ett fysiskt arbete o läser något teoretiskt så lär du ha extra stora möjligheter.

Beror sjukdomen på något psykiskt så kan det dock bli svårare, oftast anses studier ändå som mindre påfrestande, så det är inte alls omöjligt.

O tvärtom lär f-kassan INTE bevilja sjukpenning om du har fysisk åkomma, går en lärlingsutbildning till betongare, men annars har ett skrivbordsjobb.
Citera
Igår, 14:21
Medlem
isgetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Du får oftare än sällan studera med sjukpenning, så länge studierna ej påvisar arbetsförmåga, eller likt ett jobb man faktiskt har.

Har du ett fysiskt arbete o läser något teoretiskt så lär du ha extra stora möjligheter.

Beror sjukdomen på något psykiskt så kan det dock bli svårare, oftast anses studier ändå som mindre påfrestande, så det är inte alls omöjligt.

O tvärtom lär f-kassan INTE bevilja sjukpenning om du har fysisk åkomma, går en lärlingsutbildning till betongare, men annars har ett skrivbordsjobb.

Visa gärna med några konkreta exempel som styrker ditt påstående.
Citera
Idag, 11:40
Medlem
Citat:
Visa gärna med några konkreta exempel som styrker ditt påstående.

Exempel, mig själv.
Studerade till SSK, jobbade extra I hemtjänsten, benbrott, var helt öppen till f-kassan.

Första personen lät som en papegoja o sa att jag ej fick studera samtidigt.
Jag läste runt lite, detta var innan A.i. Så var lite bökigare.
Dagen efter ringde jag igen, annan handläggare sa:
- Du har arbetat, och fått ett inkomstbortfall pga skada som är sjukpenninggrundande. Att du studerar spelar ingen roll.

Så där fick jag två helt olika svar beroende på vem jag pratade med.

Själv har jag i omgångar studerat med sjukpenning, har en kronisk sjukdom som gjorde mig oförmögen att arbeta i vården, o jag blev inte nekad en enda gång.

Den vanligaste orsaken till varför många blir nekade är anledningen till sjukskrivningen samt vad de har för arbete.

Är det psykisk åkomma så anses studier lika påfrestande som arbete, o därför avslag. Finns undantag dock.

Om man har möjlighet är det bara att försöka, men man ska vara försiktig pga långa handläggningstider om man ej har kapital att klara av ett sent avslag.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in