2026-05-19, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mona93
Hej,

Jag har ansökt om sjukpenning för första gången i mitt liv och väntar just nu på beslut från Försäkringskassan. Jag har arbetat hela mitt vuxna liv trots diagnoser som PTSD, depression, autism och emotionellt instabil personlighetsstörning. Jag har alltid försökt kämpa vidare istället för att sjukskriva mig eller leva på ersättningar.

Problemet är att arbetslivet aldrig riktigt har fungerat för mig. Jag har ofta blivit av med jobb på grund av psykisk instabilitet, att jag haft svårt i sociala sammanhang, blivit överväldigad, hamnat i konflikter eller brutit ihop och gråtit på jobbet. Jag fungerar helt enkelt ofta dåligt med människor i arbetsmiljö trots att jag försöker mitt bästa. Efter en längre period av psykisk ohälsa och personliga trauman har jag nu kollapsat totalt psykiskt och klarar inte av att arbeta alls för tillfället. Jag har läkarintyg som styrker detta.

Samtidigt studerar jag ett masterprogram i socialt arbete på 100 % distans. Studierna fungerar dock väldigt annorlunda för mig och det har alltid varit så jämfört med arbete. Det är aldrig ”jobbigt” tvärtom blir jag lycklig av att studera.. trots att det är heltid, medan arbete alltid har varit extremt svårt för mig psykiskt. Jag vet inte om det har att göra med autismen att göra eller att jag inte fungerar med andra människor.

Det jag oroar mig för är hur Försäkringskassan ser på detta. Jag är rädd att de automatiskt ska tänka att “om hon kan studera kan hon jobba”, trots att det för mig är två helt olika saker.

Jag vill egentligen fråga dem öppet, men är samtidigt rädd att missförstås eller skjuta mig själv i foten. Därför undrar jag och vill ställa frågan till er. Kan Försäkringskassan själva se att man studerar, exempelvis genom Ladok eller universitetet om man inte tar lån eller bidrag? Har någon varit i liknande situation där studier fungerat men inte arbete? Kan de ta reda på detta? Vad tycker ni jag ska göra?

Nej det kommer de inte göra. Oroa dig inte skulle jag säga. Däremot ska du givetvis inte ta något CSN, för då är du körd.
Citera
2026-05-19, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Sjukpenning eller sjukersättning?

Enligt 0.5.3 har man en skyldighet att upplysa FK om att man studerar, oavsett CSN eller ej.

Du kan bli återbetalningsskyldig och din SGI kan nollställas

Att studera vid en avancerad utbildning på 100 % och samtidigt mottaga ersättning från FK lär sätta både dig och läkaren i klistret

SGI har ingenting med detta o göra din dåre. Varför skrämma upp folk så?
Citera
2026-05-19, 22:01
Medlem
Du kan ringa och prata med försäkringskassan men se då till att *spela in* vad de säger så att du har det som uppbackning senare.
Citera
2026-05-19, 22:19
Medlem
Crerands avatar
Citat:
Hej,

Jag har ansökt om sjukpenning för första gången i mitt liv och väntar just nu på beslut från Försäkringskassan. Jag har arbetat hela mitt vuxna liv trots diagnoser som PTSD, depression, autism och emotionellt instabil personlighetsstörning. Jag har alltid försökt kämpa vidare istället för att sjukskriva mig eller leva på ersättningar.

Problemet är att arbetslivet aldrig riktigt har fungerat för mig. Jag har ofta blivit av med jobb på grund av psykisk instabilitet, att jag haft svårt i sociala sammanhang, blivit överväldigad, hamnat i konflikter eller brutit ihop och gråtit på jobbet. Jag fungerar helt enkelt ofta dåligt med människor i arbetsmiljö trots att jag försöker mitt bästa. Efter en längre period av psykisk ohälsa och personliga trauman har jag nu kollapsat totalt psykiskt och klarar inte av att arbeta alls för tillfället. Jag har läkarintyg som styrker detta.

Samtidigt studerar jag ett masterprogram i socialt arbete på 100 % distans. Studierna fungerar dock väldigt annorlunda för mig och det har alltid varit så jämfört med arbete. Det är aldrig ”jobbigt” tvärtom blir jag lycklig av att studera.. trots att det är heltid, medan arbete alltid har varit extremt svårt för mig psykiskt. Jag vet inte om det har att göra med autismen att göra eller att jag inte fungerar med andra människor.

Det jag oroar mig för är hur Försäkringskassan ser på detta. Jag är rädd att de automatiskt ska tänka att “om hon kan studera kan hon jobba”, trots att det för mig är två helt olika saker.

Jag vill egentligen fråga dem öppet, men är samtidigt rädd att missförstås eller skjuta mig själv i foten. Därför undrar jag och vill ställa frågan till er. Kan Försäkringskassan själva se att man studerar, exempelvis genom Ladok eller universitetet om man inte tar lån eller bidrag? Har någon varit i liknande situation där studier fungerat men inte arbete? Kan de ta reda på detta? Vad tycker ni jag ska göra?

Ja. De kan se.
Citera
2026-05-19, 22:24
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Du kan INTE maila FK vet detta för jag hade med dom att göra för några år sedan under en kortare sjukskrivning.

Enda var att besöka deras värdelösa servicekontor med helt oduglig personal pga dom skall vara någon sorts allvetare för flera olika myndigheter, fick inget svar där.

Det som funkar vid mera avancerade frågor är att ringa och köa lång tid sedan kommer handläggaren begära att du identifiera dig med BankID.

Man kan även logga in på "mina sidor" på FK webb sida och följa sitt ärende , du kan skicka in dokument där om dom begär detta.

Helt stenålders att dom inte har en bemannad Chatt så man kan ställa frågor.

Det kanske går att ställa frågan här:

https://www.forsakringskassan.se/kontakta-forsakringskassan/skicka-generella-fragor#/
Citera
2026-05-19, 22:55
Avslutad
Citat:
Hej,

Vet med säkerhet att FK ser om man studerar gymnasiala kurser per automatik via t.ex. komvux eftersom de har informationsutbyte, osäker hur det är med eftergymnasiala studier. De kan säkert se det med, på något vis
Citera
2026-05-20, 01:09
Medlem
Jag hade sjukpenning innan jag fick CSN beviljat, då avslutade jag sjukskrivningen. Typ samma vecka ringer FK och säger att jag fått CSN samtidigt som sjukpenning och nu idag fick jag faktura på ca 50000 kr att betala tillbaka.
Citera
2026-05-20, 07:38
Medlem
Citat:
Hej,

Är man sjuk så får man varken jobba eller studera. Ger de dig pengar men sedan uppdagas att du studerar får du inte bara indragen sjukpenning utan tvingas betala tillbaka
Citera
2026-05-20, 08:22
Medlem
isgetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joloup
Jag hade sjukpenning innan jag fick CSN beviljat, då avslutade jag sjukskrivningen. Typ samma vecka ringer FK och säger att jag fått CSN samtidigt som sjukpenning och nu idag fick jag faktura på ca 50000 kr att betala tillbaka.

Någonting här stämmer såklart inte. Antingen har FK räknat fel eller så är innebörden av det fetmarkerade typ några månader. Är det som det står så kommer du få rätt, annars får du betala.

Du borde själv veta om du fick överlappande utbetalningar.
Citera
2026-05-20, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Din politiska manifestation kan du lämna till trådar som tar upp det i sitt topic. Just nu fungerar ett system som det gör och TS måste kunna fungera i dagens system. Det ligger inte på TS att förändra detta utan på politikerna.

När systemet fungerar på ett annat sätt så agerar vi och TS efter det.

Du borde kunna ringa in till Försäkringskassan utan att uppge din identitet bara för att ställa en fråga. Då frågar du vad som gäller när någon är sjukskriven. Om personen kan studera samtidigt, utan CSN på sjukpenning.

I så fall frågar du hur många poäng kan man studera? Du kanske till och med kan mejla in frågan via någon anonym mejl eller din mammas, kompis eller vad som helst.

Hoppas det löser sig för dig.

Då måste du låna någon annans telefon så du inte kan bli spårad av FK!

Jag vet inte om FK har tillgång till Ladok. Däremot vet jag att det inte är tillåtet att plugga samtidigt som man får sjukpenning. Då måste studierna pausas under tiden man är sjukskriven. Jag kollade detta för några år sedan då jag var sjukskriven för psykisk ohälsa men ville läsa en kurs för att hålla hjärnan sysselsatt med annat än mitt mående ( precis som TS har studier alltid stimulerat på ett helt annat sätt än arbete). Men det blev aldrig något av med det för jag ville inte stå med ett gigantiskt återkrav från FK som jag inte kunde betala tillbaka.

Ska du kontakta FK för att få svar på vad regelverket säger nu om studier o sjukskrivning så se för katten till att göra det från en publik dator ( biblioteket) eller från en anonym mobil så att du inte kan spåras! FK är omänskliga numera och hugger på minsta misstanke.
Citera
2026-05-20, 09:08
Medlem
Jag kom på en sak till. FK bryr sig bara om en enda sak och det är vad de kallar arbetsförmåga. Har du det anses du ej ha rätt till sjukpenning, hur sjuk du än är. Det är pga detta synsätt döende cancerpatienter har nekats sjukpenning för FK resonerar att det finns säkert ett arbete de kan ta där de kan arbeta med sitt enda fungerande finger!
Så studerar man har man enlig FK fullkomligt förträfflig arbetsförmåga, även om man , som i ditt fall, hövdar att studierna faktiskt hjälper i kampen med den psykiska sjukdomen. Så tyvärr tror jag inte du kan få gehör hos FK även om du på något mirakulöst sätt får tag i en handläggare där.
Citera
2026-05-20, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Jag kom på en sak till. FK bryr sig bara om en enda sak och det är vad de kallar arbetsförmåga. Har du det anses du ej ha rätt till sjukpenning, hur sjuk du än är. Det är pga detta synsätt döende cancerpatienter har nekats sjukpenning för FK resonerar att det finns säkert ett arbete de kan ta där de kan arbeta med sitt enda fungerande finger!
Så studerar man har man enlig FK fullkomligt förträfflig arbetsförmåga, även om man , som i ditt fall, hövdar att studierna faktiskt hjälper i kampen med den psykiska sjukdomen. Så tyvärr tror jag inte du kan få gehör hos FK även om du på något mirakulöst sätt får tag i en handläggare där.
Det verkar som du tror att myndigheten har hittat på lagen och dess tillämpning. Väldigt vanligt. När det egentligen är riksdag, regering och domstolar. Givetvis är det enklast att brassa på mot budbäraren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in