2026-05-18, 15:54
Medlem
Först måste jag ge mitt medlidande till de resenärer som måste genomlida resor varje dag med SL.

I dag, hade ett möte där jag enklast skulle ta tåget till min destination.
Kollade SL.se så att det inte var några störningar eller förseningar.
Störningar fanns i massor men inget som var relevant för min resa. Typ alla störningar stod under den avgång jag skulle göra men varken tid eller destinationer på de berörda resorna angick min tripp.

Nåväl väntade på perrongen, 28 minuter försenat??? What? vantade 40 minuter varav de sista minutrarna stod det 2 minuter till avgång i 10 minuter. Jag hörde meddelanden om störningar och att trafiken skulle vara normal kl 05:00 i morgon.... 15 gånger gick det meddelandet samt avgång till XXX avgår från spår 2 ca 17 gånger... Emellanåt 2 meddelanden på en gång... Puls ca 115 just då.

Sen kommer mitt tåg. Ingen avstigning på den station jag skulle gått av? Fick hoppa av tidigare station.
Där står ett tåg inne. BÅLSTA står det. avgång om 7 minuter... Okej hoppar på.
Väntar och väntar och väntar... inga meddelanden alls. Öppnar dörren och hör att tågets destination är Bålsta. Inget mer.
efter 14 minuter stängs dörrarna och meddelande kommer att detta tåg går via Älvsjö till Bålsta!!??
Vad menas med det. Tåget åker iväg... Stannar det på övriga stationer? Inte ett ljud... Men det stannade där jag skulle av. Dock INGEN information när man behöver och ÖVERMYCKET INFO när ingenting händer... Vilken jävla terror.

Frågan är : Är detta vardagen för resenärer i Stockholm?
Citera
2026-05-18, 15:56
Medlem
Noetlovskijs avatar
Varifrån skulle du resa och vad var din slutdestination?
Citera
2026-05-18, 15:59
Medlem
Du måste ju ha förståelse för vädret, tågchaufförerna hade väl inte solglasögon
Citera
2026-05-18, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Varifrån skulle du resa och vad var din slutdestination?

Pendeltåg är det frågan om. En ort strax utanför Stockholm till en ort närmare inpå Stockholm.
Inga byten skall vara aktuella enligt SL.se reseplanerare.

Orter vill jag inte tala om då jag är hemlig.
Citera
2026-05-18, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Du måste ju ha förståelse för vädret, tågchaufförerna hade väl inte solglasögon

Ha ha, så soliga dagar är bäst att stanna hemma?
Och regninga dagar, snöiga dagar, vagnbrist, växelfel, transformatorfel, (kabelstölder) som de egentligen inte får nämna.
Personalbrist är vanligt sägs det.
Citera
2026-05-18, 16:06
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Pendeltåg är det frågan om. En ort strax utanför Stockholm till en ort närmare inpå Stockholm.
Inga byten skall vara aktuella enligt SL.se reseplanerare.

Orter vill jag inte tala om då jag är hemlig.
Det var enorma avstängningar under kristi himmelsfärd som skulle blivit klara i Söndags. Installationen av signaler söder om stan dras med problem och har därmed skapat förseningar på hela Pendelnätet då samtliga linjer går genom Citytunneln.

Din reseberättelse är tyvärr mycket vanlig men närmare förklaring kan inte ges om du inte berättar vilken gren du åkte
Citera
2026-05-18, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det var enorma avstängningar under kristi himmelsfärd som skulle blivit klara i Söndags. Installationen av signaler söder om stan dras med problem och har därmed skapat förseningar på hela Pendelnätet då samtliga linjer går genom Citytunneln.

Din reseberättelse är tyvärr mycket vanlig men närmare förklaring kan inte ges om du inte berättar vilken gren du åkte

Min resa var ju lite enerverande då just meddelanden kom i massor. Upplevdes som onödigt upprepande att tåget som skulle gå från perrong 1 gick från andra sidan perrong 2. Detta nämndes 3 gånger för varje meddelande. 17 gånger på 45 minuter. Samt alla andra meddelanden om förseningar...

Finns det vissa sträckor som går finfint och andra alltid kaos?
Citera
2026-05-18, 16:44
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Pendeltågen är ju lite av ett kapitel för sig. Övrig SL-trafik är inte alls på det sättet.
Citera
2026-05-18, 16:45
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Först måste jag ge mitt medlidande till de resenärer som måste genomlida resor varje dag med SL.

I dag, hade ett möte där jag enklast skulle ta tåget till min destination.
Kollade SL.se så att det inte var några störningar eller förseningar.
Störningar fanns i massor men inget som var relevant för min resa. Typ alla störningar stod under den avgång jag skulle göra men varken tid eller destinationer på de berörda resorna angick min tripp.

Nåväl väntade på perrongen, 28 minuter försenat??? What? vantade 40 minuter varav de sista minutrarna stod det 2 minuter till avgång i 10 minuter. Jag hörde meddelanden om störningar och att trafiken skulle vara normal kl 05:00 i morgon.... 15 gånger gick det meddelandet samt avgång till XXX avgår från spår 2 ca 17 gånger... Emellanåt 2 meddelanden på en gång... Puls ca 115 just då.

Sen kommer mitt tåg. Ingen avstigning på den station jag skulle gått av? Fick hoppa av tidigare station.
Där står ett tåg inne. BÅLSTA står det. avgång om 7 minuter... Okej hoppar på.
Väntar och väntar och väntar... inga meddelanden alls. Öppnar dörren och hör att tågets destination är Bålsta. Inget mer.
efter 14 minuter stängs dörrarna och meddelande kommer att detta tåg går via Älvsjö till Bålsta!!??
Vad menas med det. Tåget åker iväg... Stannar det på övriga stationer? Inte ett ljud... Men det stannade där jag skulle av. Dock INGEN information när man behöver och ÖVERMYCKET INFO när ingenting händer... Vilken jävla terror.

Frågan är : Är detta vardagen för resenärer i Stockholm?

Det är för att lugna sådana som dig. Vilket uppenbarligen inte fungerade.
Citera
2026-05-18, 17:09
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Min resa var ju lite enerverande då just meddelanden kom i massor. Upplevdes som onödigt upprepande att tåget som skulle gå från perrong 1 gick från andra sidan perrong 2. Detta nämndes 3 gånger för varje meddelande. 17 gånger på 45 minuter. Samt alla andra meddelanden om förseningar...

Finns det vissa sträckor som går finfint och andra alltid kaos?
Ja, utropen på plattform är automatiska och oerhört enerverande. Man tycks räkna iskallt med att folk tittar i appar.
Citera
2026-05-18, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Det är för att lugna sådana som dig. Vilket uppenbarligen inte fungerade.

Pffft. Jo tjena. Vad skulle vara lugnande? Höra 117 meddelanden?
Citera
2026-05-18, 17:53
Medlem
Citat:
Pffft. Jo tjena. Vad skulle vara lugnande? Höra 117 meddelanden?
Ofta brukar det vara kritik mot för dålig information, du får tänka på att det kommer nya personer till perrongen som kanske kan undrar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in