2026-05-17, 15:17
Medlem
SmygerOmkrings avatar
Ska du åka till VM och uppleva Sveriges matcher på plats?

Vilken/Vilka matcher ska du se?

Vad har du fått betala för resan, flygresan, boende, matchbiljetter?

Har du sparat inför just detta evenemang, eller hur har du finansierat din resa?

Är du en "vanlig" Svensson eller skulle du säga att du tjänar mer än gemene man?

Vem åker egentligen på detta VM?
Jag läser att det skulle kosta 35 000–82 000 SEK bara för gruppspelet – Totalkostnad per person, 12 dagar, jag får intrycket att det är så jävla dyrt men folk verkar bada i pengar idag, jag blev nyfiken och tänkte att jag slänger ut mina funderingar och hör hur folk ska göra och resonerar kring det.

Tar man med sig familjen om det kostar 35-82000 per person?

https://www.orebronyheter.com/sa-mycket-kostar-vm-2026-for-svenska-fans/

Har försökt hitta frågeställningarna men inte lyckats, jag ber om ursäkt ifall tråd om detta redan finns.

Edit: På FIFAS hemsida kostar biljetterna till Sveriges matcher i USA 650-800 dollar för de billigaste biljetterna just nu och i Mexiko 10975 pesos, eller 5982 SEK.
Senast redigerad av SmygerOmkring 2026-05-17 kl. 15:27.
Citera
2026-05-17, 15:29
Medlem
kalkryggars avatar
Jag skulle aldrig slänga ut de pengarna på att åka dit för att se skiten när man ser matcherna 100 gånger bättre på tv. Speciellt med tanke på att Sverige sannolikt som bäst gör en katastrofal insats.

Annat vore det om VM spelades här i Sverige. Då skulle jag självklart köpt biljetter. Men fokus skulle nog vara på finalen. Oavsett vilka som spelar.

Att gå på matcher där Sverige spelar skulle jag nog undvika eftersom det sannolikt bara slutar i gråt, tårar och töntar med för många öl innanför västen som blir aggressiva.
Citera
2026-05-17, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag skulle aldrig slänga ut de pengarna på att åka dit för att se skiten när man ser matcherna 100 gånger bättre på tv. Speciellt med tanke på att Sverige sannolikt som bäst gör en katastrofal insats.

Annat vore det om VM spelades här i Sverige. Då skulle jag självklart köpt biljetter. Men fokus skulle nog vara på finalen. Oavsett vilka som spelar.

Att gå på matcher där Sverige spelar skulle jag nog undvika eftersom det sannolikt bara slutar i gråt, tårar och töntar med för många öl innanför västen som blir aggressiva.

Du är uppenbarligen inte en person som uppskattar skönheten i det hela. Att gå tillsammans med ett gäng, hinka några öl innan matchen, bygga upp falska förhoppningar, uppleva gemenskapen under matchen och sedan dricka bort sorgen när Sverige förnedras är livet.
Citera
2026-05-17, 15:52
Medlem
HBTKuks avatar
Nä, jag håller mig långt bort från fotbollsgrobianerna. Kommer däremot se en eller annan match på tv, för första gången i mitt liv.
Citera
2026-05-17, 15:53
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Du är uppenbarligen inte en person som uppskattar skönheten i det hela. Att gå tillsammans med ett gäng, hinka några öl innan matchen, bygga upp falska förhoppningar, uppleva gemenskapen under matchen och sedan dricka bort sorgen när Sverige förnedras är livet.

Men det kan jag väl göra här hemma ihop med människor där vi smäller i oss öl äter gott och ser på storbildsskärmar (vilket visar 100 gånger bättre än vad du själv kan se om du sitter i en trött arena).

Sen är det ganska simpelt att bara ta en taxi hem och fortsätta med några öl och sen går man ut om man vill eller så går man och lägger sig.
Citera
2026-05-17, 15:56
Medlem
Hade varit intressant, men som det ser ut så har jag skrivit och gillat för mycket antisemitism på internet. Kommer förmodligen inte in i USA och får således betala tur och retur för ingenting.
Citera
2026-05-17, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Men det kan jag väl göra här hemma ihop med människor där vi smäller i oss öl äter gott och ser på storbildsskärmar (vilket visar 100 gånger bättre än vad du själv kan se om du sitter i en trött arena).

Sen är det ganska simpelt att bara ta en taxi hem och fortsätta med några öl och sen går man ut om man vill eller så går man och lägger sig.

Ja varför åka på semester och se det på plats när man kan sitta och titta på matchen på närmsta Olerys?

Det blir en helt annan sak att se det på plats givetvis, atmosfären, festen, ja allt.

Du skrev även "trött arena", arenan kommer vara allt annat än trött
Citera
2026-05-17, 20:14
Medlem
Wajis avatar
Går Sverige Vidar från gruppen kommer jag med stor sannolikhet att åka över. Beror också lite på det ser ut. Men gruppspelet lockar ej.
Citera
2026-05-17, 21:06
Medlem
maktspels avatar
Jag ska se sista matchen i gruppspelet på plats. Hade inte tänkt att åka men frugan köpte mig en biljett.

Resten kollar jag på TV.
Citera
2026-05-17, 21:19
Medlem
skogsburkans avatar
Givetvis vill nog alla det men folk jobbar och sen är det alldeles för dyrt. Finns bättre saker lägga pengar på för gemene svenne.

Jag känner inget speciellt för detta landslag. Massa alibispelare och stockholmare. 🤮🤢 Var bättre under uppväxten.
Citera
2026-05-18, 17:31
Medlem
SmygerOmkrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Går Sverige Vidar från gruppen kommer jag med stor sannolikhet att åka över. Beror också lite på det ser ut. Men gruppspelet lockar ej.

Oj då, då lär väl biljetterna vara ännu dyrare. Får man fråga om det är något du sparat ihop till, just detta event, eller tar du ur befintlig spargris?

Du är främst intresserad av matcherna, än att "uppleva USA" när du ändå är på plats där över?

Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Jag ska se sista matchen i gruppspelet på plats. Hade inte tänkt att åka men frugan köpte mig en biljett.

Resten kollar jag på TV.

Gud vilken fin fru! Håll hårt i henne. Hur många dygn blir du borta?

Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan
Givetvis vill nog alla det men folk jobbar och sen är det alldeles för dyrt. Finns bättre saker lägga pengar på för gemene svenne.

Jag känner inget speciellt för detta landslag. Massa alibispelare och stockholmare. 🤮🤢 Var bättre under uppväxten.

Jag håller med dig till fullo, jag är däremot så bortkopplad från gemene man dessa dagar så jag har ingen aning hur "vanligt" folk tänker och sparar osv, för mig känns det överdrivet dyrt barre.
Citera
2026-05-18, 17:40
Medlem
SmygerOmkrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man.down
Hade varit intressant, men som det ser ut så har jag skrivit och gillat för mycket antisemitism på internet. Kommer förmodligen inte in i USA och får således betala tur och retur för ingenting.

Lol Ja, den tänkte jag inte ens på, då är vi två.

Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Ja varför åka på semester och se det på plats när man kan sitta och titta på matchen på närmsta Olerys?

Det blir en helt annan sak att se det på plats givetvis, atmosfären, festen, ja allt.

Du skrev även "trött arena", arenan kommer vara allt annat än trött

Det är ju det jag tänker på, att få uppleva ett VM på plats, det är ju mer än en vanlig semester, det är inte alla som får möjligheten, vissa sparar ju ihop under lång tid för vad som kan vara deras drömresa, att få åka och uppleva ett VM på plats.
Det skulle vara otroligt att få uppleva ett VM på plats men 30000-80000+ SEK känns lite väl överdrivet och jag skulle inte plocka ur befintlig sparkassa för detta.
Medans andra tycker att det är klart värt det, jag är nyfiken på vad majoriteten tycker, om jag är helt ute o cyklar o är en snålfitta eller om andra också upplever att det är för dyrt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in