Citat:
Ursprungligen postat av
frange
Om någon bryter sig in i ditt hem och har ihjäl dig medan du sover? är det ditt eget fel då?
Är du helt efterbliven? Märkte du hur du var tvungen att hitta på ett helt extremt, osannolikt hypotetiskt scenario för att överhuvudtaget kunna utmana min poäng? Jag skrev uttryckligen att det handlar om fall där folk bjuder in risken genom total oaktsamhet, girighet eller ren och skär dumhet. Att ligga och sova i sin egen låsta bostad är inte att aktivt söka upp fara. Det fattar du också, men du är väl desperat efter billiga poäng.
Om du bor på bottenvåningen i ett utsatt område, lämnar altandörren olåst i juli, har fönstren öppna på vid gavel och struntar i att skaffa ett larm för att "staten borde skydda mig", ja, då har du faktiskt sänkt ribban för förövaren ganska rejält. Brottslingar är opportunister. Om du gör det så enkelt som möjligt för dem så har du abdikerat från din egen självbevarelsedrift. Det handlar inte om att det är "lagligt" rätt att bli mördad i sömnen, det handlar om att inse hur världen faktiskt ser ut 2026. Om du väljer att leva ditt liv som en helt försvarslös, naiv liten sockerbit och litar blint på att polisen står utanför din dörr dygnet runt, då är du helt enkelt felrustad för verkligheten.
Svara på det jag faktiskt skrev istället: Tycker du på allvar att en 25-åring som swishar 100 000 kr till en anonym kryptoprofil på Instagram förtjänar samma medlidande som någon som drabbas av en naturkatastrof?