2026-05-16, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Väldigt bra frågor. Har undrat samma när jag haft mina perioder då jag fastnat å tittat på dessa videos med cave exploring gone wrong.

Får ju klaustrofobi/panik känsla å deras vägnar 😱

Samma här. Riktigt obehagligt när de kryper runt i dessa grottsystem där man bara kan ta sig fram eller bak genom att krypa. Ännu värre när det sker under vatten. Det är så mycket som kan gå fel.
Ändå sitter man och kollar på det
När jag började leta efter exempel upptäckte jag dessutom att flera experter har dött under räddningsförsök, vilket nästan gör det ännu sjukare.
Citera
2026-05-16, 18:12
Medlem
Du missade Tomas Olsson, som dog i ett försök att vara den första personen att åka skidor(!) ner för norra sidan av Mount Everest, efter att ha bestigit toppen.

De är nog fullt medvetna om risken. Adrenalinkicken är en del av hobbyn och personligheten.
Citera
2026-05-16, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Du missade Tomas Olsson, som dog i ett försök att vara den första personen att åka skidor(!) ner för norra sidan av Mount Everest, efter att ha bestigit toppen.

De är nog fullt medvetna om risken. Adrenalinkicken är en del av hobbyn och personligheten.

Ja det blir nog svårt att stoppa den vilde.
Citera
2026-05-16, 22:56
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Samma här. Riktigt obehagligt när de kryper runt i dessa grottsystem där man bara kan ta sig fram eller bak genom att krypa. Ännu värre när det sker under vatten. Det är så mycket som kan gå fel.
Ändå sitter man och kollar på det
När jag började leta efter exempel upptäckte jag dessutom att flera experter har dött under räddningsförsök, vilket nästan gör det ännu sjukare.
Haha ja det är sinnessjukt hur man plågar sig själv att titta på dessa klipp 😅
Citera
2026-05-16, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, videon när kör free solo på Half Dome är nog bland det sjukaste jag sett.

Denna är otäckare https://www.youtube.com/watch?v=Cyya23MPoAI
Citera
2026-05-16, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Denna är otäckare https://www.youtube.com/watch?v=Cyya23MPoAI
Tack för tipset!
Citera
2026-05-18, 07:37
Medlem
Michael Schumacher och Göran Kropp är väl ett par andra exempel. Schumachers fall är extra tragiskt eftersom han befann sig i slutet av sin karriär som Formel 1-förare. Han blev svårt skadad när han åkte skidor och var med om en komplicerad fallolycka där han slog i huvudet mot två olika klippor dolda i snön, med några sekunders mellanrum. Även om hjälmen fångade upp en del av stötarna blev han allvarligt skadad och förlamad, troligen från nacken och neråt.

Man bör inse när det är dags att trappa ner i tid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in