2026-05-16, 10:45
Medlem
Jag läser nästan varje år om människor som dör genom sina hobbyer eller passioner — bergsklättring, racing, dykning, flygning, extrema djur osv.

Det intressanta är att det ofta är väldigt erfarna personer och inte nybörjare.

Hur tänker folk som håller på med sådana hobbyer egentligen? Är man fullt medveten om att man faktiskt kan dö när som helst, eller vänjer man sig till slut så mycket vid riskerna att det känns normalt?

Och tror ni att experter ibland blir för bekväma eftersom de gjort det så länge?

Samtidigt känns det som att många ändå accepterar risken eftersom de älskar det de gör.

1.Ayrton Senna
En av de största Formel 1-förarna någonsin.

Dog 1994 i en krasch under San Marino Grand Prix. Han levde för racing och pressade alltid gränserna.

2.Steve Irwin
Känd som “The Crocodile Hunter”. Han arbetade hela livet med farliga djur och hade enorm erfarenhet av krokodiler, ormar och marina djur. 2006 dog han när en stingrocka stack honom i bröstet under inspelning vid Great Barrier Reef. Taggen träffade hjärtat — en extremt ovanlig olycka.
Ironiskt nog hade han hanterat krokodiler och giftormar i decennier utan större problem.

3.Timothy Treadwell
Han levde bland grizzlybjörnar i Alaska i 13 somrar och såg sig själv som deras beskyddare.
Till slut dödades han och hans flickvän av en björn 2003. Händelsen blev senare dokumentären Grizzly Man av Werner Herzog.

4.John Denver
Musiker men också passionerad pilot.
Dog 1997 när planet han flög kraschade. Han älskade flygning nästan lika mycket som musik.

5. Jimi Heselden
Köpte företaget Segway… och dog kort därefter när han körde en Segway över en klippa av misstag.

6. Ueli Steck
Kallades “Swiss Machine” för sin extrema snabbhet och kontroll.
Dog 2017 under träning på Everest. Han var en av världens bästa tekniska klättrare.

7. Dale Earnhardt
NASCAR-legendar som dog i sista varvet av Daytona 500 år 2001.
Hans död förändrade säkerheten inom NASCAR enormt.

8.Ken Block
Känd för extrema driftingvideos och rallykörning.
Dog 2023 i en snöskoterolycka på privat fritid — fortfarande kopplat till hans livsstil kring fart och motorsport.

9.Sheck Exley
En av världens största grottdykare.
Dog 1994 under ett extremt djupt dyk i Mexiko. Han var pionjär inom teknisk dykning.

10. Dan Osman
Känd för extrema rep-svingar från klippor.
Dog när utrustningen brast under ett hopp.

11.Shane McConkey
Legend inom freeski och BASE jumping.
Dog 2009 under ett hopp där skidan inte lossnade korrekt före fallskärmen skulle öppnas.

12. Natalia Molchanova
En av världens största fridykare någonsin — över 40 världsrekord.
Hon försvann 2015 under fridykning vid Ibiza. Man tror att starka strömmar eller blackout kan ha orsakat olyckan. Kroppen hittades aldrig.

13.Brian Lee Schubert
Erfaren fallskärmshoppare med tusentals hopp bakom sig.
Dog efter problem vid landning — vilket faktiskt är en av de vanligaste dödsorsakerna inom sporten.
Citera
2026-05-16, 10:49
Medlem
Svårt att fråga, alla är ju döda.
Citera
2026-05-16, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Jag läser nästan varje år om människor som dör genom sina hobbyer eller passioner — bergsklättring, racing, dykning, flygning, extrema djur osv.

Det intressanta är att det ofta är väldigt erfarna personer och inte nybörjare.

Hur tänker folk som håller på med sådana hobbyer egentligen? Är man fullt medveten om att man faktiskt kan dö när som helst, eller vänjer man sig till slut så mycket vid riskerna att det känns normalt?

Och tror ni att experter ibland blir för bekväma eftersom de gjort det så länge?

Samtidigt känns det som att många ändå accepterar risken eftersom de älskar det de gör.

1.Ayrton Senna
En av de största Formel 1-förarna någonsin.

Dog 1994 i en krasch under San Marino Grand Prix. Han levde för racing och pressade alltid gränserna.

2.Steve Irwin
Känd som “The Crocodile Hunter”. Han arbetade hela livet med farliga djur och hade enorm erfarenhet av krokodiler, ormar och marina djur. 2006 dog han när en stingrocka stack honom i bröstet under inspelning vid Great Barrier Reef. Taggen träffade hjärtat — en extremt ovanlig olycka.
Ironiskt nog hade han hanterat krokodiler och giftormar i decennier utan större problem.

3.Timothy Treadwell
Han levde bland grizzlybjörnar i Alaska i 13 somrar och såg sig själv som deras beskyddare.
Till slut dödades han och hans flickvän av en björn 2003. Händelsen blev senare dokumentären Grizzly Man av Werner Herzog.

4.John Denver
Musiker men också passionerad pilot.
Dog 1997 när planet han flög kraschade. Han älskade flygning nästan lika mycket som musik.

5. Jimi Heselden
Köpte företaget Segway… och dog kort därefter när han körde en Segway över en klippa av misstag.

6. Ueli Steck
Kallades “Swiss Machine” för sin extrema snabbhet och kontroll.
Dog 2017 under träning på Everest. Han var en av världens bästa tekniska klättrare.

7. Dale Earnhardt
NASCAR-legendar som dog i sista varvet av Daytona 500 år 2001.
Hans död förändrade säkerheten inom NASCAR enormt.

8.Ken Block
Känd för extrema driftingvideos och rallykörning.
Dog 2023 i en snöskoterolycka på privat fritid — fortfarande kopplat till hans livsstil kring fart och motorsport.

9.Sheck Exley
En av världens största grottdykare.
Dog 1994 under ett extremt djupt dyk i Mexiko. Han var pionjär inom teknisk dykning.

10. Dan Osman
Känd för extrema rep-svingar från klippor.
Dog när utrustningen brast under ett hopp.

11.Shane McConkey
Legend inom freeski och BASE jumping.
Dog 2009 under ett hopp där skidan inte lossnade korrekt före fallskärmen skulle öppnas.

12. Natalia Molchanova
En av världens största fridykare någonsin — över 40 världsrekord.
Hon försvann 2015 under fridykning vid Ibiza. Man tror att starka strömmar eller blackout kan ha orsakat olyckan. Kroppen hittades aldrig.

13.Brian Lee Schubert
Erfaren fallskärmshoppare med tusentals hopp bakom sig.
Dog efter problem vid landning — vilket faktiskt är en av de vanligaste dödsorsakerna inom sporten.

Du glömde en av de kändaste.

Alex Honnold, Free solo klättrare.
Alltså klättrar utan rep.
Han måste ha dödslängtan.

Men jag antar att de som håller på med sådant. Tänker typ. - Om jag dör så dör jag när jag gör något jag älskar
Citera
2026-05-16, 11:08
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
De svenskar vi är bekanta med som utövar xtrmsporter tänker inte alls. De bara kör.

När vi sista (inte senaste) ggn var i S:t Pitersburg (...Volodjas hemstad, inte FL) så pratade vi på en middag med några av deras motsvarigheter på hi brow nivå. Många vi innan hört om var döda och sålunda inte med på middagen. Dessa killar hade well-off päron och välbetalda jobb men utmanade Liemannen nära nog dagligen. Begravningarna var alltid pampiga, de visade doku. Levde de mer fullödigt än medianmannen?

Vi kan bara ana förhöjd livskänsla. Du och jag, Döden.

PK-bandet Kent, är inte på kartan med sin albumtitel.
Citera
2026-05-16, 11:11
Medlem
”Vi tackar för tjänstgöring kamrat. Men det är nu dags att stänga butiken”
Citera
2026-05-16, 11:19
Medlem
Kan tänka mig att det kittlar skönt att leva på det viset men det blir nog som vilket annat beroende som helst. Precis som jag inte brydde mig om konsekvenserna när jag söp så ignorerar nog dessa människor farorna. Jag tror knappast att de i allmänhet tänkt djupare på livet och döden - de jagar kickar.

Det enda jag har att säga om detta är att det aldrig är en "tragiskt olycka" när de dör (som tidningarna älskar att formulera det). Olycka, ja, men inte tragisk. Förutsägbar på mils avstånd.

Sedan blir jag rätt förbannad när man hör att de har barn. Det är riktigt egoistiskt att skaffa barn och sedan fortsätta leka med sitt liv. Minns att det var ett par som dog på K2 eller Liknande som hade barn ihop. Kul att förlora båda föräldrarna för att de ville leka bergsbestigare!
Citera
2026-05-16, 11:26
Medlem
Har legat i 300 med mc ett antal ggr och när man gör det så tänker man inte på döden. Det är efteråt som man tänker "oj, vid det tillfället kunde det gått illa" eller "tänk om kedjan gått av eller däcket sprängs".. Men det är adrenalinet som tar över om man gör extrema saker. Fallskärmshoppning däremot, kan man få en del tid på sig att tänka på döden om det råkar strula.
Citera
2026-05-16, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys

Men jag antar att de som håller på med sådant. Tänker typ. - Om jag dör så dör jag när jag gör något jag älskar
Ja, videon när kör free solo på Half Dome är nog bland det sjukaste jag sett.
Citera
2026-05-16, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys

Jag såg han när jag letade efter ex, det finns mängder med kändisar och experter inom sitt område som dött. Kan inte ta med dom alla.
Expertis verkar inte spela någon roll. Ett misstag och dom är körda.
Citera
2026-05-16, 12:26
Medlem
oldtimedrunks avatar
Det är en drog och precis som med droger vet man att det är farligt men ruset gör att man kör på ändå.
Citera
2026-05-16, 13:29
Avslutad
Citat:
Jag såg han när jag letade efter ex, det finns mängder med kändisar och experter inom sitt område som dött. Kan inte ta med dom alla.
Expertis verkar inte spela någon roll. Ett misstag och dom är körda.
Kolla upp Göran Kropp kanske? han var nära att dö åtminstone en gång innan han dog i en klättringsolycka
Citera
2026-05-16, 14:25
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:

Väldigt bra frågor. Har undrat samma när jag haft mina perioder då jag fastnat å tittat på dessa videos med cave exploring gone wrong.

Får ju klaustrofobi/panik känsla å deras vägnar 😱
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in