Citat:
Alla dina problem med bankstrul löser man genom att alltid bära med sig minst två betalkort från olika banker. Fungerar inte det ena tar man det andra, så listar man sedan ut i lugn och ro på hotellrummet vad felet var.
Själv har jag på resor alltid minst fyra olika kort utöver en mindre summa kontanter som en femte utväg för att undvika pinsamheter när jag ska betala. Sedan har jag Google Pay i mobilen också så jag kan betala om plånboken skulle komma bort och Swish förstås om jag är i Sverige samt ett Curve kort som jag kan länka till mina övriga VISA och Mastercard genom en mobilapp. Något av mina kort lämnar jag också på hotellrummet så jag har betalningsmöjligheter om jag blir rånad på allt annat när jag är ute.
De kort jag har är American Express, Mastercard kreditkort, Revolut och debitkortet kopplat till lönekontot. Innan hade jag fler, men jag tycker nu det räcker så här. Jag skippar resecheckar och guld eftersom det är för omständigt.
Är jag utomlands bär jag också alltid på ett klädbyte och proviant för ett dygn, eftersom man aldrig vet om man villar bort sig och hamnar mitt i någon lokal högtid där allt är stängt och alla ligger hemma och har siesta (been there, done that).
Min poäng är att man ska vara förutseende och själv försöka lösa sina problem, så behöver man inte den falska tryggheten i att trevliga människar ska stå stand-by åt en. Då är man dessutom väl rustad med rätt mindset inför Apokalypsen, när var och en får klara sig själv och det är DU som är betalningsmedlet.