2026-05-16, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Men det är det som JAK vill vara och med låga avgifter dessutom, ändå har de bara 20 000–30 000 kunder. Så sorry, det finns ingen efterfrågan på det du vill ha. Gjorde de om sig hade JAK varit en avsevärt större aktör.

Lägg av. JAK är något annat än en bank för kunderna.
Jag pratar om kontor, öppettider, trevligt bemötande.

JAK innebär ju att du måste öppna sparkonto för att efter några år kunna låna lika mkt pengar som du sparar. Det är inte alls något sånt jag pratar om.
Citera
2026-05-16, 17:39
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne

JAK innebär ju att du måste öppna sparkonto för att efter några år kunna låna lika mkt pengar som du sparar. Det är inte alls något sånt jag pratar om.

Vad ska du med bankkontor till när du, i morgonrock eller till och med naken, kan besöka internetbanken 24/7 utan att lämna sängen?

Så, hade det funnits en efterfrågan på bankkontor och personlig service hade det funnits. Nordea försökte ju men slutade med att de stängde de flesta på ett bräde då det inte var vad kunderna efterfrågade.

Snurrar själv en del pengar både privat och i bolaget och senast jag behövde ett bankkontor var för 15 år sedan då det krävdes ett fysiskt besök för att signera lånet på huset.
Citera
2026-05-16, 20:32
Medlem
Citat:
Vad ska du med bankkontor till när du, i morgonrock eller till och med naken, kan besöka internetbanken 24/7 utan att lämna sängen?

Så, hade det funnits en efterfrågan på bankkontor och personlig service hade det funnits. Nordea försökte ju men slutade med att de stängde de flesta på ett bräde då det inte var vad kunderna efterfrågade.

Snurrar själv en del pengar både privat och i bolaget och senast jag behövde ett bankkontor var för 15 år sedan då det krävdes ett fysiskt besök för att signera lånet på huset.

Ja, jag pratar ju såklart om vad som händer när internet, inloggningen, BankID eller något annat strular.
Har du aldrig varit med om det?
Ja, då är du nog inte speciellt mkt äldre än 18.

Ska du ha ett lån Idag så behöver du ticka samtliga boxar, där en dator har sagt ja eller nej. Om du får ett nej så kunde du förut gå in på banken, prata med din personliga bankman, och sen kunde ni endera lösa det, eller så fick du reda på exakt vad som behövdes för att få igenom lånet.

Klart, om man aldrig upplevt problem med internetbanken så förstår jag att man inte ser problemen med det, men de flesta har väl haft några trubbel på vägen. Ibland är det banken, ibland ditt fel, ibland Visa eller Mastercard, ibland företaget som du försöker handla med.
Ibland är det nån spärr som sitter automatiskt som måste tas bort och ibland är det något fel som du själv råkat gjort, det är lite olika.

Jag skulle nog kunna dra 10 tillfällen när jag stått och behövt lösa en specifik situation som uppstått.
Exempel: Har 75.000kr på kontot men kan inte betala hotellrummet på en semester en gång. Det visade sig ligga en spärr på hur mkt du får göra av med dagligen, veckovis och månadsvis på kortet.

Det tog sådär 3h att lösa det.

En annan gång drog man dubbelt på alla räkningar som lagts in mellan 25e och 27e, vilket resulterade i en jävla massa bekymmer för en jävla massa människor. Det tog väl 5-7bankdagar att lösa det, vilket gjorde att många åkte på påminneavgifter.
En liten sak för den enskilde, men en jävla massa pengar på totalen.
Jag fick dessutom inte tillbaks alla pengar den gången.

Jag kan fortsätta och skriva hela dagen här…
Senast redigerad av Cooltrayne 2026-05-16 kl. 20:41.
Citera
2026-05-16, 20:52
Medlem
Citat:

De stänger såklart bankkontor för att de kan. Folk köper ju det.
Samtidigt så kan du ju besöka ett öppet kontor nånstans och se hur det är. Har du provat det?

Det är 30pers i kö, och var tredje kund får en stor jävla suck till svar.
Sist jag var på kontor så blev jag nekad BankID (som jag hade, från den banken, sen flera år tillbaka, jag hade pajat mobilen och behövde lägga innebandys i den nya).
Citera
2026-05-16, 21:19
Medlem
Citat:
JAK är ju något helt annat.
Det finns inte kontor i varje större stad.
Jag menar en serviceminded bank där kunden är i fokus (du har säkert upplevt det någon gång när du träffat nån trevlig personlig kk rakt någon gång, men det är ovanligt idag).
Självklart ska även banken få tjäna pengar, men att vi alla tolererar det som det ser ut idag, det är helt otroligt.
Länsförsäkringar och en del Sparbanker ägs av kunderna. Vet dock inte om det är så mycket bättre än de som drivs som aktiebolag.
Citera
2026-05-16, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Länsförsäkringar och en del Sparbanker ägs av kunderna. Vet dock inte om det är så mycket bättre än de som drivs som aktiebolag.

Nej.

Men båda har såklart enskilda kontor där det jobbar bra folk.

Har haft trubbel med båda.
Citera
2026-05-16, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname

De fristående sparbankerna ägs i regel av stiftelser så de är inte kundägda.

För Länsförsäkringar så ägs resp länsbolag av sina försäkringskunder. Bankrörelsen ägs i sin tur av länsbolagen.
Citera
2026-05-17, 00:30
Medlem
Citat:

JAK fungerar inte så längre. Tidigare kunde man låna utan ränta men däremot en ganska låg avgift plus då att man _eftersparade dvs i princip amorterade man dubbelt MEN fick tillgång till dessa pengar efter att lånet var återbetalt.

Krävdes dock att man sparade innan för att få poäng som användes för att låsa upp lånen.

Nu är det lån till hög ränta som gäller och alla har i princip lämnat banken då det inte finns en enda anledning att ha den. Hade massa poäng där men lät skiten förfalla då även dessa var värdelösa efter systemet ändrats.

För att återgå till ämnet så även om vi startar Flashback bank så är vi skyldiga att följa vad Finansinspektionen dikterar och däri ingår KYC och visst kan vi tolka det som vi vill men jag antar att det krävs att X antal kontroller utförs under X förutsättningar.

Bankerna gör detta pga självbevarelsedrift för att uppfylla FI:s krav inget annat. Anledningen att transaktioner flaggas kan vara helt utom ens egen kontroll tex man säljer en beg cykel till en kriminell eller köper något av någon som de har koll på.

Vissa banker är mer kukhuvuden än andra men troligen är det mest handläggaren som avgör och om man försöker med typ jag har inte gjort nåt fel bla bla bla istället för att bara svara på deras kuk-frågor om allt och inget.

Finns flera grupper på Facebook och där nämns de flesta banker som riktiga arslen men vad riktiga orsaken till avstängning mm får man sällan veta, oftast är det att man inte svarar alls eller inte svarar på de frågor som ställts inbillar jag mig.

Internationellt börjar de också nypa åt, hörde en historia om en lägenhetsaffär i Spanien där pengar skulle lånas av bekant (pensionärer som sparat i årtionden ish) men där krävde banken såpass intrikata uppgifter att de bara gav fan i allt istället.

Vi är alla grodor i en gryta…
Citera
2026-05-17, 02:10
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ja, jag pratar ju såklart om vad som händer när internet, inloggningen, BankID eller något annat strular.
Har du aldrig varit med om det?
Ja, då är du nog inte speciellt mkt äldre än 18.

Ska du ha ett lån Idag så behöver du ticka samtliga boxar, där en dator har sagt ja eller nej. Om du får ett nej så kunde du förut gå in på banken, prata med din personliga bankman, och sen kunde ni endera lösa det, eller så fick du reda på exakt vad som behövdes för att få igenom lånet.

Klart, om man aldrig upplevt problem med internetbanken så förstår jag att man inte ser problemen med det, men de flesta har väl haft några trubbel på vägen. Ibland är det banken, ibland ditt fel, ibland Visa eller Mastercard, ibland företaget som du försöker handla med.
Ibland är det nån spärr som sitter automatiskt som måste tas bort och ibland är det något fel som du själv råkat gjort, det är lite olika.

Jag skulle nog kunna dra 10 tillfällen när jag stått och behövt lösa en specifik situation som uppstått.
Exempel: Har 75.000kr på kontot men kan inte betala hotellrummet på en semester en gång. Det visade sig ligga en spärr på hur mkt du får göra av med dagligen, veckovis och månadsvis på kortet.

Det tog sådär 3h att lösa det.

En annan gång drog man dubbelt på alla räkningar som lagts in mellan 25e och 27e, vilket resulterade i en jävla massa bekymmer för en jävla massa människor. Det tog väl 5-7bankdagar att lösa det, vilket gjorde att många åkte på påminneavgifter.
En liten sak för den enskilde, men en jävla massa pengar på totalen.
Jag fick dessutom inte tillbaks alla pengar den gången.

Jag kan fortsätta och skriva hela dagen här…

Åh charmör där, du smickrar mig med att hävda att närmare 50 inte är speciellt mycket mer än 18.

Men nej, inte upplevt några egentliga problem, speciellt inga som inte enkelt och snabbt löstes med ett telefonsamtal eller en chatt, det vill säga betydligt enklare än att besöka ett bankkontor.

Skulle väl säga att min egen okunskap om att privata SEPA-betalningar har en fördröjning på 24 timmar är den största irritationen som inte lösts.

Men det låter lite som du själv genererar problem genom att vara omständig.
Citera
2026-05-17, 05:51
Medlem
Citat:
Åh charmör där, du smickrar mig med att hävda att närmare 50 inte är speciellt mycket mer än 18.

Men nej, inte upplevt några egentliga problem, speciellt inga som inte enkelt och snabbt löstes med ett telefonsamtal eller en chatt, det vill säga betydligt enklare än att besöka ett bankkontor.

Skulle väl säga att min egen okunskap om att privata SEPA-betalningar har en fördröjning på 24 timmar är den största irritationen som inte lösts.

Men det låter lite som du själv genererar problem genom att vara omständig.

Jag ser inte alls vad som skulle va omständigt från min sida när banken strular.

Om du betalar med kortet och det inte funkar? Då vill du väl ha svar direkt från banken på varför.
Citera
2026-05-17, 09:21
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Jag ser inte alls vad som skulle va omständigt från min sida när banken strular.

Om du betalar med kortet och det inte funkar? Då vill du väl ha svar direkt från banken på varför.

Så då är ju inte massa bankkontor lösningen på ditt problem, eller?
Citera
2026-05-17, 09:23
Medlem
Citat:
Så då är ju inte massa bankkontor lösningen på ditt problem, eller?

Inte i just det fallet nej.
Men bankkontor är ju inte heller allt jag pratar om, utan en liten del av helheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in