2026-05-15, 19:49
Medlem
Ponera ett case där en medarbetare blir uppsagd/avskedad pga något denne gör.
Men detta tar facket vidare och i AD "ogiltig förklarar" man denna uppsägning och ger medarbetaren rätt + skadestånd för utebliven lön med ränta etc.
Innebär det att företaget måste återanställa/behålla medarbetaren? Det känns ju väldigt märkligt eftersom förtroendet måste vara i botten från båda sidorna?
Om detta sker, och ofta så tar det ju 1år innan man landar i AD - då har ju företaget redan fyllt denna tjänsten med någon annan. I praktiken blir det då övertaligt och då kan man ändå hävda uppsägning pga arbetsbrist?
Citera
2026-05-15, 20:02
Medlem
Ja och nej.
Om AD ogiltigförklarar uppsägningen anses den aldrig ha ägt rum, och du ska återgå i tjänst.
Du har rätt till lön och andra förmåner under tiden tvisten pågått, även om du inte arbetat.

Arbetsgivaren kan dock vägra (39 § LAS): Även om domstolen ogiltigförklarar uppsägningen kan arbetsgivaren vägra att ta tillbaka dig. I sådana fall omvandlas anställningen till en skyldighet för arbetsgivaren att betala ett högt skadestånd (ofta 24–32 månadslöner).
Citera
2026-05-15, 20:02
Medlem
kalkryggars avatar
Det är väldigt olika hur det slutar. I vissa kommunala och statliga bolag så kan det sluta med att man helt enkelt blir omplacerad och på så vis får fortsätta. Men det jag känner till så slutar det nästan alltid med att man går skilda vägar.
Citera
2026-05-15, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Ja och nej.
Om AD ogiltigförklarar uppsägningen anses den aldrig ha ägt rum, och du ska återgå i tjänst.
Du har rätt till lön och andra förmåner under tiden tvisten pågått, även om du inte arbetat.

Arbetsgivaren kan dock vägra (39 § LAS): Även om domstolen ogiltigförklarar uppsägningen kan arbetsgivaren vägra att ta tillbaka dig. I sådana fall omvandlas anställningen till en skyldighet för arbetsgivaren att betala ett högt skadestånd (ofta 24–32 månadslöner).
Tack
Vad gör man om man får ett sånt utfall men chef och denna medarbetare kan helt enkelt inte jobba ihop mera pga konflikten. Är det samarbetsproblemspåret vi går och når ett utköp/överenskommelse? Ger denne 4 månaders lön typ och säger hejdå?
Citera
2026-05-15, 20:32
Medlem
Nej, oftast blir man ut köpt, man får skadestånd som motsvarar vissa månaders lön 1 år osv, man blir sällan åter anställd.

Här ex sedan har man 100 likande:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/visselblasaren-blev-utkopt-har-nu-fatt-nytt-jobb
Senast redigerad av hjorten16 2026-05-15 kl. 20:37.
Citera
2026-05-15, 20:32
Medlem
Det som händer är att AD bekräftar att uppsägningen var ogiltig. Det som sen händer är att den som felaktigt fått avsked får ett skadestånd. Praxis, det vanliga, är lite över 12 månadslöner. Det har vad jag vet aldrig hamnar över 36 månadslöner.
Citera
2026-05-15, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Nej, oftast blir man ut köpt, man får skadestånd som motsvarar vissa månaders lön 1 år osv, man blir sällan åter anställd.

Här ex sedan har man 100 likande:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/visselblasaren-blev-utkopt-har-nu-fatt-nytt-jobb

Det där är något helt annat, det där handlar om någon som blir utköpt, de kommer alltså överens utan att gå till domstol.

TS frågar vad som händer om man inte kommer överens, den anställde blir uppsagd/får sparken och tar det till domstol och där vinner den anställde och uppsägningen/avskedandet bedöms som ogiltigt av domstolen.

I det fallet som TS frågar om så återgår anställningen, alltså personen skall anses fortsätta vara anställd.
Arbetsgivaren kan vägra att återta arbetstagaren. Men då utgår ett skadestånd utöver att arbetsgivaren tvingas betala lön för hela tiden fram till dess att domen kommit.
Det skadeståndet baseras på tiden den anställde varit anställd.

Det är som minst 16månaders lön för under 5års arbetstid.
24 månadslöner vid minst fem men mindre än tio års anställningstid.
32 månadslöner vid minst tio års anställningstid.

Det är skadeståndet för skiljande från anställningen.
Utöver det tillkommer skadestånd för kränkningen som skett som efter 2022 ligger på ca 135 000kr vid felaktig uppsägning eller ca 190 000 kr vid felaktigt avsked.

Alltså, normerande skadestånd(16-32månadslöner), skadestånd för kränkning(120 000-200 000), lön +förmåner etc från den felaktiga uppsägningen fram till domen, även om personen inte jobbat under den tiden.
Citera
2026-05-15, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArundoDonax
Det som händer är att AD bekräftar att uppsägningen var ogiltig. Det som sen händer är att den som felaktigt fått avsked får ett skadestånd. Praxis, det vanliga, är lite över 12 månadslöner. Det har vad jag vet aldrig hamnar över 36 månadslöner.

Skadeståndet består av flera olika delar.
Du har skadestånd för att vägra återta den anställde, den följer en tabell och ger som lägst 16månadslöner och som mest 32månadslöner.
Utöver det så har du skadestånd för kränkningen som den felaktiga uppsägningen/avskeded inneburit, det ligger numera på mellan ca 100 till 200 000kr.
Sedan så tillkommer lön +förmåner etc +ränta för perioden från det att den felaktiga uppsägningen fram till ADs dom.

Att förlora i AD för felaktig uppsägning/avsked blir alltså oftast väldigt dyrt för arbetsgivaren.
Citera
2026-05-15, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Tack
Vad gör man om man får ett sånt utfall men chef och denna medarbetare kan helt enkelt inte jobba ihop mera pga konflikten. Är det samarbetsproblemspåret vi går och når ett utköp/överenskommelse? Ger denne 4 månaders lön typ och säger hejdå?

Om det är så att man vägrar att ta tillbaks den anställde så får man istället betala skadestånd.
Det är baserat på hur länge personen varit anställd.
lägst 16månaders lön om personen varit anställd mindre än 5 år. 24 månadslöner vid minst fem men mindre än tio års anställningstid och som mest 32månadslöner om personen varit anställd mer än 10år.

Möjlighet till utköp har man om man kan komma överens innan AD avger en dom.
Har AD dömt kan du inte längre köpa ut personen, då är det antingen ta tillbaks personen eller ta ett skadestånd på 16-32månadslöner.
Citera
2026-05-15, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det där är något helt annat, det där handlar om någon som blir utköpt, de kommer alltså överens utan att gå till domstol.

TS frågar vad som händer om man inte kommer överens, den anställde blir uppsagd/får sparken och tar det till domstol och där vinner den anställde och uppsägningen/avskedandet bedöms som ogiltigt av domstolen.

I det fallet som TS frågar om så återgår anställningen, alltså personen skall anses fortsätta vara anställd.
Arbetsgivaren kan vägra att återta arbetstagaren. Men då utgår ett skadestånd utöver att arbetsgivaren tvingas betala lön för hela tiden fram till dess att domen kommit.
Det skadeståndet baseras på tiden den anställde varit anställd.

Det är som minst 16månaders lön för under 5års arbetstid.
24 månadslöner vid minst fem men mindre än tio års anställningstid.
32 månadslöner vid minst tio års anställningstid.

Det är skadeståndet för skiljande från anställningen.
Utöver det tillkommer skadestånd för kränkningen som skett som efter 2022 ligger på ca 135 000kr vid felaktig uppsägning eller ca 190 000 kr vid felaktigt avsked.

Alltså, normerande skadestånd(16-32månadslöner), skadestånd för kränkning(120 000-200 000), lön +förmåner etc från den felaktiga uppsägningen fram till domen, även om personen inte jobbat under den tiden.
Man blir ändå uppsagd, jag har min egna mamma, mitt ex mamma, som exempel, två helt olika.

Min mamma jobba åt migrationsverket, hon var komunalpolitiker o ordförande för kiruna partiet, dvs mamma prata på torget osv, men migrationsverket chef gilla inte hon hade dubbla jobb o sa upp henna, det resulter i en tvist, det belv mamma fick skadestånd, men hon fick inte sitt jobb tillbaka, hon fick skaffa ett annat jobb.

Tar man mitt ex mamma hon jobbade på coop, o blev uppsagd för något, men detta resulera även i domstol, även hon fick skadestånd men inte komma tillbaka.

Dvs i bägge fallen köptes man helt enket ut.

Inget av fallen handla om några stora belopp mamma ekonom inom migra, fick 240k, mitt ex inom coop o golvet fick 200k.
Senast redigerad av hjorten16 2026-05-15 kl. 22:20.
Citera
2026-05-15, 22:56
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Ponera ett case där en medarbetare blir uppsagd/avskedad pga något denne gör.
Men detta tar facket vidare och i AD "ogiltig förklarar" man denna uppsägning och ger medarbetaren rätt + skadestånd för utebliven lön med ränta etc.
Innebär det att företaget måste återanställa/behålla medarbetaren? Det känns ju väldigt märkligt eftersom förtroendet måste vara i botten från båda sidorna?
Om detta sker, och ofta så tar det ju 1år innan man landar i AD - då har ju företaget redan fyllt denna tjänsten med någon annan. I praktiken blir det då övertaligt och då kan man ändå hävda uppsägning pga arbetsbrist?
Vanligen går man skilda vägar med företaget efter det hamnat i AD och man fått skadestånd.
Finns väl fall där arbetstagaren gått tillbaka till tjänsten, men känner inte till något sådant fall.

I fall av arbetsbrist är det sist in först ut som gäller enligt LAS. tre får undantas om de har nyckelpositioner.
Citera
2026-05-15, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Man blir ändå uppsagd, jag har min egna mamma, mitt ex mamma, som exempel, två helt olika.

Min mamma jobba åt migrationsverket, hon var komunalpolitiker o ordförande för kiruna partiet, dvs mamma prata på torget osv, men migrationsverket chef gilla inte hon hade dubbla jobb o sa upp henna, det resulter i en tvist, det belv mamma fick skadestånd, men hon fick inte sitt jobb tillbaka, hon fick skaffa ett annat jobb.

Tar man mitt ex mamma hon jobbade på coop, o blev uppsagd för något, men detta resulera även i domstol, även hon fick skadestånd men inte komma tillbaka.

Dvs i bägge fallen köptes man helt enket ut.

Inget av fallen handla om några stora belopp mamma ekonom inom migra, fick 240k, mitt ex inom coop o golvet fick 200k.

Skadestånden är numera efter tabell i lagen, minst 16månaders lön(upp till 32månader) i skadestånd om det bedöms som en ogiltig uppsägning om arbetsgivaren vägrar återanställa.
Utöver det har man rätt till skadestånd för kräkningen.
Man har även rätt till lön under den tiden man varit felaktigt uppsagd fram till domen i AD.
Det är lagstadgat.

Fick de skadestånd men inte behålla jobben(som kan nekas av arbetsgivaren) så har inte AD bedömt uppsägningarna som ogiltiga och skadeståndet är för något annat fel i samband med uppsägningen samt utebliven lön från tiden mellan uppsägning till dom i AD.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in