2026-05-16, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Tack för dina ord. Ska fundera djupt och innerligt för jag tror du sätter pricken över i:et. Tack!

Inga problem. Hoppas det löser sig för dig med din ekonomiska situation just nu.
Citera
2026-05-16, 12:50
Medlem
Citat:
Hej allesammans!

Jag har vuxit upp i inte allt för enkla förhållanden kan man säga. Min mor och min far dog som unga och efter något år i institution/fosterhem förbarmade sig mig morbror över mig.

Bli lite illamående när jag ser denna video: https://www.youtube.com/shorts/bG5sQRG_vRM

För den visar verkligen min morbrors uppoffring. Nu är jag närmare 50 och min morbror snart 80. Han har alltid satt mig först och trots extrem social kompetens tror jag ärligt att han är oskuld.

Det här gnager otroligt, betydligt mer än jag någonsin kunnat ana. Fan vilken ångest jag får...

Finns det andra som känner igen sig i videon och vad gör man med sin ångest?

Du vet ju inte hur han värderar de aspekterna av livet.
Bara att ta hand om och uppforstra någon annans barn kräver en nästintill religiös pliktkänsla. Är han en spirituell person?
Människor har levt i celibat av olika anledningar i tusentals år, så tror inte du behöver oroa dig.
Citera
2026-05-16, 16:05
Medlem
Citat:
Instämmer i att det kan verka destruktivt och att självrespekten kan tyckas gå förlorad. Men samtidigt... hur ska man agera då? Hur ska man vara som människa?

Är det verkligen fel att i alla lägen försöka hjälpa till och stötta andra? Jag kan ju känna att felet kanske ligger hos mottagaren som inte uppskattar hjälpen och det är ju där den andra kinden återigen kommer in i bilden. Ska ju sägas att det är ju inte alla som utnyttjar, många som jag hjälpt är ju i ärlighetens namn också tacksamma och gör sitt för att visa det.

Men du har ju rätt i risken att låta något bli tvångsmässigt, frågan är bara vart man ska dra gränsen? Vid vilket läge förtjänar en människa inte att bli hjälpt?

Jag tycker det är bra du reflekterar mycket och är öppen. Ökar chanserna till att du faktiskt kan göra nåt och må bättre.

Tänker att det viktigaste är inte att försöka landa i antingen eller, där det riskerar bli för svartvit tänk, alltså hjälpa eller inte. Utan att du hittar en mitten väg någonstans. Man kan fortfarande vara god utan att offra sig själv för mycket, som annars blir gränslöst för dig själv där du riskerar bära för stora kostnader på ditt liv, mående osv. Som att riskera skuldsätta dig för andra eller tolerera upprepade utnyttjande osv.

Hjälpen måste vara kalibrerad från din sida så den inte bara hjälper andra utan också är bra för dig. Det ska finnas villkor som skyddar dig från att gå sönder, och jag tror du har verkligen råd att jobba på det här för att må bättre och samtidigt kan du bibehålla din godhet.

För jag tror inte problemet är att du bryr dig för mycket egentligen. Problemet är snarare om ditt värde som människa börjar bli kopplat till att alltid rädda o typ bära eller ställa upp oavsett kostnad. Då blir det lätt att man känner skuld så fort man sätter en gräns, trots att gränsen egentligen är sund..

Och jag tror inte heller att “vända andra kinden till” måste betyda att man ska acceptera samma destruktiva beteende hur många gånger som helst. Man kan fortfarande vara förlåtande utan att lämna dörren öppen för upprepat utnyttjande.

Ibland kan faktiskt en tydlig gräns vara mer kärleksfull än att fortsätta rädda någon från konsekvenserna av sina handlingar. För annars finns risken att man omedvetet hjälper personen att fortsätta samma mönster.

Sen tycker jag det är viktigt att säga att det inte handlar om att bli kall eller cynisk heller. Världen behöver människor som vill hjälpa andra. Men människor som hjälper andra behöver också skydda sig själva, annars blir det lätt att man till slut sitter utmattad o typ bitter eller trasig och då kan man inte hjälpa någon alls längre.

Vad tror du om det?

I övrigt hade jag verkligen rekommenderat att man kan gå i terapi för det här. Du har en kompass i dig och de är ditt mående, den kan vägleda dig om du tolkar signalerna rätt men det är vanligt att man först vill ändra på andra än jobba med sig själv, det kräver insikt. Du verkar ha en stark förebild men de kan lura än i destruktiva mönster.

Du kommer känna att du blir starkare och mer sund om du tar dig an det.

Lycka till
Senast redigerad av rawjudge 2026-05-16 kl. 16:52.
Citera
2026-05-16, 16:35
Medlem
Om jag uppfattat det rätt så mår du dåligt över att din morbror försakade sitt liv pga dig.

Men han gjorde sitt bästa att ta hand om dig?

Det var väl inte en helt ovanlig situation tidigare, ett syskon fick stanna kvar och sköta föräldrarna, tex.

Om han har skött sig ok, så ge tillbaka. Hjälp honom på ålderns höst, finns där. Är väl en madsa praktiska saker, räcker långt att bara höra av sig, besök med fika etc

Tror mycket mer på handling än att grubbla. Ångesten är en signal. Att övervinna den gör man bäst med handling, då växer man.
Citera
2026-05-19, 22:47
Medlem
Merwinnas avatar
Så behöver du inte tänka. Massor av ensamma pappor hittar ju också en ny kärlek. Det brukar inte vara något hinder, tvärtom tycker kvinnor som redan är mammor ofta bara att det är positivt, för då förstår mannen vad det innebär att vara förälder. Det gör inte alltid en barnlös ungkarl. Och just i detta fall när det inte ens var hans eget barn, så hade plusfaktorn blivit mycket stor, många kvinnor skulle ha sett på honom som en fantastisk man bara därför att han tog hand om dig!

Kanske hade han något annat som satt i vägen - en homosexualitet som han bestämt sig för att inte erkänna, till exempel - och gömde sig bakom att han måste ta hand om dig dygnet runt?

Men nu har ju du alla möjligheter att "betala tillbaka" till honom allt som han gjort för dig. Hans barnlöshet kommer inte att bli något problem under ålderdomen då han har dig i stället!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in