Citat:
Ursprungligen postat av
Mechila
Jo, men alltså... Jag har nog tagit efter mönstret så till vida att jag ställer upp för människor och vill allas väl. Jag har inte brytt mig om tack och även om jag just nu sitter i skiten ekonomisk utan att någon bryr sig skäms eller ångrar jag inte att jag i goda tider hjälpt andra.
Visst har det bitit mig i arslet, men hur fan ska man agera då? -Jag kan ju inte gärna sitta med tio- hundratusentals kronor på kontot och se medmänniskor lida? Att dom sedan inte gör rätt för sig tänker jag kommer löna sig till sist ändå. Vi har ju Jobs bok i Bibeln som exempel samt Elijha och några till. Att inte hjälpa behövande är liksom inte ett val.
Vänd andra kinden till innebär att man alltid ger folk en andra chans och den principen vill jag aldrig backa ifrån.
Det är ju lite det min morbror lärt mig.
Det där är ju fint, men om det sker för ofta så blir det bara destruktivt för dig själv. Man kan vara snäll men inte till vilket pris som helst. Man riskerar förlora självrespekten om man är för snäll, och då kommer folk omedvetet/medvetet riskera utnyttja det.
En del lär sig inte heller själv ta ansvar för sitt eget, om man går in och hjälper till för mycket, man gör dom en björntjänst.
Jag hoppas du kan dra gränser i det.
För risken att din princip kan bli nästan tvångsmässig - och då är frågan vad du känner om du går ifrån den? Är du verkligen dålig för du gör det? Eller kommer du må bättre om du hittar en balans.