2026-05-15, 15:08
Medlem
Hej

Har hus ca 1km från en av våra europavägar.
Där finns en stor bullervall, men den täcker tyvärr inte riktningen där vinden är och det är öppet landskap , åkermark på vid e6an i Halland.

Jag är 1km från, har bullervall och rätt mycket hus med träd i vägen, lik förbannat hörs det om det blåser därifrån.

svagt sorl men ändå irriterande.

Vad tror ni om att mura in tomten i italienska cypresser, låta dom växa 3 -4 meter höga?

Är ju trots allt ett ganska svagt sorl från lastbilar å skit , 1km bort. så detta kanske drar ner det några decibel?
Citera
2026-05-15, 16:03
Medlem
NyaHenriksss avatar
Buskar och träd dämpar inte oljud tyvärr.
Var finns den befintliga bullervallen? Är den utmed vägen?
I så fall får du komplettera med bullerstaket vid din tomt.
Citera
2026-05-15, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss

Ja så tänkte jag med men täta cypresser har jag hört dämpar.
Det beror väl på lite, bor man intill motorvägen kanske inte, 1km ifrån så kanske spelplanen ändras.

bullerstaket kanske inte hjälper om man är 1km ifrån, är väl mer om man bor intill eller?

Jag bor väster om motorvägen och bullervallen är rakt österut, men blåser det från söder så färdas ju ljudet parallellt med vallen tyvärr, den hade behövt vara 5 gånger så lång
Citera
2026-05-15, 17:37
Medlem
1 km och du tycker att du har problem? Betänk att bo 50 m ifrån eller mindre. Ändå inget jämfört med att ha järnväg i närheten. Jag har två järnvägar på var sin sida på några hundra m avstånd och det dånar mellan husen Tidigare har jag även bott i centrum och där vibrerade även marken. Bygg bullerplank själv eller liknande, du har ju tomt!
Citera
2026-05-15, 17:41
Medlem
bithaxs avatar
Tyvärr är det så att bullerplank ofta leder till att bullret "slår ned" någon stans längre bort.
Jag har själv bott precis bredvid E-18 och jag tycker att man vänjer sig.
Men det störigaste är att det blir massa dam överallt. Det borde du ändå slippa på 1km avstånd kan jag tycka.
Citera
2026-05-15, 19:43
Medlem
Bluebeast72s avatar
Eftersom jag har stor ef buller samt markplanering kan jag rek en rejäl jordvall på minst 6 meters höjd. Detta stänger allt ljud o med en vacker plantering ovanpå med lågt tät växande buskar blir det tyst.
Citera
2026-05-16, 00:40
Medlem
Är det är inne i din bostsd som du upplever besvär med ljudet?

Isåfall sätt in 3 glasfönster, om du inte redan har det.

Annars kan du motera ytterligare ett glas på insidan av ditt 3 glasfönster, då får du ett "4 glas", detta borde göra bostaden tystare.

Kanske tilläggsisolera väggarna som vetter åt motorvägen,.
Isolera insidan, då kanske det inte blir så dyrt, du kanske till och med kan göra det själv.
Citera
2026-05-16, 02:09
Medlem
Det finns speciella fönster där glasen har olika tjocklek för att ta olika frekvenser. Annars gäller att du inte ska se ljudkällan så blir det tystare. Tänk på att det ska vara tätt mot marken och rejält högt om det ska bli bra bullerplank. Tyngd i väggen är också dämpande.
Citera
2026-05-16, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Skojar du? En jäkla skillnad när träden får löv.
Citera
2026-05-17, 04:35
Medlem
NER.MED.CENTERNs avatar
Thuja Smaragd, jättethuja, vanlig thuja, granhäck, gran tätt i flera rader. Ljust på bägge sidor = tätare, växer fortare. Ädelcypress om det inte är ett blåsigt läge.
Senast redigerad av NER.MED.CENTERN 2026-05-17 kl. 04:45.
Citera
2026-05-17, 10:19
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Hej

Har hus ca 1km från en av våra europavägar.
Där finns en stor bullervall, men den täcker tyvärr inte riktningen där vinden är och det är öppet landskap , åkermark på vid e6an i Halland.

Jag är 1km från, har bullervall och rätt mycket hus med träd i vägen, lik förbannat hörs det om det blåser därifrån.

svagt sorl men ändå irriterande.

Vad tror ni om att mura in tomten i italienska cypresser, låta dom växa 3 -4 meter höga?

Är ju trots allt ett ganska svagt sorl från lastbilar å skit , 1km bort. så detta kanske drar ner det några decibel?

Det som du beskriver i kombination med ett bullerplank borde ge en viss dämpning.
Citera
Igår, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det som du beskriver i kombination med ett bullerplank borde ge en viss dämpning.

Ja, främst bullerplank.

Man kan bygga isolerande/absorberande själv för 700 kr metern, kanske lite väl optimistiskt från "Gör det själv" byggarhemsidan, men räkna 1000 kronor metern då. Mycket effektivare än cypresser.

Problemet är att man måste analysera hela frekvensspannet, helt säkerhetsställa väghöjden (lantmäteriets kartor visar förmodligen bara marken och inte den något upphöjda motorvägen) , och genom det säkerhetsställa höjden på barriären, som troligen lär överstiga 1.8 meter, (bygglov), 2.5 meter är en rimlig gissning. Lär kosta 30-40 tusen kronor men värt det. Behöver godkännande från grannar dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in