Igår, 23:39
Medlem
Blaskas avatar
Men vad var det för strafföreläggande du godkände? Vad var överträdelsen?
Citera
Idag, 00:13
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Mötte en av de nya allseende bilarna, målad. Bilen framför mig börjar då köra i 70 på 80-väg, tom, med enorm sikt.
Efter mötet kör jag om, och fortsätter i typ 82 km/h. Ser då i backspegeln hur polisen tvärnitar och vänder, kör bakom den jag körde om ett tag och sen gör en snabb omkörning och lägger sig bakom mig.
Undrade varför när han slog på alla lysen, stannar mig och frågade bad jag tror jag blir stannad för. "Ingen aning- jag körde ju typ 80" sa jag...
-Du körde 95 under omkörningen!
2400:- böter
(Jo jag vet att man inte får det, men va FAN.)
Jag har väl kört typ 100000 olycksfria mil de senaste 25 åren...
Sa de inte varför du fick böter?
Värt en egen tråd om det är sant.
Du körde om efter att du mött polisen och eftersom radarn inte mäter bakåt så kan poliserna bara gissa vilken hastighet du höll när du sedan körde om. Starta gärna en egen tråd med alla detaljer och vad som syntes på polisens video om det du skriver faktiskt är sant.
Citera
Idag, 00:14
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Värt en egen tråd om det är sant.
Du körde om efter att du mött polisen och eftersom radarn inte mäter bakåt så kan poliserna bara gissa vilken hastighet du höll när du sedan körde om. Starta gärna en egen tråd med alla detaljer och vad som syntes på polisens video om det du skriver faktiskt är sant.
Radarn mäter bakåt enligt dem. En av de nya "superbilarna". Dessutom var jag rätt säker på att det var en sådan givet tidpunkten och fordonet.
De beskrev det som att de mätte "allt" och sen "klickade i det rödmarkerade" för att spela upp igen.
Senast redigerad av fermion Idag kl. 00:18.
Citera
Idag, 03:08
Medlem
Den finniga slyngeln med A-traktorn borde stå för böterna, helst ska han misshandlas med.
Citera
Idag, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bib-bo
Jo jag är laglydig men körde om en epa utan fara för annan, jag har haft körkort i 24 år och följde trafikrytmen bara. Jag är betydligt mindre fara än va du är. Farsan är pensionerad snut och han kan förstå att jag blev stoppad men säger att det sen är upp till transportstyrelsen och ta beslut.

Har du tagit körkort för 24 år sedan så ska du vara fullt medveten om att "följa trafikrytmen" aldrig är en ursäkt. Det har varit, men inte på cirka 25-30 år iallafall.
Citera
Idag, 06:31
Medlem
immenhusens avatar
För vad fick du böter?

/AI
Citera
Idag, 09:00
Medlem
Citat:
Jo jag är laglydig men körde om en epa utan fara för annan, jag har haft körkort i 24 år och följde trafikrytmen bara. Jag är betydligt mindre fara än va du är. Farsan är pensionerad snut och han kan förstå att jag blev stoppad men säger att det sen är upp till transportstyrelsen och ta beslut.

Är det alltså en felaktig regel eller en regel som man får bryta mot om man är sjuksöterska som haft körkort i minst 24 år?

För kännedom så känner jag fler poliser än vad du gör vad det nu har för betydelse.
Citera
Idag, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Varför fick du böter om du inte var över mittlinjen?
Paragrafryttarpolis uppenbarligen som med ett leende på läpparna hade bötfällt dig för felparkering minuter efter att nån satt eld på din bil. De bryr sig inte om säkerhet eller unika situationer, de ser bara ett brott, en fil, två bilar i bredd, brott -> böter.

A-traktorer är en kassako för staten, tvinga alla att köra bil, men ingen får åka fortare än 30km/h, en 16 åring utan körkort blir naturligtvis livrädd när stressade förare kommer väldigt nära bakom och desperat vill köra om, så de lägger sig långt ut i vägrenen och har ingen koll på bilen. På sådana vägar blir det livsfarligt att cykla, och bussar går inte för då skulle folk åka buss och det går inte.

Det har inget med miljön att göra, eller rörelsefrihet för unga som det påstås. Finns ingen 16 åring som ens har råd med en gammal skitbil, än mindre alla modifikationer som måste göras för att bygga om till A-traktor, det är föräldrarna som betalar för dessa åbäken.
Citera
Idag, 10:28
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Radarn mäter bakåt enligt dem. En av de nya "superbilarna". Dessutom var jag rätt säker på att det var en sådan givet tidpunkten och fordonet.
De beskrev det som att de mätte "allt" och sen "klickade i det rödmarkerade" för att spela upp igen.
Oartigt att kapa trådar, starta en ny tråd som beskriver ditt ärende. Det du skriver går inte ihop, radarn mäter endast framåt.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/nationell/2026/mars/polisen-borjar-mata-hastighet-med-radar-i-bilarna/

"Radarn kan användas av polispatrullen för att mäta hastigheten hos andra fordon, både när polisbilen är i rörelse och när den är stillastående. Fordonet som får sin hastighet uppmätt av radarn kan befinna sig framför polisbilen eller i mötande körfält."
Citera
Idag, 11:10
Medlem
Citat:
Jag körde om en EPA som körde långt ute i väggrenen och får just då möte av en polisbil som vänder och ger mig böter på 3000kr. Jag korsade inte mittlinjen eller nåt och ja det var dumt. Polisen tog inte körkortet men tror ni transportstyrelsen kommer göra detta? Någon som vet hur lång tid det brukar ta innan de handlagt såna ärenden? Jag har en fortkörning tidigare för 19 år sedan annars inget och inget i brottsregistret. Jag är inte yrkeschafför men jag behöver ibland körkortet i tjänsten.

så snuten vill att du håller 30km/h bara för att en whitetrash ville meka med en EPA?
Citera
Idag, 11:53
Medlem
Citat:
Ja det va nog heldragen linje.

Där har du det, ingen omkörning vid heldraget. Lite väl petigt av polisen om det nu är så att du inte ens korsade mittlinjen men lagen är tydlig vid heldraget.
Citera
Idag, 12:14
Medlem
Transportstyrelsen kommer skicka brev om du får behålla kortet eller ej beroende på . Har du bra historik får du en varning som gäller i 2 år vilket innebär nästa trafikförseelse blir körkortet återkallat. Kan ta 1 år innan du får brevet.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in