2026-05-15, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sv-gris
Ja det lär ryka nu.
Skräm inte upp stackaren nu. 😁
Överlag är det lite allvarligt att köra om vid helstreckad linje. Det är det, det ska man inte göra om man inte är ordentligt frustrerad, för de brukar finnas där av en bra anledning.
Jag tror att eftersom TS var schysst mot polisen och visade sig samarbetsvillig så är det nog inga problem.

Och att Transportstyrelsen fått så mycket kritik på senare tid så tror jag att de kör en lite snällare linje nu.
Jag kan inte lova något, men att TS verkar samarbetsvillig talar till dennes fördel. 🙏
Citera
2026-05-15, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bib-bo
Jag körde om en epa samtidigt som polisen mötte mig på en 80 väg, jag låg på gränsen men ingen direkt fara framstod, jag kanske svängde ut lite i mötande trafiks körfält. Ja det va nog heldragen linje. Men va fan, dessa jävla EPOR. Nu har det eventuellt förstört livet för en laglydig skattebetalande sjuksköterska som försöker åka och hjälpa våra äldre. Medans folk kan grooma underåriga i flera år tar man bort möjligheten att en stressad sjuksköterska möjligheten att jobba?
Vad fick du böter för, vad står det för brott?
Citera
2026-05-15, 18:04
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Jag körde om en epa samtidigt som polisen mötte mig på en 80 väg, jag låg på gränsen men ingen direkt fara framstod, jag kanske svängde ut lite i mötande trafiks körfält. Ja det va nog heldragen linje. Men va fan, dessa jävla EPOR. Nu har det eventuellt förstört livet för en laglydig skattebetalande sjuksköterska som försöker åka och hjälpa våra äldre. Medans folk kan grooma underåriga i flera år tar man bort möjligheten att en stressad sjuksköterska möjligheten att jobba?
Ja, jag läste det i de andra inläggen, men vad står det på de papper du fått?
Citera
2026-05-15, 18:35
Medlem
Brott mot trafikförordningen; otillåten överträdelse av heldragen linje, påföljd ordningsbot på 1 500 kronor.
För 3 000 kr måste alltså alltså ha gjort något mer brott mot trafikförordningen?
Enligt 3 kap. 11 § Trafikförordningen får inget av fordonets hjul föras över en heldragen mittlinje. Eventuellt körkortsingripande: Transportstyrelsen kan återkalla ditt körkort vid en direkt trafikfara eller vårdslöshet i trafik.
Du kan köra om traktorn lagligt på en sträcka med heldragen linje endast om något hjul inte rör eller korsar linjen.
Citera
2026-05-15, 18:58
Medlem
Citat:
… Nu har det eventuellt förstört livet för en laglydig skattebetalande sjuksköterska som försöker åka och hjälpa våra äldre. Medans folk kan grooma underåriga i flera år tar man bort möjligheten att en stressad sjuksköterska möjligheten att jobba?

Fast du är ju inte laglydig, du gjorde en potentiellt livsfarlig omkörning.
Citera
2026-05-15, 19:38
Medlem
Glödskals avatar
Citat:

Men tagga ner. Ditt liv blir inte förstört om du blir utan körkort ett tag.
Citera
2026-05-15, 20:01
Medlem
står det nått på böteslappen?
Citera
2026-05-15, 20:54
Medlem
Eurodiscos avatar
Nej böterna är allt.annars hade du fått reda på att dom ska rapportera dig till transportstyrelsen tycker du överreagerar även om det suger att betla 3000 kr i böter
Senast redigerad av Eurodisco 2026-05-15 kl. 21:00.
Citera
2026-05-15, 22:13
Medlem
Pinoputchins avatar
Bara böter såklart.
Citera
2026-05-15, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Typ3
Fast du är ju inte laglydig, du gjorde en potentiellt livsfarlig omkörning.

Jo jag är laglydig men körde om en epa utan fara för annan, jag har haft körkort i 24 år och följde trafikrytmen bara. Jag är betydligt mindre fara än va du är. Farsan är pensionerad snut och han kan förstå att jag blev stoppad men säger att det sen är upp till transportstyrelsen och ta beslut.
Senast redigerad av Bib-bo 2026-05-15 kl. 22:28.
Citera
2026-05-15, 22:50
Medlem
Gubbgissar nu, men får man ligga två bilar i samma körbana? Då lär man ju inte ha ett tillräckligt avstånd i sidled mellan ditt fordon och det som du kör om.
Citera
2026-05-15, 22:56
Medlem
fermions avatar
Mötte en av de nya allseende bilarna, målad. Bilen framför mig börjar då köra i 70 på 80-väg, tom, med enorm sikt.
Efter mötet kör jag om, och fortsätter i typ 82 km/h. Ser då i backspegeln hur polisen tvärnitar och vänder, kör bakom den jag körde om ett tag och sen gör en snabb omkörning och lägger sig bakom mig.
Undrade varför när han slog på alla lysen, stannar mig och frågade bad jag tror jag blir stannad för. "Ingen aning- jag körde ju typ 80" sa jag...
-Du körde 95 under omkörningen!
2400:- böter
(Jo jag vet att man inte får det, men va FAN.)
Jag har väl kört typ 100000 olycksfria mil de senaste 25 åren...
Sa de inte varför du fick böter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in