Citat:
Ursprungligen postat av
Alltid42
Jag tycker inte att all påverkan på barn är jämförbar. Alla barn formas av sin miljö, både religiösa och sekulära barn. Men det finns en stor skillnad mellan att växa upp med vanliga värderingar och att växa upp med stark skrämsel kring helvete, demoner, den yttersta tiden och evigt straff.
Om ett barn får lära sig att det riskerar evig tortyr om det tänker “fel”, tvivlar eller lämnar tron, så påverkar det psyket på ett helt annat sätt än att växa upp i ett sekulärt hem. Rädsla är ett extremt starkt kontrollmedel.
I många religiösa miljöer får barn också lära sig att kritiskt tänkande är farligt, att tvivel kommer från djävulen eller demoner, och att man inte ska lita på sina egna tankar. Då blir det svårt att utveckla ett fritt och självständigt tänkande, eftersom själva ifrågasättandet görs skrämmande.
Ett sekularistiskt hem innehåller normalt inte hot om evigt lidande eller övernaturliga straff.
Det är en avgrundslik skillnad mellan att lära barn att tänka själv jämfört med att säga "så här är det".
Det är också samtidigt den glasklara skillnaden mellan "inlärning" och "indoktrinering".
Att skrämma barn med helvetet, den yttersta tiden, eviga straff och att "gud ser allt du gör" är inte den kristendom som finns i Nya testamentet och direkt emot vad Jesus upprepade gånger säger. Så de som sysslar med sånt är inte egentligen sanna kristna, det bara fråga om någon kristen avart.
Dessutom har kristendomen formaliserat övergången från "barn" till "ansvarig kristen tro" genom konfirmationen, där man personligen övergår från att utan egen vilja och fattningsförmåga ha blivit inkluderad (dopet) till att medvetet fatta beslutet att axla ett eget ansvar. Och det är, enligt sann kristen tro, helt avgörande viktigt att det beslutet ÄR ens eget, annars räknas det inte ens. Av det följer att alla sätt att försöka påverka barn fram till ett sånt beslut är mot kristen tro, och att den kristna tron tvärtom kräver att man både ska låta barn vara barn och att de ska växa upp i en miljö där de själva så självständigt som möjligt kan göra det egna valet.
Allt detta från en 100% tvättäkta ateist (sedan 10-årsåldern) som vuxit upp i ett normalt kristet hem med kristna föräldrar och ett flertal närstående släktingar som är präster och teologer.
Det jag fått med mig från barnsben och detta kristna hem är "tänk själv", "stå på egna ben", "ställ dig inte till doms över andra (det är guds grej)", "det spelar ingen som helst roll vad du gör om inte ditt hjärta är rent", "bete dig mot andra som du vill att andra ska bete sig mot dig" och andra små allmänmänskliga dogmer som i vår kultur förknippas med kristendom (eftersom de över tid inkluderats). Jag har inga som helst problem med dem, och jag har också en grundläggande respekt för den svenska statskyrkan, som i stora drag klarat av att hålla sig på den smala vägen i en tidsepok som är extra turbulent (för kyrkan själv).
Bibeltrogna idioter, diverse kristna sekter, fejkkristna som inte lever som de lär, utflippade evangelikaler, kreationister, våldsälskande sionistkristna och religiösa friskolor ogillar jag däremot som pesten. De ligger dessutom i allmänhet betydligt längre bort från sann kristendom än vad jag gör som 100% ateist. Om de alla skulle utrotas skulle jag direkt öppna en flaska extragott vin, sätta mig ute på verandan och höja en skål mot himlen för att världen blivit en mycket bättre plats. Kanske två skålar t.o.m. Men sanna, avslappnade, tvättäkta kristna människor har jag noll problem med. Inga alls.