2026-05-15, 10:35
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuculuscanorus
Du har inte fel i det du skriver. Jag håller med.

Jag skrev utifrån en autistisk juridisk nörderivnkel.

Som du skriver ja det är inte säkert att barnen har kunskap eller resurserna att ta strid många vet dessutom inte att de kan ta strid överhuvudtaget
"Autistisk juridisk nörderivinkel"

Är det den vinkeln där vi alla egentligen vet vad som gäller, men bortser från alla hinder som kan uppstå för att göra sin rätt gällande?
Citera
2026-05-15, 10:44
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hur stort var arvet?
Själva IKEA ägs ju av Stichting Ingka Foundation. En stiftelse är alltid självägande och var tekniskt sett inget Ingvar ägde ingick inte i något arv.

Gäller det mindre summor fungerar säkert din variant med samäganderätt. Men hade ju också gått att skänka boendet till sin sambo. Gäller det större förmögenheter, bolag och fastigheter får det ju att som Ingvar bilda en stiftelse och skänka allt till den.

På Kullaberg finns slottet Krapperup med tillhörande skog och jordbruk. Det var en fideikommiss och när avvecklingslagen kom 1963 bestämde sig dåvarande Fideikommissarien Gustaf Gyllenstierna att bilda en stiftelse och skänka hela fideikommisset till den för att se till att hålla allt samman även i framtiden. Dock så kontrolleras stiftelsen av familjen Gyllenstierna.
Blir lite svårt att få med sig regeringen på tåget att ombilda en fideikommiss till en stiftelse för att göra sina barn arvslösa vilket var vad Gyllenstierna hade.. antar jag.
Citera
2026-05-15, 10:46
Medlem
Citat:
Ja är allt i kontanter eller Krügerrand så kan ju vänner osv hämta allting utan att det finns registrerat i dödsboet
Menar belopp man får inbetalat på konton, banker har pennigstvättslagen, har du lyckats kringå denna görs iregel inga fler kontroller. ex det är inte svårt o att hänvisa ex betalat till sitt barn/sambo köpt bil osv, eller ex sålt en bil, saker osv. genom detta runda man enkelt bevis bördan till ex utbetalning/svartapengar o vidare till förskott av arv. banken har i såfall inte utfört sitt uppdrag enligt lag, varav detta är vad man får gräva bland transaktioner, sedan är det stopp.
Citera
2026-05-15, 11:03
Medlem
Cuculuscanoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Menar belopp man får inbetalat på konton, banker har pennigstvättslagen, har du lyckats kringå denna görs iregel inga fler kontroller. ex det är inte svårt o att hänvisa ex betalat till sitt barn/sambo köpt bil osv, eller ex sålt en bil, saker osv. genom detta runda man enkelt bevis bördan till ex utbetalning/svartapengar o vidare till förskott av arv. banken har i såfall inte utfört sitt uppdrag enligt lag, varav detta är vad man får gräva bland transaktioner, sedan är det stopp.

Fast om det är i svenska banker får ju dödsboet i regel kontroll över allting vid ditt bortfälle.. men som sagt allting beror ju på spannet.

https://lawline.se/answers/kan-en-20-ar-gammal-gava-raknas-som-forskott-pa-arv

Lite mer trixande kanske behövs trotts allt
Citera
2026-05-15, 11:04
Medlem
Cuculuscanoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Blir lite svårt att få med sig regeringen på tåget att ombilda en fideikommiss till en stiftelse för att göra sina barn arvslösa vilket var vad Gyllenstierna hade.. antar jag.

Ja just det här fallet tror jag faktiskt det skrivits om. Dvs det behövdes vissa tillstånd osv om jag inte missminner mig?
Citera
2026-05-15, 11:10
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ja just det här fallet tror jag faktiskt det skrivits om. Dvs det behövdes vissa tillstånd osv om jag inte missminner mig?
Ja exakt. Det är lagen (1963:583) om avveckling av fideikommiss (riksdagen.se) som styr avvecklingar och ombildningar. Du hittar undantagen längst nere, med paragrafer som inleds med "Utan regeringens medgivande må ej..."
Citera
2026-05-15, 11:12
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Fast om det är i svenska banker får ju dödsboet i regel kontroll över allting vid ditt bortfälle.. men som sagt allting beror ju på spannet.

Finns en efterlevande make och gemensamma konton så kan det trixas tillräckligt mycket för att särkullbarnen och efterlevande ska bli arvslösa och kvarlåtenskapen går till boutredningsmannen istället.
Citera
2026-05-15, 11:13
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Tack, men tror barn går före ev. skuldebrev. Men har kanske fel.
Jag vet ett fall där det funkade. Barnen blev utan arv och en annan person fick pengarna, just på grund av ett skuldebrev.
Citera
2026-05-15, 11:19
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilimitado
Svenska arvsregler är sjuka. De som kom på dem måste ha varit fulla. Tar noll hänsyn till faktiska omständigheter.
Nej, men lagarna har sitt ursprung i en tid då jordbruket var ryggraden i nationens försörjning. Kontinuitet i jordbruket var viktigare än personliga känslor.
Citera
2026-05-15, 11:20
Medlem
Citat:

Vad man gör är att förvilla för dig vad som gäller för att du inte förstår dig på juridik o lagen.

Om vi börja i rätt ända, hur länge har banken rätt att behålla dina transaktioner?

Tar vi rätten o lagra uppgifter i en icke diktatur, max 10år får banken myndigheter lagara o använda dina uppgifter, bokföring drygt 7år.

Dvs dessa lagar gäller, även för en arvinge, varav t aldrig o skriv ett gåvobrev, det är just gåvobrevet som utgör beviset för lagen, samt lagen sätter stopp för att en arvinge via advokat, bodelare, myndigheter osv får gräva i dina transaktioner längre bak än dessa 10-maximalt 15år skippa där med beviset, gåvobrevet.
Citera
2026-05-15, 11:20
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qut
Testamente.
Fungerar till 50%.
Citera
2026-05-15, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Kommer få lite arv från min mor som jag högaktar och vår relation är fin.
Det är inte småpengar.
Hur kan jag förhindra att dessa sprids till mina barn som inte alls är rättfärdiga till sånt, när jag dör. Måhäna varit en dålig förälder, men barnen ska inte få leva och knarka på andras pengar.
Måste jag spendera upp dem, eller ge bort till någon organisation för att lösa detta? Svensla lagar är ju inte enkla kring detta kring arv, man kan kan inte ge till vem man vill i testamente.
Flytta till ett EU-land där lagar om arv tillåter arvlåtaren att fritt avgöra vem som ska ärva. Det är nya regler sedan 2015.
Läs och lär. Lycka till
https://europa.eu/youreurope/citizens/family/inheritances/planning-inheritance/index_sv.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in