2026-05-13, 15:45
Medlem
Jag har mått dåligt under en längre tid och usolerat mig. Nu känns det äntligen som att livet börjar vända.

Hur bygger man upp ett större socialt nätverk? Jag brukar bara gå ut ungefär en gång i veckan..haha
Citera
2026-05-13, 15:48
Medlem
Testoguy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3697
Jag har mått dåligt under en längre tid och usolerat mig. Nu känns det äntligen som att livet börjar vända.

Hur bygger man upp ett större socialt nätverk? Jag brukar bara gå ut ungefär en gång i veckan..haha

Mindre vänner = mindre problem. Beror iof på vilka vänner he he
Citera
2026-05-13, 15:50
Medlem
Att bygga vänskaper baserade på intresse eller karriär är nog det enklaste.
Citera
2026-05-13, 16:02
Medlem
Citat:

Man behöver inte många vänner.

De som har väldigt många vänner har ofta mycket halvfalska vänner.

Du blir starkare ensam med några få utvalda vänner med bra mentalitet.

Lyssna på bra musik och ta en tur med bilen.
Ta en promenad i skogen och lyssna på fåglarna.
Ta en kryssning och kolla på havet.
Kolla på bra tv serier eller hitta nån trevlig hobby.
Ta en kopp kaffe eller the på uteserveringen och kolla på folklivet.

Det löser sig.
Citera
2026-05-13, 16:16
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Jag brukar bara gå ut ungefär en gång i veckan..haha
Börja med att gå ut oftare. Skaffa ett jobb och något att göra på dagarna.
Citera
2026-05-13, 16:33
Medlem
En mindre cirkel med vänner är mitt go to.
2-3 nära vänner som man ALLTID kan lita på bådar gott, jämfört med 100 vänner som inte skulle bry sig ett skit.
Citera
2026-05-13, 16:34
Medlem
GertBennys avatar
Hitta något sammanhang där du träffar samma personer ofta. Först börjar man hälsa lite grann, sedan börjar man prata mer och mer, och till sist kanske man blir vänner. Sedan är det bara att fråga mycket om personen – de flesta människor älskar att prata om sig själva. Bekräfta det de säger och kom ihåg detaljerna, så att du kan ta upp dem nästa gång ni ses. Då blir den andre ofta imponerad och tänker typ: ”Oj, han kom ihåg det där om mig. Han kanske kan bli en vän.”

Personligen tycker jag vänskap är överdrivet, som mycket annat här i livet och inget direkt att hänga i granen. Det bästa är att bli vän med sig själv och lära sig uppskatta sitt eget sällskap - kan man den konsten, är det tamejfan en underbart sådan att kunna.
Citera
2026-05-13, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Personligen tycker jag vänskap är överdrivet, som mycket annat här i livet och inget direkt att hänga i granen. Det bästa är att bli vän med sig själv och lära sig uppskatta sitt eget sällskap - kan man den konsten, är det tamejfan en underbart sådan att kunna.

Snälla snälla lär mig hur man blir vän med sig själv och acceptera att leva ensam utan att jaga sociala kontakter och tillställningar. Vad göra man ensam efter jobbet utan att känna sig totalt patetisk och sitta och vänta på döden? Man kan ju inte se film hela dagarna. Resa ensam varför, göra sig fin.. för vem? Laga god mat åt sig själv? Jag kommer inte ifrån den totala känslan av meningslöshet och egoism när man bara göra saker för sin egen skull. Snälla lär mig, jag klarar inte av det sociala och önskar inget hellre än att kunna acceptera, försonas och kanske kanske en dag till och med njuta av min ensamhet.
Citera
2026-05-13, 17:09
Avstängd
Några ställen jag kan komma på är.
Gå några kurser på komvux.
Börja med någon sport.
Kolla efter hobbygrupper i kommunen.
Kolla med din kommun om det finns aktivitetsgrupper eller något sådan grej.
Citera
2026-05-13, 17:22
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:

Du har väl kvar några vänner börja med de och häng med dem ut!
Citera
2026-05-13, 18:17
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:

Hur gjorde du förr, innan du isolerade dig?

Går du utanför lägenheten en gång i veckan, så blir det svårt. Eller menar du gå på krogen en gång i veckan?
Citera
2026-05-13, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Hitta något sammanhang där du träffar samma personer ofta. Först börjar man hälsa lite grann, sedan börjar man prata mer och mer, och till sist kanske man blir vänner. Sedan är det bara att fråga mycket om personen – de flesta människor älskar att prata om sig själva. Bekräfta det de säger och kom ihåg detaljerna, så att du kan ta upp dem nästa gång ni ses. Då blir den andre ofta imponerad och tänker typ: ”Oj, han kom ihåg det där om mig. Han kanske kan bli en vän.”

Helt klart. Bli vän med dig själv först! Vårda din kropp och själ för att du verkligen bryr dig om dig själv. Då stiger ens egenvärde och man kan föra sig ibland alla människor i alla sammanhang.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in