2026-05-13, 17:35
Medlem
Regeringen kommer sänka priset på drivmedel! Pris ske gudarna ! Jag älskar denna regering och är så stolt över den.

Heja! Tänk med miljöpartiet hade vi tvingats in i armod nu med bränslepriser över 30 kr litern!!
Citera
2026-05-13, 17:39
Medlem
Celestrons avatar
Miljöpartiet hoppas naturligtvis att Hormutsundet förblir stängt för tid och evighet, så slipper Europa den otäcka fossila oljan!

Klimatet går före allt! Även världsfreden! Ju längre sundet är stängt, desto gladare blir Mp.

Det är därför miljösekten går i taket nu när svenskarna får det billigare vid pumparna. Detta har ingenting med svensk ekonomi eller inflation att göra. Ekonomi har aldrig varit Mp:s styrka.

Dom skiter i vad som är bra för Sverige.

I deras drömvärld åker man med häst och vagn!
Citera
2026-05-13, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Regeringen kommer sänka priset på drivmedel! Pris ske gudarna ! Jag älskar denna regering och är så stolt över den.

Heja! Tänk med miljöpartiet hade vi tvingats in i armod nu med bränslepriser över 30 kr litern!!
Nja, dom sänker skatten vilket dom kan påverka (liksom tidigare regeringar gjort uppåt), marknaden styr "priset".
Citera
2026-05-13, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stpungen
Mkt bra av regeringen att tänka på att hela landet ska leva och att även fattiga människor ska få del av statens stöd, MPs förslag är i vanlig ordning byråkratiskt och knäppt, Mp är mer en sekt av utspökade människor än ett folkligt politiskt parti..
Det finns inga fattiga som kör bil. Bättre att sälja bilen då och få ett drägligare liv.

Citat:
Ursprungligen postat av misssommar
Smart drag av regeringen i detta valår.
Minns när Socialdemokraterna lovade alla 500 kr tillbaka på skatten nästa deklaration om de vann valet. Minns inte vilket val det var, men troligtvis 80-talet, men S vann och de höll faktiskt sitt löfte för en gångs skull.
Citera
2026-05-13, 17:47
Medlem
misssommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det finns inga fattiga som kör bil. Bättre att sälja bilen då och få ett drägligare liv.

Minns när Socialdemokraterna lovade alla 500 kr tillbaka på skatten nästa deklaration om de vann valet. Minns inte vilket val det var, men troligtvis 80-talet, men S vann och de höll faktiskt sitt löfte för en gångs skull.

Ja du ser, och nu kör Moderata Regeringen liknande koncept fast med sänkt bränslepris.
Citera
2026-05-13, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Nja, dom sänker skatten vilket dom kan påverka (liksom tidigare regeringar gjort uppåt), marknaden styr "priset".

Är du autist ? Det är underförstått. Nu har de sett till att priset vid pump sänks rejält, underbart.
Citera
2026-05-13, 19:30
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
AB idag:
"MP anser att regeringen istället borde halvera priserna i kollektivtrafiken och rikta ett särskilt transportstöd till dem som är beroende av bilen, istället för att sänka skatten för alla.

– Man gör helt fel här och det säger ju alla experter som är inne på det här området."

Miljösekten menar alltså att det är bättre att ta bussen, och tycker att ett halverat busspris skulle få folk att glatt gå upp ett par, tre timmar tidigare på morgonen, vänta på bussen, och när den kommer, om den kommer, upptäcka att den är proppfull med folk, skrikiga ungar som ska till dagis i sällskap med stressiga mammor, barnvagnar, väskor, etc, etc. Och med lite tur kan de klämma in sej på ståplats medan bilen står kvar i garaget.

Allt för miljöns skull! Jovisst !!

..å sen påstår man att alla experter tycker det är fel??

Jag vill påpeka att ALLA experter ansåg det vara vansinne att lägga ner kärnkraften i Sverige.
Det sket miljöpartiet i, och skålade i champagne när Ringhals las ner.

Såna är de, miljömupparna. De lyssnar på experter bara när det gynnar deras egen politik!

Jag hoppas att alla tänker efter hur de tänker rösta i september för med dagens opposition i ledningen så kommer MP styra miljön och då kommer priset på bränsle vara något helt annat än idag, både före och efter denna sänkning.
Jag blir inte förvånad om vi får räkna med priser en bra bit över 30kr när de fått feeling och gått igång på allvar.
Citera
2026-05-13, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Frågan är vad kärnkraft har med oljepriser

Jag tror dock att sänkningen av bensinpriset är en dålig idé, särskilt om konflikten i Iran inte kommer till en snar lösning och vi når en punkt där drivmedel blir en bristvara. Att uppmuntra onödig körning riskerar att vi når den punkten snabbare. Punktlösningar hade nog varit effektivare, men inte lika bra för regeringen under ett valår.
Tar man olje gas priser handlar det om ex Northstream, förstår man inte konsekvensen av det kan man undra varför du skriver här?

Tar man soppa priser 2022 när diesel kosta 28kr sköt inflation i taket, men bil körningen öka från 2021 när soppa priset var lägre än när den låg på topp 2022. dvs finns inget som stödjer bilkörandet går ner via detta bevis.
Citera
2026-05-13, 20:00
Medlem
Ändå inte så stor höjning här i procent. I USA kostar det något på $4,50 per gallon nu och det var inte så länge sedan det kostade $2,99. En höjning på drygt 50 % på några månader. Förmodligen ungefär när Iran fick bank. Ändå billigt i våra ögon, drygt 12 kr/lit.
Citera
2026-05-13, 20:23
Medlem
NewDawnFadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Jag vill självklart av egenintresse betala så lite som möjligt men…

Vi står inför en brist på bränsle om kriget i Iran fortsätter. Att då sänka gör att denna brist visar sig snabbare. Vad är det för tröst att det är billigt om det blir ransonering. Jag betalar hellre mer det har råd med än att jag inte får något bränsle till mina nödvändiga resor. Låga priser uppmuntra onödiga resor.
Det sista du skriver om onödiga resor stämmer förmodligen. Däremot att det skulle bli brist på bränsle pga av situationen med USA, Iran och Hormuz tror jag är betydligt överdriven. Cirka 20 procent av världens olja går genom sundet och knappt någon eller ingen går till vår del av världen. Det spelar dock mindre roll och eftersom utbud och efterfrågan möts, får både vi och USA högre priser. Hur mycket oljeöverskott USA än har och hur lite av ”vår” olja som går genom sundet. Priset på oljan reglerar utbud och efterfrågan och går priset upp, minskar världens totala konsumtion. Detta påverkar världsekonomin, men ger inte brist på olja. Alltså är risken för oljebrist låg, men risken för höga oljepriser och problem för världsekonomin stor. Att Sverige sänker skatten på bränsle spelar, i det stora hela, ingen som helst roll för varken världsmarknadspris eller tillgång på bränsle.
Senast redigerad av NewDawnFades 2026-05-13 kl. 20:27.
Citera
2026-05-13, 21:18
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Alla som kör elbil vill inte ha sänkta priser på drivmedel, för att det inte drabbar dom.
Det är precis vad det går ut på, egoism.

Ena stunden kan dom sitta och vara så självgoda i hur lite den kostar på kort sikt, oj så billigt det är.

Men när en person som fossilbil, där personen får stå ut med höga bränslepriser, men som plötsligt får en liten lättnad..
Ja då ska den elbilskörande muppen börja grina!
Fyfan vilket patetiskt småsint beteende.
Citera
2026-05-13, 21:49
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
"Väldigt få människor okynnes kör" säger någon begåvad politiker, tycker de borde besöka mindre orter på helgerna under sommarmånaderna.
Ja, den som påstår att människor inte kör runt i onödan måste leva i en extrem bubbla. Dels talar vi om sådana som direkt okynneskör i timmar på helgkvällarna, men även sådana som helt verkar sakna framförhållning när det gäller att planera körningen eller alltid tar lättast möjliga väg.

Samtidigt förstår jag ju att denna frihet betyder mycket för många människor, men då kanske man måste vara beredd att betala för den friheten också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in