Citat:
Ursprungligen postat av
Iq143
Jag vill självklart av egenintresse betala så lite som möjligt men…
Vi står inför en brist på bränsle om kriget i Iran fortsätter. Att då sänka gör att denna brist visar sig snabbare. Vad är det för tröst att det är billigt om det blir ransonering. Jag betalar hellre mer det har råd med än att jag inte får något bränsle till mina nödvändiga resor. Låga priser uppmuntra onödiga resor.
Det sista du skriver om onödiga resor stämmer förmodligen. Däremot att det skulle bli brist på bränsle pga av situationen med USA, Iran och Hormuz tror jag är betydligt överdriven. Cirka 20 procent av världens olja går genom sundet och knappt någon eller ingen går till vår del av världen. Det spelar dock mindre roll och eftersom utbud och efterfrågan möts, får både vi och USA högre priser. Hur mycket oljeöverskott USA än har och hur lite av ”vår” olja som går genom sundet. Priset på oljan reglerar utbud och efterfrågan och går priset upp, minskar världens totala konsumtion. Detta påverkar världsekonomin, men ger inte brist på olja. Alltså är risken för oljebrist låg, men risken för höga oljepriser och problem för världsekonomin stor. Att Sverige sänker skatten på bränsle spelar, i det stora hela, ingen som helst roll för varken världsmarknadspris eller tillgång på bränsle.