Citat:
Ursprungligen postat av
Steinarr
Att Taha är med i truppen är extremt svårt att förklara.
Ingen av er kan hitta en rimlig förklaring till det hur länge ni än funderar. Jag lovar.
För mig så känns den uttagningen politisk. Sverige måste ha ett visst antal svarta med, typ.
Det är väldigt lätt att förklara. Ali är med som en rollspelare. Han är inte tänkt att starta eller ens hoppa in i de flesta matcher. Han är med för att om man behöver desperat jaga mål mot ett lågt stående lag i slutminuterna, finns det ingen bättre att kasta in för att bryta mönster och slå ut spelare.
Hade man fått välja en spelare att ha på plan i 90 min så hade andra gått före. Men det är inte på de grunderna man väljer.
Det är likadant som med Nilsson. Han är i dagsläget nog inte ens topp 10 bästa anfallare Sverige har att tillgå. Men vill man ha någon att lyfta bollar mot i slutet finns det ingen bättre.
En laguttagning bygger på en spelidé och tänkta scenarion utifrån olika lägen man kan hamna i. Då vill man ha de bästa egenskaperna för just den idén och de scenarion man tänker sig för att få ut max av laget. Som potter själv sa "the best eleven, not the eleven best".
Det spelar liksom ingen roll om den 23e spelaren i det stora hela är en sämre spelare än någon som inte kom med.
Sedan vägs nog psykologiska aspekter in. Du kan inte ha spelare som kanske skulle spelat totalt en kvart i mästerskapet som resterande tid gör alla andra sämre och förflyttar fokus. Du måste ha pådrivare som accepterar sin roll.