2026-05-13, 12:42
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Jag skämtade lite om Mexico VM 1970 att det verkar varit första gången de hade egen kock med.
De eldade ur alla grytor m m i köket med sprit pg a oro för tveksamt vatten/diskade.

https://www.nt.se/sport/fotboll-norrkoping/artikel/pionjarkock-som-rorde-om-i-grytan/jo326k1j

Någon som har koll på hur stort "entourage" det är numera med materialare, landslagslökare, massör m fl till längre turnering?

Lite kockar också - jag är själv uttagen till landslagslökare. Min uppgift är att dricka parasolldrinkar, klia mig på pungen och sprida god stämning.

Man kan tro att det är ett lätt jobb, men filosofin är att det måste råda balans mellan alkohol, skörlevnad och asketiskt fotbolleri. Så om aftonen måste jag gå ut och träffa galanta damer, eftersom spelarna inte får göra det, men innan spelarna går och lägger sig kan det handla om att spela lite spel med dem.

Glada tillrop under träning ingår också.
Citera
2026-05-13, 12:53
Medlem
BallaBellas avatar
Jag tappade helt förtroendet för Pottergubben.
Att inte ta ut våra bästa unga talanger är helt åt skogen.
Jag förstår inte att folk försvarar hans beslut.
Det är något som inte stämmer och jag undrar vad det är.
Att nobba Roony Williot och Hugo är galet knepigt då det är de som ska bygga framtiden inte Sema och Ayari eller någon svensk Allsvenskan spelare. Det fungerar inte.
De behöver spela ihop och få tuffa matcher tillsammans.
Många av de uttagna skulle inte ens platsa att få träna i de klubbar som de här otroliga talangerna spelar och för att inte säga tränar med varje dag
Det är som natt och dag i kunskap och tempo.

Att ta ut Ayari som blir så stressad att han inte kan slå ett pass rätt är för mig en gåta.
Vilken statistik har killen 2/10 rätt typ.
Är det för att han är kompis med Dejan han blir utvald.?

Sema som spelar i ett trött cypriotiskt lag
Han kommer inte att hålla tempot tyvärr mot de bra nationerna.
Är han med från Östersundstiden? Vad handlar det här om egentligen.

Taha Ali kan jag förstå med kreativa lösningar och tempo men det är fortfarande Allsvenskan och killen kommer bli plockad av de större spelarna. Han har inte erfarenheten.
Gör väldigt bra i Malmö men sedan är det långt avstånd till att möta nederländerna än Brommapojkarna.

Isak? Han som knappt har spelat eller tränat på månader. Är han i toppform? Nä knappast.
Det är galet

Jag blev sjukt besviken på uttagningen och nu känner jag att det kommer tyvärr inte gå så bra.
Det här var skräp.
Senast redigerad av BallaBella 2026-05-13 kl. 13:04.
Citera
2026-05-13, 12:55
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Att Taha är med i truppen är extremt svårt att förklara.

Ingen av er kan hitta en rimlig förklaring till det hur länge ni än funderar. Jag lovar.

För mig så känns den uttagningen politisk. Sverige måste ha ett visst antal svarta med, typ.
Det är väldigt lätt att förklara. Ali är med som en rollspelare. Han är inte tänkt att starta eller ens hoppa in i de flesta matcher. Han är med för att om man behöver desperat jaga mål mot ett lågt stående lag i slutminuterna, finns det ingen bättre att kasta in för att bryta mönster och slå ut spelare.

Hade man fått välja en spelare att ha på plan i 90 min så hade andra gått före. Men det är inte på de grunderna man väljer.

Det är likadant som med Nilsson. Han är i dagsläget nog inte ens topp 10 bästa anfallare Sverige har att tillgå. Men vill man ha någon att lyfta bollar mot i slutet finns det ingen bättre.

En laguttagning bygger på en spelidé och tänkta scenarion utifrån olika lägen man kan hamna i. Då vill man ha de bästa egenskaperna för just den idén och de scenarion man tänker sig för att få ut max av laget. Som potter själv sa "the best eleven, not the eleven best".

Det spelar liksom ingen roll om den 23e spelaren i det stora hela är en sämre spelare än någon som inte kom med.

Sedan vägs nog psykologiska aspekter in. Du kan inte ha spelare som kanske skulle spelat totalt en kvart i mästerskapet som resterande tid gör alla andra sämre och förflyttar fokus. Du måste ha pådrivare som accepterar sin roll.
Citera
2026-05-13, 12:58
Medlem
BallaBellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
https://www.fotbollskanalen.se/artiklar/sverige/rasar-over-hugo-larsson-petning-oforklarligt

Utan Hugo Larssons medgivande hade naturligtvis inte hans sportchef gått ut på hemsidan och gapat på det här sättet. Larsson visar gång på gång att han är en omogen och självgod idiot. Hoppas att han slutar i landslaget

Lägg ner
Sverige ska ha med de bästa spelarna som spelar internationellt i storklubbarna
Inte någon allsvenskgubbe som inte har tempot i kroppen.
Det här kommer bli katastrof och är inte bra för Sveriges framtid när man väljer bort de bästa spelarna
Tar med spelare som inte ens platsar i de stora klubbarna. Det väljer man som Sveriges framtid.
Helt galet!
Citera
2026-05-13, 13:05
Medlem
hejpadigdu1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaBella
Jag tappade helt förtroendet för Pottergubben.
Att inte ta ut våra bästa unga talanger är helt åt skogen.
Jag förstår inte att folk försvarar hans beslut.
Det är något som inte stämmer och jag undrar vad det är.
Att nobba Roony Williot och Hugo är galet knepigt då det är de som ska bygga framtiden inte Sema och Ayari eller någon svensk Allsvenskan spelare. Det fungerar inte.
De behöver spela ihop och få tuffa matcher tillsammans.
Många av de uttagna skulle inte ens platsa att få träna i de klubbar som de här otroliga talangerna spelar och för att inte säga tränar med varje dag
Det är som natt och dag i kunskap och tempo.

Att ta ut Ayari som blir så stressad att han inte kan slå ett pass rätt är för mig en gåta.
Vilken statistik har killen 2/10 rätt typ.
Är det för att han är kompis med Dejan han blir utvald.?

Sema som spelar i ett trött cypriotiskt lag
Han kommer inte att hålla tempot tyvärr mot de bra nationerna.
Är han med från Östersundstiden? Vad handlar det här om egentligen.

Taha Ali kan jag förstå med kreativa lösningar och tempo men det är fortfarande Allsvenskan och killen kommer bli plockad av de större spelarna. Han har inte erfarenheten.
Gör väldigt bra i Malmö men sedan är det långt avstånd till att möta nederländerna än Brommapojkarna.

Jag blev sjukt besviken på uttagningen och nu känner jag att det kommer tyvärr inte gå så bra.
Det här var skräp.
Intressant hur du har så starka åsikter, samtidigt som det är tydligt att du har noll koll på alla fronter.
- Inga allsvenska spelare säger du? En grabb från GAIS snurrade bort Kiwior och tog oss till VM. Så helt uppenbart kan allsvenska spelare göra nytta.
- "Ken kommer inte hålla tempot mot bra nationerna" - eeeeh, att du ens tror att han kommer spela..? Snacka om lost. Han är spelare 26 och kommer sitta bänk 100% av tiden.
- Samma sak gällande Ali, att du inte ens begriper vad hans syfte i truppen är... Kommer givetvis inte heller få speltid om inte en väldigt specifikt scenario uppstår.

Tackar gudarna för att BallaBella inte är förbundskapten.
Citera
2026-05-13, 13:33
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
https://www.fotbollskanalen.se/artiklar/sverige/rasar-over-hugo-larsson-petning-oforklarligt

Utan Hugo Larssons medgivande hade naturligtvis inte hans sportchef gått ut på hemsidan och gapat på det här sättet. Larsson visar gång på gång att han är en omogen och självgod idiot. Hoppas att han slutar i landslaget
Jo. Något är det ju som inte stämmer när han blivit ratad mer eller mindre av tre förbundskaptener nu på olika sätt.

Även vad gäller Roony B. så är det ju att hans kassa inställning som inte passar i ett mästerskap och att andra spelare stört sig på honom så det kan jag fatta fullt ut. Potter är ingen dumskalle så jag litar fullt ut här.
Citera
2026-05-13, 13:36
Medlem
Citat:

Jag har inte full koll på alla uttagna men en sak är jag 100,00% säker på.

Hugo Larsson lämnade en landslagssamling under JDT för att han fått för lite speltid. Ett j...a rabalder följde i pressen. Frankfurt vill nu sälja Larsson som inte gjort en bra säsong.

Om Larsson med sitt enormt uppblåsta ego hade tagits ut så hade det varit katastrof! Värre spelare för lagmoral och laganda finns inte!

Det hedrar Potter att han står fast vid sin egen uppfattning och inte böjer sig för totalt inkompetenta s.k. "experter" som Guidetti.

11 av 26 får spela. Extremt viktigt att de som får nöta bänken är glada, sprider god stämning och stödjer den elva som är på planen. Potter är ett geni som väger in psykologiska och personliga faktorer i truppen. Om uttagningen var så enkel att ta ut de 26 bästa och på pappret mest meriterade spelarna så kunde lika gärna jag ha gjort det.

Heja Potter. Jag håller på dig. Du har kvaliteér som kan liknas vid Svennis. Bättre satsa på bästa laget än i teorin bästa spelarna.
Senast redigerad av lont 2026-05-13 kl. 13:59.
Citera
2026-05-13, 13:37
Medlem
Mikaelias avatar
Citat:

Japp killen har petat sig själv helt enkelt med sin attityd. Sen förstår jag att han, agenten och klubben gör allt för att höja hans ekonomiska värde. Frankfurt vill sälja och han har inte gjort en bra säsong.
Citera
2026-05-13, 13:45
Medlem
Zingo2s avatar
Swedberg agerar iaf inte som de andra 2 divorna!
Citera
2026-05-13, 13:58
Medlem
SaltKrabbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Helt jävla otroligt, hur denne Roooooni Bardaddschi valde att agera. Symptomatiskt att den förmodligen mer eller mindre mentalhandikappade emonarcissisten hänvisar till en löjeväckande barnslig "gudstro" också, som väl i princip för honom innebär att han är "utvald av Gud". Nej, en sådan mentalitet ska inte in i svenska fotbollslandslaget och besudla omgivningen. Och Hugo Larsson tycks ju vara dumsvennevarianten av samma syndrom. Ingen är större än laget, alla ska samverka för att maximera den kollektiva prestationen på fotbollsplanen.

https://www.fotbollskanalen.se/artiklar/sverige/uppgifter-darfor-petades-roony-bardghji

Han hade ju valet att representera Kuwait innan han bestämde sig för Sverige. Där hade han nog fått några fler minuter på planen 😄
Citera
2026-05-13, 14:02
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lont

Hugo Larsson lämnade en landslagssamling under JDT för att han fått för lite speltid. Ett j...a rabalder följde i pressen.

Om Larsson med sitt enormt uppblåsta ego hade tagits ut så hade det varit katastrof! Värre spelare för lagmoral och laganda finns inte!

Det hedrar Potter att han står fast vid sin egen uppfattning och inte böjer sig för totalt inkompetenta s.k. "experter" som Guidetti.

11 av 26 får spela. Extremt viktigt att de som får nöta bänken är glada, sprider god stämning och stödjer den elva som är på planen. Potter är ett geni som väger in psykologiska och personliga faktorer i truppen. Om uttagningen var så enkel att ta ut de 26 bästa och på pappret mest meriterade spelarna så kunde lika gärna jag ha gjort det.

Heja Potter. Jag håller på dig. Du har kvaliteér som kan liknas vid Svennis. Bättre satsa på bästa laget än i teorin bästa spelarna.
Bra sammanfattat! Alla som någonsin verkat i ett sammanhang med andra, alltså i princip alla: varit med i ett idrottslag, gått i en normal skolklass, arbetat på en normal arbetsplats o.s.v., är medveten om gruppdynamikens betydelse. Några är jävligt bra, andra fyller mer en social funktion. Ett lag med tio utpräglade narcissister lär inte gå långt. Vem ska passa bollen till en kokett idiot som vill glänsa men inte slita?
Citera
2026-05-13, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lont

Hugo Larsson lämnade en landslagssamling under JDT för att han fått för lite speltid. Ett j...a rabalder följde i pressen. Frankfurt vill nu sälja Larsson som inte gjort en bra säsong.

Samma problem med Roony Bardghji.

Efter Sveriges dramatiska avancemang mot Polen samlades laget på spelarhotellet Scandic Park i centrala Stockholm, tillsammans med anhöriga. Enligt Aftonbladet ska Roony Bardghji, som hade sin agent med sig, suttit och beklagat sig högt över att han inte fick någon speltid i playoff-matcherna. Bland annat ska han ha hänvisat till att han spelar i FC Barcelona.

Beteendet förvånade lagkamraterna, enligt tidningen.

– Det var jättemärkligt att han nästan satt och surade där när vi hade tagit oss till VM. Det var knappast till hans fördel, säger en källa i landslaget till Aftonbladet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in