2026-05-12, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Hugo utelämnas väl för att han ej är tillräckligt bra men med sitt kärringgnäll blir han en börda i truppen. Sverige är ju dessutom bland de sämsta lagen i vm

instämmer till viss del.

Är också övertygad om att det (främst) är skäl som har med "spelet" utanför planen att göra snarare än PÅ planen.

faktiskt i samtliga fallen av roony, williot o hugo.

han har nog fått "dåliga vibbar" av roony o hugo för att våga/vilja ha dem med under en längre tid och
han känner nog williot för lite och vill hellre ha fyllnadsspelare han känner o är bekväm med.
typex är ju ken sema.

det är bara min känsla.
Citera
2026-05-12, 20:54
Medlem
Steinarrs avatar
Att Taha är med i truppen är extremt svårt att förklara.

Ingen av er kan hitta en rimlig förklaring till det hur länge ni än funderar. Jag lovar.

För mig så känns den uttagningen politisk. Sverige måste ha ett visst antal svarta med, typ.
Citera
2026-05-12, 20:57
Medlem
Giggsys avatar
Om Potter bestämmer sig för van Gaal-taktiken 3-4-1-2 så blir det succé.
Citera
2026-05-12, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Hej och välkomna till lite snabbspekulerande och sedan gnäll om fel målvakter med m m.

SVT och Fotbollkanalen verkar sända snart.

https://www.svtplay.se/video/KPBaaR7/svt-sport-direkt/fotbolls-vm-sveriges-trupp-presenteras

Bollklubben i TV4s app frågar ut experter på länk redan.

Personligen tycker jag bra kockar med är viktigt med matcher i Mexico och Texas.

Kan du redigera inlägget och få med alla namn?
Citera
2026-05-12, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Kan förstå hur Potter resonerat med truppen. Uppenbart att han lagt stor vikt vid att mästerskap är något helt annat än en vanlig gammal landslagssamling. Men vissa grejer skaver ändå lite:

* Kan faktiskt köpa att Roony är petad, tycker han är rätt överhypad och finns ingen naturlig plats för honom i det här systemet. Men att Swedberg lämnas utanför är otroligt skevt sett till den säsongen han har. Taha Alis överstegsfinter i all ära, men Swedberg är otroligt mycket bättre.
* Petningen av Hugo Larsson är väldigt märklig om vi ska spela 3-5-2. Tycker fem renodlade centrala mittfältare är lite snålt, även om Smith kan spela där också. Är Hugo så jobbig att ha att göra med vid en petning?
* Behövs så många wing-backs? Och varför ingen ytterligare naturlig högerback bakom en skadebenägen Holm? Holm och Bernhardsson (vänsterfotad) till höger. Gudmundsson, Svensson, Stroud och Sema(!) till vänster. Blir väldigt mycket hängslen och livrem. Vill man ha med Sema för rutin hade det väl varit bättre att ta med Forsberg?
* Sett till Gustaf Nilssons säsong blir det lite absurt att han är med. 117 minuter och 0 mål. Visst, killen är lång. Men ska det räcka? Vad tänker Isac Lidberg, Alexander Jeremejeff (inte direkt kort) och Mikael Ishak när de ser den uttagningen?

Sammanfattningsvis hade jag nog gjort följande justeringar:
* Ut med Taha Ali, in med Williot Swedberg. Mycket bättre spelare.
* Ut med Hjalmar Ekdal, in med Hugo Larsson. Stärk upp centrala mittfältet.
* Ut med Elliot Stroud, in med Herman Johansson. Få med en till högerfotad wing-back.
* Ut med Ken Sema, in med Emil Forsberg. Mer mästerskapsrutin och bättre spelare.
* Ut med Gustaf Nilsson, in med Isac Lidberg/Alexander Jeremejeff. Mycket bättre form.

håller med i stort.

men jag tror som du är inne på att det har med personkemi att göra.

(och jag tror att hugo är jobbig - var det inte han som bara lämnade samlingen en gång?)

det har inte synkat mellan potter o herrarna HL o Roony helt enkelt.
(absurt att roony inte är med - om inte han spelar matcher måste han iaf höja kvaliten på träningar osv)
kanske det är en generationsfråga t o m - dvs potter har svårt för deras stil o vice versa...

jag tror potter räknar med att VNL kan gå upp o stärka mittfält.

sen hade jag också tagit med foppa.
Citera
2026-05-12, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr

Ingen av er kan hitta en rimlig förklaring till det hur länge ni än funderar. Jag lovar.

För mig så känns den uttagningen politisk. Sverige måste ha ett visst antal svarta med, typ.
Han är så otroligt bra och spelöppnare i sina bästa stunder som totalt trollar med försvar, men formen varierar högst påtagligt. Man kan tycka att han borde gjort större framsteg under de år han varit tongivande i MFF. Förmodligen därav han inte fått en stor klubb på kroken.
Citera
2026-05-12, 21:05
Medlem
Potter har tagit med några spelare som inte kommer gnälla om de hamnar på bänken utan bara kommer vara glada för att få vara med.

Potter har redan en första elva klar i huvudet.
Citera
2026-05-12, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr

Så är det nog, Sema får ju knappt någon speltid i sitt usla
klubblag och Taha är väl knappast startspelare i MFF.
Isak är väl en chansning som i bästa fall kan gå hem.
Citera
2026-05-12, 21:11
Medlem
Khorneflakess avatar
VNL lirar mittfält i Aston Villa mer och mer, är nog därför Potter inte stärkt mittfältet särskilt mycket, men jag spekulerar
Citera
2026-05-12, 21:12
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Kan förstå hur Potter resonerat med truppen. Uppenbart att han lagt stor vikt vid att mästerskap är något helt annat än en vanlig gammal landslagssamling. Men vissa grejer skaver ändå lite:

* Kan faktiskt köpa att Roony är petad, tycker han är rätt överhypad och finns ingen naturlig plats för honom i det här systemet. Men att Swedberg lämnas utanför är otroligt skevt sett till den säsongen han har. Taha Alis överstegsfinter i all ära, men Swedberg är otroligt mycket bättre.
* Petningen av Hugo Larsson är väldigt märklig om vi ska spela 3-5-2. Tycker fem renodlade centrala mittfältare är lite snålt, även om Smith kan spela där också. Är Hugo så jobbig att ha att göra med vid en petning?
* Behövs så många wing-backs? Och varför ingen ytterligare naturlig högerback bakom en skadebenägen Holm? Holm och Bernhardsson (vänsterfotad) till höger. Gudmundsson, Svensson, Stroud och Sema(!) till vänster. Blir väldigt mycket hängslen och livrem. Vill man ha med Sema för rutin hade det väl varit bättre att ta med Forsberg?
* Sett till Gustaf Nilssons säsong blir det lite absurt att han är med. 117 minuter och 0 mål. Visst, killen är lång. Men ska det räcka? Vad tänker Isac Lidberg, Alexander Jeremejeff (inte direkt kort) och Mikael Ishak när de ser den uttagningen?

Sammanfattningsvis hade jag nog gjort följande justeringar:
* Ut med Taha Ali, in med Williot Swedberg. Mycket bättre spelare.
* Ut med Hjalmar Ekdal, in med Hugo Larsson. Stärk upp centrala mittfältet.
* Ut med Elliot Stroud, in med Herman Johansson. Få med en till högerfotad wing-back.
* Ut med Ken Sema, in med Emil Forsberg. Mer mästerskapsrutin och bättre spelare.
* Ut med Gustaf Nilsson, in med Isac Lidberg/Alexander Jeremejeff. Mycket bättre form.

Jag är Barca fan, och kan faktiskt säga en sak. Rooney måste sluta spela enbart för sig, och mer för laget. Men även som person. Känner lite samma kring Hugo Larsson.
Vi har spelare som kommer till samlingarna och är så jävla stolta över vilken respektive klubb de representerar. Vem fan bryr sig!? Ingen, ni representerar inget annat än Sverige.

Tyvärr så är Isak exakt så, för honom är det fruktansvärt viktigt att han representerar en storklubb med enormt marknadsvärde. Men han är givetvis för bra för att inte ta med.

Men fan om Isak inte levererar! Då kan han dra tillbaka till sit jävla Liverpool!
Newcastle var ju inte tillräckligt fint och häftigt för herr Isak.
Citera
2026-05-12, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Du svarar ju inte ens på frågan? Vilka spelare har valt bort Sverige pga detta?

Sen är det inte så himla enkelt att man ska stirra sig blind på klubbadress och kommer alltid å tänka på Anders Svensson/Källström debatten när det var aktuell för det är ett väldigt fint exempel.

Med det sagt har jag också velat ha med Roony och tror lätt att han skulle kunna bidra men nu är det som det är och det finns fler faktorer att ta hänsyn till än vilken klubb han tillhör.
Naturligtvis vet du bättre än FC Barcelona.
Citera
2026-05-12, 21:20
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NWOBHM74
Varför ratar Potter Williot Swedberg? Det är för mig obegripligt

Att ta ut Ali framför Swedberg är otroligt märkligt. T Ali spelar i Malmö ff, väldigt bra på att dribbla men inte mycket mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in