2026-05-12, 15:01
Medlem
Tack för svar i tråden. Enligt polisen så har ingen anmälan registrerats.
Citera
2026-05-12, 15:15
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Hundägarens ansvar
Citera
2026-05-12, 15:25
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Extrem otur.

Hundägaren är naturligtvis uppjagad, och kanske känner egen skuld. Men du får blocka hennes nummer och inte ta kontakt.

Att inte ha en försäkring på sin hund tror jag är ovanligt och nästan skumt.

Hundägaren har inte rättighet att störa ditt liv.

Detta kommer nog aldrig att bli en polisaffär eller komma i domstol. En hund är inte en människa. Så TS kan sova lugnt.

Detta är inte juridisk rådgivning. Finns en bunt hemsidor där man kan gratis kan fråga om saker och kanske få ett svar. Annars betalar hemförsäkringen advokatkostnad, med självrisk.
Citera
2026-05-12, 15:42
Medlem
Lifestealers avatar
hoppas du hamnar i fängelse du som körde bilen
Citera
2026-05-12, 15:44
Medlem
låter inte som att du gjort nåt fel ju

hundägaren är emotionell och ett utbrott är nästan ok

att anmäla någon kan man alltid göra
men det kommer inte bli nåt mer av detta och din svåger kan säkert bekräfta det

Citat:
Ursprungligen postat av imjustakiller
Hej!
Måndag kväll förra veckan mellan nio och tio på kvällen var jag på väg hem. Jag körde strax under 70 på en 70-väg. Jag var pigg och tillfreds. Helt plötsligt rusar en hund ut i vägen, från höger, och jag panikbromsar och hunden far upp på motorhuven och slår sen i vindrutan för att sen rulla ner på motorhuven.
Jag kliver chockad ur bilen och tittar på hunden som inte rör sig. Jag ser att hunden har ett koppel.

Jag ringer polisen och de skulle skicka en bil och de kontaktar även djurambulansen. Tio minuter senare kommer polisen och fem minuter efter det kommer ambulansen. Polisen konstaterar vad som skett. De frågar hur jag mår men i övrigt inga åtgärder mot mig.

Ambulanspersonalen lägger hunden på en bår och tar in hunden i bilen. Jag lämnar mitt nummer till personalen för att ge till hundägaren. Hunden lever men det rinner blod ur munnen.

Senare under kvällen ringer min svåger som är områdespolis till mig. Han har fått till sig vad som skett och berättar att hunden är svårt skadad med flera benbrott och inre blödningar.
Han berättar att de fått kontakt med hundägaren efter att de kollat chippet. Hundägaren ska ha sagt att hunden slitit sig. Han berättar också att hundägaren saknar försäkring.

Några timmar senare ringer han igen och berättar att veterinären valt att avliva hunden.

På torsdagen, tre dagar senare, ringer min mobil och en skrikande hundägare framför att jag har dödat hennes hund och att jag ska polisanmälas. Hon skriker och skriker och jag säger att det var en olycka och att jag beklagar sorgen. Hon lägger på.

På fredagen fyller jag år och jag dricker flera glas vin och blir väldigt full.

Jag beslutar att regga ett konto på flashback men jag har svårt i fyllan att välja användarnamn. Men till slut blir det som det blir.

Nån här som varit med om liknande och kan berätta lite om det?

Har ni något att tillföra rörande vad som skett?
Citera
2026-05-12, 15:50
Medlem
AlfaQhards avatar
Säg inte att man tar med sig husdjur med ambulans?
Citera
2026-05-12, 15:57
Medlem
Jo, det är ju det som djurambulanser är till för.

Citat:
Ursprungligen postat av AlfaQhard
Säg inte att man tar med sig husdjur med ambulans?
Citera
2026-05-12, 15:57
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

På torsdagen, tre dagar senare, ringer min mobil och en skrikande hundägare framför att jag har dödat hennes hund och att jag ska polisanmälas. Hon skriker och skriker och jag säger att det var en olycka och att jag beklagar sorgen. Hon lägger på.

Jag beslutar att regga ett konto på flashback men jag har svårt i fyllan att välja användarnamn. Men till slut blir det som det blir.

Ta det bara lugnt.

Hundägaren är i total affekt och reagerar med ryggmärgen . Det går att förstå. Bara låt det vara. För många hundägare är det som om att förlora ett barn.
En polisanmälan kommer inte att leda någonstans. Du har gjort allting rätt omedelbart efter olyckan.
Senast redigerad av Upplyften 2026-05-12 kl. 16:00.
Citera
2026-05-12, 16:11
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Hej!
Måndag kväll förra veckan mellan nio och tio på kvällen var jag på väg hem. Jag körde strax under 70 på en 70-väg. Jag var pigg och tillfreds. Helt plötsligt rusar en hund ut i vägen, från höger, och jag panikbromsar och hunden far upp på motorhuven och slår sen i vindrutan för att sen rulla ner på motorhuven.
Jag kliver chockad ur bilen och tittar på hunden som inte rör sig. Jag ser att hunden har ett koppel.

Jag ringer polisen och de skulle skicka en bil och de kontaktar även djurambulansen. Tio minuter senare kommer polisen och fem minuter efter det kommer ambulansen. Polisen konstaterar vad som skett. De frågar hur jag mår men i övrigt inga åtgärder mot mig.

Ambulanspersonalen lägger hunden på en bår och tar in hunden i bilen. Jag lämnar mitt nummer till personalen för att ge till hundägaren. Hunden lever men det rinner blod ur munnen.

Senare under kvällen ringer min svåger som är områdespolis till mig. Han har fått till sig vad som skett och berättar att hunden är svårt skadad med flera benbrott och inre blödningar.
Han berättar att de fått kontakt med hundägaren efter att de kollat chippet. Hundägaren ska ha sagt att hunden slitit sig. Han berättar också att hundägaren saknar försäkring.

Några timmar senare ringer han igen och berättar att veterinären valt att avliva hunden.

Sorgligt, men det låter inte som att du gjort fel. Skit i henne
Citera
2026-05-12, 16:38
Medlem
Bra att du skriver om det. Hoppas det får någon annan hundägare att inse vad strikt ansvar innebär, och att det kan vara ganska traumatiserande även för chaufförer vid olyckor.

Folk behöver även inse att djurförsäkring lönar sig i längden.

Men jag kanske hoppas på för mycket?
Citera
2026-05-12, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Optimized
Jo, det är ju det som djurambulanser är till för.

Eftersom de enbart finns i södra Sverige känner inte alla till djurambulansernas existens.
Citera
2026-05-12, 16:41
Medlem
Om hunden var lös, och sprang ut på vägen, så är du inte skyldig. Och du gjorde allting rätt.

Källa: Svedea.

"Springer det ut en hund på vägen och olyckan inträffar, utan att du som bilförare agerat vårdslöst, ses du generellt inte som ansvarig för olyckan. Det innebär att du vanligtvis inte blir skyldig att ersätta hundägaren för skador som hunden fått.

Men alla situationer är olika och bedöms individuellt, så undantag förekommer. Har du däremot kört på en hund vid ett övergångsställe eller på annat vis agerat vårdslöst, kan situationen vara en annan.

Trafikförsäkringen gäller dock med strikt ansvar, vilket innebär att trafikförsäkringen kommer att ersätta hunden oavsett ansvaret.

https://r.search.yahoo.com/_ylt=Awr.gYTBOgNq.v8WuQM_Ogx.;_ylu=Y29sbwMEcG9zAzI EdnRpZAMEc2VjA3Ny/RV=2/RE=1778625346/RO=10/RU=https%3a%2f%2fwww.svedea.se%2fhundforsakring%2f hundagare%2fsjukdomar-besvar%2fom-hunden-blir-pako rd/RK=2/RS=rvlCOZUk3evOa6aNmb3njoapXkc-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in