2026-05-12, 13:17
Medlem
Hej!
Måndag kväll förra veckan mellan nio och tio på kvällen var jag på väg hem. Jag körde strax under 70 på en 70-väg. Jag var pigg och tillfreds. Helt plötsligt rusar en hund ut i vägen, från höger, och jag panikbromsar och hunden far upp på motorhuven och slår sen i vindrutan för att sen rulla ner på motorhuven.
Jag kliver chockad ur bilen och tittar på hunden som inte rör sig. Jag ser att hunden har ett koppel.

Jag ringer polisen och de skulle skicka en bil och de kontaktar även djurambulansen. Tio minuter senare kommer polisen och fem minuter efter det kommer ambulansen. Polisen konstaterar vad som skett. De frågar hur jag mår men i övrigt inga åtgärder mot mig.

Ambulanspersonalen lägger hunden på en bår och tar in hunden i bilen. Jag lämnar mitt nummer till personalen för att ge till hundägaren. Hunden lever men det rinner blod ur munnen.

Senare under kvällen ringer min svåger som är områdespolis till mig. Han har fått till sig vad som skett och berättar att hunden är svårt skadad med flera benbrott och inre blödningar.
Han berättar att de fått kontakt med hundägaren efter att de kollat chippet. Hundägaren ska ha sagt att hunden slitit sig. Han berättar också att hundägaren saknar försäkring.

Några timmar senare ringer han igen och berättar att veterinären valt att avliva hunden.

På torsdagen, tre dagar senare, ringer min mobil och en skrikande hundägare framför att jag har dödat hennes hund och att jag ska polisanmälas. Hon skriker och skriker och jag säger att det var en olycka och att jag beklagar sorgen. Hon lägger på.

På fredagen fyller jag år och jag dricker flera glas vin och blir väldigt full.

Jag beslutar att regga ett konto på flashback men jag har svårt i fyllan att välja användarnamn. Men till slut blir det som det blir.

Nån här som varit med om liknande och kan berätta lite om det?

Har ni något att tillföra rörande vad som skett?
Citera
2026-05-12, 13:23
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imjustakiller
Hej!
Måndag kväll förra veckan mellan nio och tio på kvällen var jag på väg hem. Jag körde strax under 70 på en 70-väg. Jag var pigg och tillfreds. Helt plötsligt rusar en hund ut i vägen, från höger, och jag panikbromsar och hunden far upp på motorhuven och slår sen i vindrutan för att sen rulla ner på motorhuven.
Jag kliver chockad ur bilen och tittar på hunden som inte rör sig. Jag ser att hunden har ett koppel.

Jag ringer polisen och de skulle skicka en bil och de kontaktar även djurambulansen. Tio minuter senare kommer polisen och fem minuter efter det kommer ambulansen. Polisen konstaterar vad som skett. De frågar hur jag mår men i övrigt inga åtgärder mot mig.

Ambulanspersonalen lägger hunden på en bår och tar in hunden i bilen. Jag lämnar mitt nummer till personalen för att ge till hundägaren. Hunden lever men det rinner blod ur munnen.

Senare under kvällen ringer min svåger som är områdespolis till mig. Han har fått till sig vad som skett och berättar att hunden är svårt skadad med flera benbrott och inre blödningar.
Han berättar att de fått kontakt med hundägaren efter att de kollat chippet. Hundägaren ska ha sagt att hunden slitit sig. Han berättar också att hundägaren saknar försäkring.

Några timmar senare ringer han igen och berättar att veterinären valt att avliva hunden.

På torsdagen, tre dagar senare, ringer min mobil och en skrikande hundägare framför att jag har dödat hennes hund och att jag ska polisanmälas. Hon skriker och skriker och jag säger att det var en olycka och att jag beklagar sorgen. Hon lägger på.

Jag beslutar att regga ett konto på flashback men jag har svårt i fyllan att välja användarnamn. Men till slut blir det som det blir.

Skit du i kärringen totalt det är hennes skyldighet att hålla hunden kopplad om den sedan sliter sig är det kärringens ansvar, samma sak det är ägaren som skall försäkra hunden, ingen annan.
Citera
2026-05-12, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imjustakiller
Hej!

Du har inte smitit från trafikolyckan vad jag kan läsa ur texten. Ägaren är säkert i affekt och vill anmäla. Låter som en anmälan där man snabbt konstaterar att det inte finns brott begånget och anmälan läggs ner.

Finns det andra vittnen till händelsen
?
Citera
2026-05-12, 13:26
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Det är ägaren till hunden fel så du har inget att oroa dig för, blev det skador på din bil får du ta det med ditt försäkringsbolag!
Citera
2026-05-12, 13:26
Medlem
Har inget att tillföra kring vad som skett.
Hunden rymde på vägen, du gjorde allt du kunnat.

Kul val av namn - not.
Citera
2026-05-12, 13:29
Medlem
Hundägaren har strikt ansvar!

Anmäl snarast till ditt försäkringsbolag att du fått repor/lackskador av en "herrelös"/lösspringande hund i skymningsmörkret.
Och att du snart genom polisen får tillgång till ägarens identitet.

Sedan kan du välja om du vill fullfölja omlackering på hennes bekostnad beroende på hennes fortsatta attityd mot dig. (Men hota inte eller "utpressa" - Du kan självständigt lugna dina känslor och nattsömn med vetskap att rättvisan står på din sida.)
Citera
2026-05-12, 13:30
Moderator
blomvattnares avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2026-05-12, 13:32
Medlem
Du har gjort allt rätt och har ingenting att oroa dig för. Lev på som vanligt och tänk inte på det där. Och gå inte med på att betala några pengar, hundägare är skyldiga enligt lag att ha hunden kopplad.
Citera
2026-05-12, 13:35
Medlem
Väljer att tro på det du skriver då du i alla fall kontaktat polis själv.

”Hundägaren ska ha sagt att hunden slitit sig. Han berättar också att hundägaren saknar försäkring”

Verkar inte vara många rätt här. Inga vettiga djurägare tyvärr.

Om man hade varit en bra ägare så hade man lagt skulden på sig själv, ”hur fan kunde jag släppa kopplet”. Nu är de arga på dig istället. Det är väl en del av sorgeprocessen, vilket om någon vecka kommer leda till acceptans istället, då släpper de förmodligen deras planerade anmälan.

Extremt tråkig händelse, men inget du själv hade kunnat påverka om den bara hoppade upp ur diket. Även du får bearbeta det som hänt, och till slut acceptera att detta är livet, olyckor händer.
Citera
2026-05-12, 13:37
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krulf
Du har inte smitit från trafikolyckan vad jag kan läsa ur texten. Ägaren är säkert i affekt och vill anmäla. Låter som en anmälan där man snabbt konstaterar att det inte finns brott begånget och anmälan läggs ner.

Finns det andra vittnen till händelsen
?

Håller med dig. TS får invänta samtal från polisen för att höra dennes historia igen men gissningsvis kommer inget hända då TS inte gjort något fel.
Helt och hållet hundägarens fel som inte haft koll på hunden.

Inte fan åker man dit om man kör på en bondkatt på en mindre väg så samma sak gäller för hundar.

Att man valt att avliva hunden är nog mer av barmhärtighet men framförallt för att ägaren helt enkelt inte hade råd att betala för vården och rehabiliteringen om den nu dessutom var oförsäkrad. Enklaste lösningen då blir att skylla på den som körde bilen för att skuldbelägga någon.

TS har gjort allt rätt och hoppas det löser sig. Hoppas inte det blev några skador på bilen. Du bör annars kunna motanmäla kärringen och få betalt för att fixa dem.
Citera
2026-05-12, 13:44
Medlem
En person som låter sin hund springa lös och dessutom oförsäkrad är inte en person som någon lyssnar på. Definitivt inte polisen.
Citera
2026-05-12, 13:55
Medlem
kalkryggars avatar
Det är nog väldigt mycket sorg hos hundägaren just nu. Vissa har väldigt nära relationer med sina hundar och tomheten för henne är nog ganska stor just nu.

Om du inte har gjort något galet som att surfa på mobilen, kört full, kört oaktsamt och ansvarslöst så har du absolut ingen skuld i det som skedde.

Strunta i om det är rätt eller fel av henne att ringa och gapa på dig. Släpp det bara och gå vidare med ditt. Om du är en normal människa så är det så klart jobbigt för dig med att känna att du varit delaktig i skapandet av hennes sorg. Prata med någon om det och släpp sen hela händelsen och gå vidare med ditt liv. Kanske blir du en ännu mer ansvarsfull bilförare efter detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in