2026-05-12, 14:20
Medlem
Hugo Pratts avatar
NegerBULLE är det enda namn som känns naturligt för mig och det jag fortfarande använder om det är min bror eller mina föräldrar som sitter vid kaffebordet. Om min syster och hennes barn sitter med så säger jag nog "Kan jag få en av dom där mörka?"

Chokladbulle är ett annat sorts bakverk och chokladboll är för mig ett abstrakt begrepp som jag bara kan relatera till dryga mediakvinnor som försöker styra över mitt språk och i förlängningen hela min värld.

Alla jag kände under min barndom i Lund sa negerBULLAR. Boll kan ju tyckas vara en mer korrekt geometrisk beskrivning, men ger samtidigt en bismak av plast. Det är också ett kort och hårt ord. Bulle, däremot, låter mjukt och det talar direkt om att vi har att göra med något som ska stoppas i munnen och smakar gott. Dessutom anspelar det på köttbullar som har samma storlek, form och liknande färg.

Sammanfattningsvis: chokladboll känns sterilt, abstrakt, uppländskt och fabricerat på ett kontorslandskap snarare än i ett kök.
Senast redigerad av Hugo Pratt 2026-05-12 kl. 15:16.
2026-05-12, 14:23
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jag jobbade med barn i början av 80-talet. Då brukade vi göra negerbollar tillsammans med barnen.

Jag jobbade med barn i början av 90-talet. Då brukade vi göra chokladbollar tillsammans med barnen.

Detta var i samma stad. Däremellan jobbade jag inte med barn. Så jag förmodar att chokladboll började tränga igenom i min stad i slutet av 80-talet. Men olika städer har nog olika utveckling.

Jag har alltid anpassat mitt språk efter omgivningen. Är inte rigid i mitt sätt att vara. Kan lära mig nytt. Lyssnar t ex inte på exakt samma musik som jag gjorde när jag var tonåring och anser att den bästa musiken gjordes då. Har inte heller ett passiv-aggressivt behov av att använda ord som inte passar in i sammanhanget. Inte heller Tourette. Säger penis och vagina i mer städade sammanhang, men kuk och fitta i sexuella sammanhang.

Svär som en borstbindare i vanliga fall. Men om ett jobb kräver jag inte gör det kan jag anpassa mig. Likaså använder jag inte envist alla ord från min barndom. Då hette det brandgult och inte orange. Eller gredelint och violett istället för lila. Eller vovve och kisse istället för hund och katt Men sen tonåren har jag klarat av att istället säga orange, lila, hund och katt. Fast jag måste erkänna att jag ibland råkar säga dagis istället för förskola.
2026-05-12, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Språkligt går det ju inte att klaga på negerboll.
Hur språk formas har ju med tidens anda, gemensamma referenser osv. att göra. Begreppet negerboll är väl i sig ett tecken på det? Att det kallats så och inte något mer politiskt neutralt (typ brunsfär) får man väl anta har med politiskt tänkande att göra.

Det finns ju ingen bred rörelse (vad jag vet) som propagerar för ett system där namnet på bakverk måste beskrivas genom en omskrivning av hudfärg + vilken form det har? Ingen kallar tex. semblor för nordeuropeisk sfär, eller gustav adolfsbakelse för rektrangulär rasblandningsmassa?
2026-05-12, 14:34
Medlem
bildburgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Tur att ni idioter inte skäms för att visa upp er dumhet. Sedan 40-talet finns chokladboll belagt i receptböcker medan ditt tokroliga uttryck uppstod någonstans på 50- eller 60-talet.

Bebis.

Första gången jag hittar negerboll belagt i text är 1918. Du ljuger eller vet inte vad du pratar om. Chokladbollar användes i stort sett inte före 2010-talet. i synnerhet inte om bakverken gjorda av havregryn, kakao osv.

Min källa är Kungliga Biblioteket, vilken är din? Det är spännande att fundera över hur den typ av felaktig övertygelse först slår rot i en människa. Hur fick du för dig att det du skriver är sant, eller drog du bara något ur röven för att vara antirasist?

Edit: såg inte ditt användarnamn. Men då förstår jag. Du saknar förmåga att skilja på verklighet och dina vanföreställningar. Jobbigt låga för dig. Nåja. Lycka till!
2026-05-12, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bildburgare
Första gången jag hittar negerboll belagt i text är 1918. Du ljuger eller vet inte vad du pratar om. Chokladbollar användes i stort sett inte före 2010-talet. i synnerhet inte om bakverken gjorda av havregryn, kakao osv.

Min källa är Kungliga Biblioteket, vilken är din? Det är spännande att fundera över hur den typ av felaktig övertygelse först slår rot i en människa. Hur fick du för dig att det du skriver är sant, eller drog du bara något ur röven för att vara antirasist?

Edit: såg inte ditt användarnamn. Men då förstår jag. Du saknar förmåga att skilja på verklighet och dina vanföreställningar. Jobbigt låga för dig. Nåja. Lycka till!

Förstår inte hur vissa användare kan bli så upprörda över ett bakverk.
2026-05-12, 14:49
Medlem
skogsmarans avatar
Har för mig det fanns något som hette N-ordskyssar också, vad heter det i dagens språkbruk?
2026-05-12, 15:07
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Har för mig det fanns något som hette N-ordskyssar också, vad heter det i dagens språkbruk?
Negerkyssar hette det fram till runt 2005. Numera Brunbergs kyssar. Men man behöll negrerna som kysstes på förpackningen fram till 2020 då det sista av ryggraden föll av ifrån förlorartillverkaren.

https://www.bbl.fi/2020-03-02/brunbergs-kyssar-slopar-pussande-par-pa-locket/
2026-05-12, 15:20
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Kokosboll heter fortfarande kokosboll, en helt annan vara.

Det hette negerboll till kanske år 2000.

Chokladboll är ett kasst namn, det finns visserligen kakao i men det är ju inte choklad rakt igenom. Möjligen kunde den heta kakao-boll. Men jag säger gärna negerboll när mina barn/ungdomar hör på.

Jag läser precis en känd bok Our man in Havana av Graham Greene, från 1958. Första ordet i boken är "The Big Negro..." och sedan upprepas ordet några gånger. Helt normalt på 1950/60/70-talet.

Negra betyder Svart på spanska. Niger är ett afrikanska land. Vad är problemet.
2026-05-12, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Man säger inte negerboll för att det ska vara nedvärderande eller rasistiskt utan för att det alltid hetat så.
Jag är född på 70-talet och skulle man göra dessa hemma så hette de negerbollar.
Vet inte exakt när det vart fel att säga om jag ska vara ärlig men gissar på slutet av 80-talet eller början av 90-talet.

Gambiaskalle med mjäll har jag aldrig någonsin hört utan det var kort och gott negerboll.

Från AI
Tidigt 2000-tal: Debatten tog fart och ordet började ses som en rasistisk och diskriminerande benämning.

2003: Ett uppmärksammat fall där ett konditori i Sjöbo DO-anmäldes för att ha använt termen bidrog till att ordet försvann från det offentliga rummet.

SAOL: Ordet togs bort från Svenska Akademiens ordlista (SAOL) i 14:e upplagan (2015), men var i praktiken utfasat långt innan dess.

Första gången som man hittar N*gerboll i en text är 1915 enligt AI. Enligt samma AI så började ordet försvinna under 1980-talet hos allmänheten. Språkvårdare hade redan på 1960-talet börjat poängterat att ordet var nedsättande. Ordet försvann fr SAOL 2015.
2026-05-12, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Kokosboll heter fortfarande kokosboll, en helt annan vara.

Det hette negerboll till kanske år 2000.

Chokladboll är ett kasst namn, det finns visserligen kakao i men det är ju inte choklad rakt igenom. Möjligen kunde den heta kakao-boll. Men jag säger gärna negerboll när mina barn/ungdomar hör på.

Jag läser precis en känd bok Our man in Havana av Graham Greene, från 1958. Första ordet i boken är "The Big Negro..." och sedan upprepas ordet några gånger. Helt normalt på 1950/60/70-talet.

Negro är inte och har aldrig varit samma ord som det s.k. n-ordet, nigger. Negro är en beskrivning av en färgad svart person och nigger är en förolämpning. Skulle jämföra det med mörkhårig och svartskalle, det är helt andra valörer.

Det svenska ordet neger har aldrig haft samma betydelse som det amerikanska nigger.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Neger
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nigger
2026-05-12, 15:33
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
Negro är inte och har aldrig varit samma ord som det s.k. n-ordet, nigger. Negro är en beskrivning av en färgad svart person och nigger är en förolämpning. Skulle jämföra det med mörkhårig och svartskalle, det är helt andra valörer.

Det svenska ordet neger har aldrig haft samma betydelse som det amerikanska nigger.

Det heter ju inte nigger-boll. Det hade varit fult även för mig.

Negroid är ett vanligt gammalt svenskt ord. Det användes helt normalt på 1970-talet och ordet Negerkung, Pippi Långstrump, tänkte jag aldrig en tanke om förrän på 1990-talet.

Dvs "neger"-komplexet är skapat i efterhand. Sannolikt av vita vänstermänniskor.
2026-05-12, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laafham

Så negerboll bör helt enkelt vara accepterat då de är färgen man syftar på? Brun/svart boll? Typ

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in