2026-05-11, 18:35
Medlem
KapitalismKnullads avatar
Kanske lite udda fråga, men seriöst, var hittar man de normala människorna?

Jag skall förklara.
Om man letar en seriös relation till exempel. Något som skulle kunna bli långvarigt.
För mig blir det såhär.

Extremt sekulära människor = Upplever dem ofta dekadenta och de lever sina liv på ett sätt som inte jag vill. Kan vara ytliga och banala.

Djupt religiösa människor = Eftersom alla religioner är någon form av tankemodell som man tar till sig blir de ofta lite låsta och sekteristiska både i beteende och tankevärld.
Många av dem har kass källkritik och kan inte tänka logiskt. Drar ofta dumma orsakssamband.
Sedan tycker jag ofta att de verkar uppskatta andra troende, även om de andra troende inte är troende.
Jag kan ge ett exempel. Stina ser sig som kristen. Oskar ser sig som kristen. Oskar är också före detta missbrukare och lägger upp en strid ström med halvpsykotiskt nonsens på sociala medier med demoner han har fantiserat ihop själv. Det är bara ett exempel. Sedan finns det en massa andra lustigheter.
Öfta ögontjäneri, framgångsteologi, dubbelnatur/dekandens osv. osv. I praktiken är det liksom en hel soppa av dumheter. De flesta kristna är inte så kristna.

Människor som är väldigt vänster:
Ofta identitetspolitiska på ett idiotiskt sätt. Tjafs om patriarkat och annat dravel.

Människor som väldigt höger: Banala, giriga, lågempatiska, pissmänniskor.

Människor som ser relationer som ett praktiskt utbyte:
Exempelvis kvinnor från vissa länder som lägger väldigt mycket vikt vid pengar. Förstår inte skillnaden på merit och pengar som är tjänade på osympatiska sätt. De skiter liksom i om det är genom slaveri eller genom hårt arbete. De ser bara pengarna. Man kan uppfatta dessa människor som mer meritokratiska, men de är inte det egentligen.

Människor som inte alls bryr sig om kvalitet:
Exempelvis kvinnor som letar upp de mest clowniga misslyckade dårar de kan hitta och sedan besvikna när verkligheten kommer ifatt dem.
Ofta extremt naiva. Verkar föredrar låg kvalitet och destruktivitet före motsatsen.
Lättlurade på något sätt.

Människor som har banala höga krav: Orimliga konstiga väldigt specifika krav rörande oviktiga saker.
Typ, det är viktigt att han kör en viss bil så det gör inget att han drogar konstant och är mytoman.

Var finns människorna med någorlunda normalt omdöme och reson?
Senast redigerad av KapitalismKnullad 2026-05-11 kl. 19:00.
Citera
2026-05-11, 18:44
Medlem
Glostrups avatar
Din fråga är snarare; ”var finns människor som tänker och tycker precis som jag”, eftersom din beskrivning av ”sunt förnuft” är ytterligt subjektiv.

Du beskriver väl en typisk lagom medelsvensson: Varken religiös eller rabiat ateist. Lite allmänt socialliberala, gillar folk som känns ”genuina” och ställer upp på sina vänner när det behövs. Dessa människor finns överallt, det normala är per definition normen. frågan kanske snarare är; varför hittar inte du dem - själv ser jag dem överallt
Citera
2026-05-11, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Din fråga är snarare; ”var finns människor som tänker och tycker precis som jag”, eftersom din beskrivning av ”sunt förnuft” är ytterligt subjektiv.

Du beskriver väl en typisk lagom medelsvensson: Varken religiös eller rabiat ateist. Lite allmänt socialliberala, gillar folk som känns ”genuina” och ställer upp på sina vänner när det behövs. Dessa människor finns överallt, det normala är per definition normen. frågan kanske snarare är; varför hittar inte du dem - själv ser jag dem överallt

Mm, så är det kanske.
Det är väl kanske att jag hyperfokuserar på de som är som jag beskriver eller haft en atypisk erfarenhet.
Men om man tänker som grupp då?
Det är ju inte bara smörja i mina resonemang. De där trenderna finns absolut.

Alltså de måste ju inte tänka precis som jag, men det är väl ändå liksom ganska vettiga saker jag tycker är bra och fog för att ogilla de saker jag kritiserar?
Citera
2026-05-11, 18:57
Avstängd
DetEBaraJagSomEOnds avatar
Kämpa på TS! Vi kanske kan starta en tankesmedja.!
Citera
2026-05-11, 18:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalismKnullad
Mm, så är det kanske.
Det är väl kanske att jag hyperfokuserar på de som är som jag beskriver eller haft en atypisk erfarenhet.
Men om man tänker som grupp då?
Det är ju inte bara smörja i mina resonemang. De där trenderna finns absolut.

Alltså de måste ju inte tänka precis som jag, men det är väl ändå liksom ganska vettiga saker jag tycker är bra och fog för att ogilla de saker jag kritiserar?
Det är en tankefälla du precis fick till bords av den skribenten. Han lever i ett subjektivt ingenmansland och leder bort dig och sig från det objektiva i ditt sökande efter vad som är sunt förnuft. För är det helt objektivt? Tappade tråden. Trött
Citera
2026-05-11, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetEBaraJagSomEOnd
Det är en tankefälla du precis fick till bords av den skribenten. Han lever i ett subjektivt ingenmansland och leder bort dig och sig från det objektiva i ditt sökande efter vad som är sunt förnuft. För är det helt objektivt? Tappade tråden. Trött

Alltså, ja. Det är väl en floskel som användaren Glostrup kommer med.
Jag räknar upp riktiga saker och Glostrup tillskriver allt till subjektivitet och antyder min egocentrism, när det egentligen handlar om saker som folk känner igen.
Citera
2026-05-11, 19:04
Medlem
Alltså det jag säger är väl typ att jag söker människor som är/inte är:

Inte dekadenta
Inte har dubbelnatur/falska
Inte bara bryr sig om pengar
Har krav på saker som är värda att ha krav på.
Inte har krav på banala saker.
Har omdöme.

Det finns ju ändå common sense. Om man börjar titta på exemplen där det är helt fel ser man ju det.
Citera
2026-05-11, 19:09
Avstängd
Citat:
Alltså det jag säger är väl typ att jag söker människor som är/inte är:

Inte dekadenta
Inte har dubbelnatur/falska
Inte bara bryr sig om pengar
Har krav på saker som är värda att ha krav på.
Inte har krav på banala saker.
Har omdöme.

Det finns ju ändå common sense. Om man börjar titta på exemplen där det är helt fel ser man ju det.
Alltså all de sakerna du beskriver kan KANsKe fylla någon funktion i ett förnuft

Men visst typ hur ”jordad” man är eller ”hur medveten man är om sin egen storlek”
Citera
2026-05-11, 19:16
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
... dekadenta ... Kan vara ytliga och banala ... // kass källkritik och kan inte tänka logiskt. Drar ofta dumma orsakssamband ... och lägger upp en strid ström med halvpsykotiskt nonsens på sociala medier med ... De flesta kristna är inte så kristna ... // identitetspolitiska på ett idiotiskt sätt. Tjafs om patriarkat och annat dravel ... // Banala, giriga, lågempatiska ... // som lägger väldigt mycket vikt vid pengar. Förstår inte skillnaden på merit och pengar ... // kvinnor som letar upp de mest clowniga misslyckade dårar de kan hitta och sedan besvikna när verkligheten kommer ifatt dem ... // konstiga väldigt specifika krav rörande oviktiga saker ...
Snyggt och roligt beskrivet. När kommer din best seller eller pod om denna minerade relationsvärld? Hur blev det så här. Filterbubblor kanske.
Citera
2026-05-11, 19:23
Medlem
Citat:
Kanske lite udda fråga, men seriöst, var hittar man de normala människorna?

Jag skall förklara.
Om man letar en seriös relation till exempel. Något som skulle kunna bli långvarigt.
För mig blir det såhär.

Extremt sekulära människor = Upplever dem ofta dekadenta och de lever sina liv på ett sätt som inte jag vill. Kan vara ytliga och banala.

Djupt religiösa människor = Eftersom alla religioner är någon form av tankemodell som man tar till sig blir de ofta lite låsta och sekteristiska både i beteende och tankevärld.
Många av dem har kass källkritik och kan inte tänka logiskt. Drar ofta dumma orsakssamband.
Sedan tycker jag ofta att de verkar uppskatta andra troende, även om de andra troende inte är troende.
Jag kan ge ett exempel. Stina ser sig som kristen. Oskar ser sig som kristen. Oskar är också före detta missbrukare och lägger upp en strid ström med halvpsykotiskt nonsens på sociala medier med demoner han har fantiserat ihop själv. Det är bara ett exempel. Sedan finns det en massa andra lustigheter.
Öfta ögontjäneri, framgångsteologi, dubbelnatur/dekandens osv. osv. I praktiken är det liksom en hel soppa av dumheter. De flesta kristna är inte så kristna.

Människor som är väldigt vänster:
Ofta identitetspolitiska på ett idiotiskt sätt. Tjafs om patriarkat och annat dravel.

Människor som väldigt höger: Banala, giriga, lågempatiska, pissmänniskor.

Människor som ser relationer som ett praktiskt utbyte:
Exempelvis kvinnor från vissa länder som lägger väldigt mycket vikt vid pengar. Förstår inte skillnaden på merit och pengar som är tjänade på osympatiska sätt. De skiter liksom i om det är genom slaveri eller genom hårt arbete. De ser bara pengarna. Man kan uppfatta dessa människor som mer meritokratiska, men de är inte det egentligen.

Människor som inte alls bryr sig om kvalitet:
Exempelvis kvinnor som letar upp de mest clowniga misslyckade dårar de kan hitta och sedan besvikna när verkligheten kommer ifatt dem.
Ofta extremt naiva. Verkar föredrar låg kvalitet och destruktivitet före motsatsen.
Lättlurade på något sätt.

Människor som har banala höga krav: Orimliga konstiga väldigt specifika krav rörande oviktiga saker.
Typ, det är viktigt att han kör en viss bil så det gör inget att han drogar konstant och är mytoman.

Var finns människorna med någorlunda normalt omdöme och reson?

Ja du det blir svårt tror heller inte så många vill vara ihop med en kravmaskin som du!
Citera
2026-05-11, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Snyggt och roligt beskrivet. När kommer din best seller eller pod om denna minerade relationsvärld? Hur blev det så här. Filterbubblor kanske.

Mm haha, men det är sant. Bygger på år av observation.
Jag har studerat religiösa människor djupt. Olika sorter, kyrkor osv.
Det är liksom alltid ganska stor skillnad på vad de tror på och hur de beter sig.
Hela grupper kan vara helt giftiga. Det är liksom inte som att de är immuna mot gruppmekanismer eller andra mänskliga svagheter. Till exempel finns det alltid någon besserwisser som skall trycka folk på näsan rörande bibelverser. Med noll ödmjukhet och total diktatur kan denna predika för de andra om hur man skall anamma andens frukter av fromhet, blygsamhet, självförsakelse. I regel en fysiskt oattraktiv människa.
Citera
2026-05-11, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Ja du det blir svårt tror heller inte så många vill vara ihop med en kravmaskin som du!

Jag har ju inte sagt någonting alls om hur många som vill vara ihop med mig.
Tro det eller ej, men det finns faktiskt vissa som vill det. Just nu till och med.
Och det är inte ens en lögn. Jag hade nog kunnat knulla på i alla fall fyra stycken i bekantskapskretsen imorgon om jag ville det.

Min tråd handlar ju om var man finner måttligt normala människor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in