2026-05-11, 16:39
Avstängd
Jag undrar hur folk ser på det här idag.

Kan man år 2026 leva ett helt vanligt liv utan att ha en dator hemma, och bara använda smartphone istället?

Jag tänker på saker som bankärenden, myndigheter, jobb, utbildning, skriva dokument, osv. Det mesta verkar ju funka i mobilen nu, men samtidigt känns det som att vissa saker fortfarande är mycket smidigare på dator.

Finns det någon här som faktiskt lever helt utan dator och bara kör smartphone? Hur funkar det i praktiken? Vad blir svårt eller begränsande?

Eller är dator fortfarande något man egentligen “måste” ha för att livet ska flyta på utan problem?
2026-05-11, 16:56
Medlem
Jag är av den gamla skolan,skulle känna mig väldigt handikappad utan dator.Man kan lösa mycket med mobilen men jag tycker inte man får samma fina överblick med den.
2026-05-11, 16:59
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet

Kan man år 2026 leva ett helt vanligt liv utan att ha en dator hemma, och bara använda smartphone istället?

Jag tänker på saker som bankärenden, myndigheter, jobb, utbildning, skriva dokument, osv. Det mesta verkar ju funka i mobilen nu, men samtidigt känns det som att vissa saker fortfarande är mycket smidigare på dator.

Finns det någon här som faktiskt lever helt utan dator och bara kör smartphone? Hur funkar det i praktiken? Vad blir svårt eller begränsande?

Eller är dator fortfarande något man egentligen “måste” ha för att livet ska flyta på utan problem?

Jag lever helt utan dator. Jag saknar inte dator.
2026-05-11, 17:04
Medlem
WetCigarettes avatar
Det går alldeles utmärkt. Du kan på ett smidigt sätt göra alla vardagliga saker på telefon. Undantaget är om du har intressen som kräver dator, exempelvis dataspel eller programmering kanske. En annan aspekt som kan spela in är om man ofta skriver längre texter. Då är ett skrivbord att föredra, i alla fall enligt min personliga åsikt.
2026-05-11, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet

Det beror väl på hur mkt papper man behöver i jobbet/vardagen.

Men man klarar sig utmärkt med en MacBook Air som är 5-10år gammal.
Du kan maila, köra Office-paketet, skriva ut saker. Det kan du iofs göra från en mobil oxå men lite krångligare.
Vad mer behöver man?
2026-05-11, 17:07
Medlem
StonedMonkeys avatar
Ja det kan man om man har grundläggande behov vilket dom flesta har, sen kan man ju fortfarande föredra en dator som faktiskt kan göra saker som en smartphone inte kan än
2026-05-11, 17:15
Medlem
Zaedrewss avatar
Är ju mycket smidigare och det går alldeles utmärkt. En smartphone är ju en mini-dator. Ska du skriva längre texter är det ett tangentbord att föredra men i övrigt så finns det väl inget som du tvunget idag behöver en dator för.
2026-05-11, 17:16
Medlem
TELAVIV91s avatar
Dels just att skriva dokument blir överblickbart på en liten skärm, dödedsn vill man gärna ha en plan b ifall en telefon plötsligt är försvunnen eller obrukbar. Men just annat kontorsarbete fungerar det ypperligt med bara mobil
2026-05-11, 17:21
Medlem
Ja.
2026-05-11, 17:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det beror väl på hur mkt papper man behöver i jobbet/vardagen.

Men man klarar sig utmärkt med en MacBook Air som är 5-10år gammal.
Du kan maila, köra Office-paketet, skriva ut saker. Det kan du iofs göra från en mobil oxå men lite krångligare.
Vad mer behöver man?
Visste inte att mobil är krångligare.
2026-05-11, 17:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Jag lever helt utan dator. Jag saknar inte dator.
Smart då skrev du inlägget från mobilen.
2026-05-11, 17:37
Medlem
TheJesuits avatar
Tung databehandling, CAD, avancerad bild och videoregigering och grafiska spel kräver en dator med lite power. Visst kan man göra mycket i molnet, men är du upp en bit på skalan då behöver du en dator.

Sedan är synen inte helt oviktig. Visst kan du köra Excel på din telefon, men skall du aktivt arbeta med att göra input eller kanske köra VBA etc, så behöver du ha en dator.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in