2026-05-11, 17:41
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Jag undrar hur folk ser på det här idag.

Kan man år 2026 leva ett helt vanligt liv utan att ha en dator hemma, och bara använda smartphone istället?

Jag tänker på saker som bankärenden, myndigheter, jobb, utbildning, skriva dokument, osv. Det mesta verkar ju funka i mobilen nu, men samtidigt känns det som att vissa saker fortfarande är mycket smidigare på dator.

Finns det någon här som faktiskt lever helt utan dator och bara kör smartphone? Hur funkar det i praktiken? Vad blir svårt eller begränsande?

Eller är dator fortfarande något man egentligen “måste” ha för att livet ska flyta på utan problem?

Jag gör tvärtom har dator men ingen smartphone klara mig bra med en vanlig mobil för att ringa, sms osv!
2026-05-11, 17:47
Medlem
Ludvig.Rudolfs avatar
Jag har bara en iPhone och en iPad nuförtiden och det fungerar alldeles utmärkt. Skulle dock skaffa dator om jag skrev mycket eller redigerade bilder m.m.
2026-05-11, 18:21
Medlem
godboys avatar
Det går alldeles utmärkt att inte ha en dator, även om jag har en - eller snarare flera - av bekvämlighetsskäl. Att sköta bankärenden eller vårdärenden går minst lika bra på mobilen om inte bättre. Att skriva på Flashback går fint med mobilen med även om jag föredrar att göra det på en dator, men när jag använder mobilen så kör jag ofta tal till text, men man får ju korr-läsa det innan man sänder.

Det går även utmärkt att boka resor med bara en smartphone, det går även fint att beställa saker, men jag föredrar ändå datorn då det är mer översiktligt på en sådan. Sen har jag en jobbdator och det behöver jag ju ha för att just kunna göra mitt jobb, för det går inte på en mobil. Dessutom måste jag ha tillgång till särskilda program.

Privat skulle jag klara mig utan dator, men det är bekvämt att ha en. Sen är det väl en smaksak från person till person, och dessutom har väl alla olika behov.
2026-05-11, 18:39
Medlem
Citat:
Visste inte att mobil är krångligare.

Svårare att få igång Office-paket.
Svårare att ändra från olika format till pdf-filer. Mobilen öppnar inte filerna när du trycker på den i mobilen, utan du får ofta hålla på lite innan det funkar.

Samma sak med att koppla upp sig mot el skrivare och sen skriva ut.

Det är min upplevelse iallafall.
(Vi skriver ut papper dagligen på jobbet, och växlar mellan iOS och Android, Windows och Apple ös datorer (och surfplattor).
2026-05-11, 18:55
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Tung databehandling, CAD, avancerad bild och videoregigering och grafiska spel kräver en dator med lite power. Visst kan man göra mycket i molnet, men är du upp en bit på skalan då behöver du en dator.

Sedan är synen inte helt oviktig. Visst kan du köra Excel på din telefon, men skall du aktivt arbeta med att göra input eller kanske köra VBA etc, så behöver du ha en dator.
Det var ju det där med "normalt liv"...

Att lägga in saker i kalkylblad kan vara lättare på telefonen om man tänker lite först. Nu är jag en sådan där bögig typ med fruktdekorerad dator, och matchande telefon, så jag använder inte Excel utan Numbers.
Fixar man en vettig mall, vilket görs lättast på datorn, så kan datainmatning ute på fältet bli väldigt smidig med telefon.
Datorbaserade jobbmoment skulle i mitt fall (allt är webbaserat) funka med telefon, men de jobbsidor som används flitigast är anpassade för stor skärm, så på telefon blir det jävligt pilligt. Jobbets stora skärmar är inte fruktdekorerade.
2026-05-11, 21:04
Medlem
Smartphone behövs inte. Allt den gör går lika bra på en kompetent smartwatch.
2026-05-11, 21:55
Medlem
Citat:
Jag undrar hur folk ser på det här idag.

Kan man år 2026 leva ett helt vanligt liv utan att ha en dator hemma, och bara använda smartphone istället?

Jag tänker på saker som bankärenden, myndigheter, jobb, utbildning, skriva dokument, osv. Det mesta verkar ju funka i mobilen nu, men samtidigt känns det som att vissa saker fortfarande är mycket smidigare på dator.

Finns det någon här som faktiskt lever helt utan dator och bara kör smartphone? Hur funkar det i praktiken? Vad blir svårt eller begränsande?

Eller är dator fortfarande något man egentligen “måste” ha för att livet ska flyta på utan problem?

Utan sociala medier blir det svårt att snacka ihop sig med dom olika kompis-grupperna.
Seriösa ting likt bankärenden mm blir säkerligen till en stress om saker och ting inte flyter på i vardagen.
Du måste då avsätta speciell tid åt att ta dig till ex. till ett bibliotek 1-2 dagar i veckan, som då kunde varit träningstillfällen eller umgänge med vänner.
Fast du har ju inget umgänge om du inte har sociala medier…
2026-05-11, 22:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Utan sociala medier blir det svårt att snacka ihop sig med dom olika kompis-grupperna.
Seriösa ting likt bankärenden mm blir säkerligen till en stress om saker och ting inte flyter på i vardagen.
Du måste då avsätta speciell tid åt att ta dig till ex. till ett bibliotek 1-2 dagar i veckan, som då kunde varit träningstillfällen eller umgänge med vänner.
Fast du har ju inget umgänge om du inte har sociala medier…
Då åka till bibliotek för gratis dator. Finns det saker man kan göra på dator som man inte kan göra på smartphone?
2026-05-11, 22:19
Avslutad
Låter väldigt påfrestande för ögon, armar, nacke, rygg m.m.
2026-05-11, 22:31
Medlem
Citat:
Då åka till bibliotek för gratis dator. Finns det saker man kan göra på dator som man inte kan göra på smartphone?

Det är inte väl inte så trevligt att betala räkningar, läsa journal, grotta ner sig i kaninhål mm. på en miniskärm..
Har du en mobil kan du åtminstone skaffa whatsapp. Facebook skaffar man nog enklast på en dator(?) ifall man sen ska ha messenger. Och instagram kopplas väl till facebook om jag inte minns fel?
Några exempel.

Citat:
Ursprungligen postat av skatterattsjurist
Låter väldigt påfrestande för ögon, armar, nacke, rygg m.m.

Även stressen att du inte har friheten till att allt flyter på. Du måste planera in i vardagen att ta dig till bibblan för seriösa ärenden. Listan bara växer med måsten…. som kunde varit avklarade på 10 min medans potatisen kokade.
2026-05-11, 22:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Det är inte väl inte så trevligt att betala räkningar, läsa journal, grotta ner sig i kaninhål mm. på en miniskärm..
Har du en mobil kan du åtminstone skaffa whatsapp. Facebook skaffar man nog enklast på en dator(?) ifall man sen ska ha messenger. Och instagram kopplas väl till facebook om jag inte minns fel?
Några exempel.

Även stressen att du inte har friheten till att allt flyter på. Du måste planera in i vardagen att ta dig till bibblan för seriösa ärenden. Listan bara växer med måsten…. som kunde varit avklarade på 10 min medans potatisen kokade.
Vilka seriösa ärenden kan man inte göra på mobilen?
2026-05-11, 22:53
Medlem
Min laptop dog för typ 10 år sedan. Har flera gånger tänkt skaffa en ny men det har inte blivit av. Klarar mig fint på en smartphone. De få gånger jag behöver en dator lånar jag en på biblioteket.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in