2026-05-11, 13:08
Medlem
Hej!

Jag känner en person som sedan ca. 1,5 år tillbaka haft sömnproblem. Det rör sig om total sömnbrist. Han har kontakt med psykiatrin som tidigare skrivit ut propavan (utan större effekt), alimemazin (therralen) och attarax som båda två fungerar under kort period för att sedan sluta fungera helt och hållet (vet någon varför det kan vara så?). Dessutom får han konstiga sömnparalyser på alimemazin och grav ”hangover”-effekt.

För ett tag sedan fick han en burk halvgamla quetiapin av en kompis, tabletterna är starka (100mg/tablett) och han började med 25mg för att nu ta 100mg. Av vad jag läst mig till så skriver läkare inte gärna ut starkare än 25-50mg mot sömnbesvär och jag ska försöka få honom att trappa ner. Dessa tabletter är det enda som fungerar under längre period och han vill gärna ha det på recept.

Hur ska han gå till väga? Är det bäst att vara öppen och ärlig? Säga att han tagit det under en tid och vet att det fungerar bra, eller är det bäst att säga att han fått prova några gånger och därför vet att det fungerar bra? Har ni några tips?
Citera
2026-05-11, 13:20
Medlem
BalduinGrollers avatar
Be läkaren skriva ut Levomepromazin ist så kommer han sova som en stock.
Citera
2026-05-11, 14:11
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Övriga droger --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2026-05-11, 15:23
Medlem
SoulOfSophias avatar
Det lär nog inte vara några problem att få just den medicinen utskriven. Han kan väl börja med att prova att bara säga att han har hört att den ska funka, inte att han har tagit den.

Men det där är ju en anti-psykotisk medicin så det finns mycket biverkningar, kraftig viktuppgång till exempel. Ifall du inte visste det.

Men kör på om du verkligen vill ha den ändå, det bör som sagt gå utmärkt. Ofta brukar läkare insistera på att vilja skriva ut anti-psykotiska mediciner till människor utan psykos. Jag tror det ger dom nån slags sadistisk maktkänsla, att underförstått få antyda att patienten kanske är galen fast att denne är normal . Det lär ju säkerligen vara så att läkaren vill prova att skriva ut denna quetiapine, före att någon riktig medicin (narkotikaklassad medicin) ens skulle komma på tal. Så går det ofta till.
Senast redigerad av SoulOfSophia 2026-05-11 kl. 15:36.
Citera
2026-05-11, 16:00
Medlem
-charliesheens avatar
Jag tar 12,5 mg varje kväll i perioder. Sover bra på det och aldrig problem att sluta.
Citera
2026-05-11, 21:26
Moderator
fredrik686s avatar
Medicin och hälsa --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2026-05-11, 21:41
Medlem
zombie-nations avatar
Han kan be om dem, han kommer få. Men man tar inte större doser just för att medicinen slutar att funka tröttande då. Upp till 100 mg förskrivs för sömn. Så efter det kommer han inte bli tröttare om han ökar.

Men han ska ju vara medveten om att man kan få diabetes av medicinen.
Citera
2026-05-12, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foffitottota
Hej!

Jag känner en person som sedan ca. 1,5 år tillbaka haft sömnproblem. Det rör sig om total sömnbrist. Han har kontakt med psykiatrin som tidigare skrivit ut propavan (utan större effekt), alimemazin (therralen) och attarax som båda två fungerar under kort period för att sedan sluta fungera helt och hållet (vet någon varför det kan vara så?). Dessutom får han konstiga sömnparalyser på alimemazin och grav ”hangover”-effekt.

För ett tag sedan fick han en burk halvgamla quetiapin av en kompis, tabletterna är starka (100mg/tablett) och han började med 25mg för att nu ta 100mg. Av vad jag läst mig till så skriver läkare inte gärna ut starkare än 25-50mg mot sömnbesvär och jag ska försöka få honom att trappa ner. Dessa tabletter är det enda som fungerar under längre period och han vill gärna ha det på recept.

Hur ska han gå till väga? Är det bäst att vara öppen och ärlig? Säga att han tagit det under en tid och vet att det fungerar bra, eller är det bäst att säga att han fått prova några gånger och därför vet att det fungerar bra? Har ni några tips?

Att vara någorlunda ärlig borde inte vara någon fara. Om han berättar att han tagit 100 mg föreligger kanske en viss risk att läkaren kommer reagera på att det är en ganska hög dos. Gissningsvis kommer han att få ett recept med svagare styrka. Att han följer läkarens rekommendationer är också bra ifall att han går på andra mediciner samtidigt.

En vanlig biverkning från quetiapin är viktuppgång, i synnerhet när man börjar ta preparatet. Det kan också vara bra att vara vaksam på.
Citera
2026-05-12, 11:29
Medlem
Inga problem att få utskrivet som andra redan varit inne på, prova dock en lägre dos än 100 själv har jag 50 mg till natten och det fungerar bra
Citera
2026-05-12, 20:25
Medlem
Svavelvinters avatar
Läkaren kommer säkerligen skriva ut 25 mg. Kolla bara så att det inte är depottabletter.
Citera
2026-05-13, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelvinter
Läkaren kommer säkerligen skriva ut 25 mg. Kolla bara så att det inte är depottabletter.

Nja det är nog inga problem att få högre dos än 25 mg det är inte benso liksom
Citera
2026-05-13, 19:43
Medlem
Svavelvinters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Nja det är nog inga problem att få högre dos än 25 mg det är inte benso liksom

Nej, menade inte att det är svårt. Men läkare brukar ju skriva ut minsta dosen om det är första gången, och komplettera med att patienten kan ta si och så många tabletter
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in