2026-05-11, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Kvinnliga poliser har nog mer en avväpnande effekt än en överspänd manlig polis med massa muskler.
Båda behövs.
Nja är inte så säker på det, om du kollar på svenska program som poliser i våldsvågen så är kvinnorna väldigt mycket mer högljudda och aggressiva
Citera
2026-05-11, 21:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TordNyman
Ja det är sant, men kvinnor är ju så emotionella så de skulle ju inte skjuta ..... Det kan ju vara synd om gärnings personen ...

Eller skjuta oftare vissa dagar i månaden.
Citera
2026-05-11, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Eller skjuta oftare vissa dagar i månaden.
Haha ja absolut ;D
Citera
2026-05-11, 23:00
Medlem
Majsmannen2s avatar
Argumentet är väl att dom ska kunna ha en lugnande effekt på en bråkstake. Få dom att slakna.

Annars finns det ju rätt många avdelningar inom poliskåren. Jag förutsätter att inte så stor procent kvinnor utgör insatsstyrkan som står för våldet och aggressivitet i deras agerande.

Isf tycker jag att det är fel rollfördelning som direkt kan vara skadlig.
Citera
2026-05-11, 23:24
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Du pratar emot dig själv.

Nej, det är bara du som inte hänger med.
Citera
2026-05-12, 00:32
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Nej, det är bara du som inte hänger med.
Nä. Han säger att polisen kanske inte kan få kontroll på kriminella pga bristande respekt, men när insatsstyrkan anländer lägger de sig ner direkt och ger upp. Vilket var min ståndpunkt. En kvinnlig polis som skjuter så som när instsatsstyrkan skjuter får samma respekt.
Citera
2026-05-12, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Argumentet är väl att dom ska kunna ha en lugnande effekt på en bråkstake. Få dom att slakna.

Annars finns det ju rätt många avdelningar inom poliskåren. Jag förutsätter att inte så stor procent kvinnor utgör insatsstyrkan som står för våldet och aggressivitet i deras agerande.

Isf tycker jag att det är fel rollfördelning som direkt kan vara skadlig.
Jag skulle tippa att 100% av insatsstyrkan är män, av en anledning
Citera
2026-05-12, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Det är precis tvärtom. Eftersom kvinnor är fysiskt underlägsna så brukar de tjänstevapnet i situationer där det egentligen inte skulle behövas. Svenska polisen har fått tazer, men de biter sällan på riktigt påtända och psykotiska personer - det vill säga de som är mest farliga. Svaret på topic är att kvinnliga poliser absolut inte behövs. Att många av dem söker sig till yrket för att de upplever att grovt kriminella är sexuellt spännande för dem och att det "kittlar i magen", är ännu ett skäl att kasta ut kvinnor ur poliskåren.
Jag är fan helt enig i detta
Citera
2026-05-12, 01:12
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Ta exemplet med Tova. Hennes mamma anmälde pojkvännen, polisen visste att hon blev misshandlad men bedömde att hon inte var i behov av skydd.

Jag är inte insatt i mordet på Tova, men när jag bara läser på lite snabbt nu: Enligt polisens egen utredning handlar det ju om systemfel och delvis ren otur som gjort att hennes ärende inte blev prioriterat på det sätt det borde ha blivit. Ansvarig utredare blev akut omplacerad för utredningen av terrordådet på Drottninggatan, med mera.

Det har inte framgått att några poliser skulle ha försummat misshandeln mot Tova på grund av någon machokultur inom polisen. Så vitt jag hittar har det inte ens framgått att någon eller några specifika personer kunde lastas för felprioriteringen - eller vilket kön de i så fall har.

Citat:
Jag kanske var lite hård, det är säkert inte bara för kvinnliga offer som man missat signaler. Men att det funnits den typen av hård kultur inom polisen är väl ingen hemlighet. De har ju jobbat på bred front för att ändra om sina arbetssätt. Ibland kanske t o m för mycket, de har ju våldsmonopol och ibland finns inget annat alternativ än att använda våld och sätta hårt mot hårt. De är ju i en väldigt utsatt position annars eftersom de kan råka ut för våld.

Att erkänna sina misstag är starkt, alltför få klarar av att backa ett steg och säga "okej, jag överdrev/hade fel/var onödigt aggressiv", så hatten av för det.

Jag känner inte dig och har inte läst mycket du skrivit, men det känns lite som om du missuppfattar hur stämningen är i "tuffa", mansdominerade grupper (åtminstone sådana som består av svenskar). Kvinnomisshandel av det slag Tova utsattes för är generellt sett ingenting man ser mellan fingrarna med där, tvärtom. Den "hårda" jargongen riktar sig väldigt sällan mot kvinnor, annat än möjligen i form av grova skämt (och även det har varit tämligen ovanligt i de grupper jag sporadiskt ingått i under mitt liv). Jag gissar att det är annorlunda i vissa ickesvenska grupper, några sådana har jag aldrig sett från insidan.

Sedan finns det givetvis undantag, även bland etniska svenskar - grupper där "tuffhet" går hand i hand med en skitattityd till andra människor eller till kvinnor specifikt. Men att detta rent generellt skulle vara ett utbrett problem bland manliga poliser, vare sig på 1950-talet (då vi inte hade några kvinnliga poliser) eller idag, tvivlar jag på. Särskilt inte på 1950-talet.

Kass attityd mot kvinnor förekommer även i vissa grupper inom feministvänstern, kan tilläggas, där männen inte är sådär traditionellt manligt tuffa. Jag minns någon konversation, tror det var ur någon chatt som polisen kommit över i samband med en utredning mot våldsvänstern - det återgavs på Flashback iaf - där någon i ett gäng vänsteraktivister hade tagit med sig en intill medvetslöshet berusad tjej hem och haft sex med (våldtagit) henne, och reaktionen från resten av dem var typ "fan vad sunkigt" och sedan var det inte mer med det. Ingen polisanmälan, ingenting.

För att nu inte nämna Kapten Klänning.

Summan av kardemumman är att jag anser det obevisat, och faktiskt även osannolikt, att så kallad machokultur eller "hård kultur" män emellan, eller manliga gemenskaper generellt, skulle leda till att kvinnor nedvärderas - vare sig i polisarbetet eller eljest.
Citera
2026-05-12, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
https://youtu.be/N52t1C8JLOg?si=R87XNpjOvo9BLvK9

Jag tror dock polisen är instruerade att så länge det är möjligt ha ett lågaffektivt bemötande, till en viss gräns är överskriden då de tar till de metoder de kan. Detta är dock ingen bra taktik när det gäller MENA, eftersom de istället ser polisen som svag.

OT: när skiten träffar fläkten har 1.60 långa tjejer ändå ingen chans.
Citera
2026-05-12, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Jag tror dock polisen är instruerade att så länge det är möjligt ha ett lågaffektivt bemötande, till en viss gräns är överskriden då de tar till de metoder de kan. Detta är dock ingen bra taktik när det gäller MENA, eftersom de istället ser polisen som svag.

OT: när skiten träffar fläkten har 1.60 långa tjejer ändå ingen chans.

Jag är 183 cm och det finns en hel drös med folk på 160 som kan spöa mig, men helt ärligt så har polisen för låga krav på fysik.

Tycker 100 i bänk och minst 25 per hantel borde vara minimikrav....för kärringarna då.
För männen mera.
Sen minst svart bälte i brassejutsu och minst fem år av muay thai för båda könen.

Hånande bör ge fängelse i ett par veckor.
Citera
2026-05-12, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Jag är 183 cm och det finns en hel drös med folk på 160 som kan spöa mig, men helt ärligt så har polisen för låga krav på fysik.

Tycker 100 i bänk och minst 25 per hantel borde vara minimikrav....för kärringarna då.
För männen mera.
Sen minst svart bälte i brassejutsu och minst fem år av muay thai för båda könen.

Hånande bör ge fängelse i ett par veckor.

När polisen tar till våld så handlar det inte om att kunna spöa utan att gripa utan att skada någon. För detta krävs råstyrka och inte teknik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in