Citat:
Ursprungligen postat av
Ledigalennart
Har gått lite i tankarna på att testa något nytt då jag är rätt så trött på mitt nuvarande jobb, det är inget jag har tänkt att göra nu nu utan förmodligen nästa höst, men har funderat på att skola om mig helt och undrar då om ni har några tips på nån yrkesutbildning.
Har jobbat som anläggare i snart 2 år och känner bara att det inte är något för mig, det går bra och så men tror inte det är något jag vill göra resten av livet bara. Gick även VVS på gymnasiet så det har jag också testat på lite genom praktik och så, men nja.
Det som går i tankarna just nu i alla fall är att gå en yrkesutbildning för CNC operatör, hur ser jobbmöjligheterna ut för det 2026? Är det ett svårt jobb? Har även en prick i mitt straffregister numera, är det något som förhindrar mig helt i att få jobb inom detta? Alla tips uppskattas, även på någon annan utbildning/jobb.
CNC-operatör är ett rätt vitt begrepp.
Det finns olika typer av CNC-operatörer.
Det finns CNC-opertörer med låg kunskapsnivå som bara byter bitar i maskinerna stänger dörrarna och trycker på startknappen. Däremellan sopar dom spån och stadar och putsar maskinerna. Är du arbetssam och pålitlig och alltid på jobbet så har du ett stabilt jobb med en betalning som går att att överleva på.
Är du en kvalificerad CNC-operatör eller beredare /programmerar som kan jobba självständigt, skriva eller justera program köra in jobb självständigt osv. så är du intelligent person som har det lilla extra.
Då har du en högre inkomst och intressantare jobb. Men denna typ av CNC-operatör kräver lång erfarenhet och stort intresse för jobbet samt att du tar med dig manualer och handböcker hem och läser på på kvällar och nätter istället för att kolla på fotboll och dricka öl.