2026-05-10, 21:29
Medlem
Har gått lite i tankarna på att testa något nytt då jag är rätt så trött på mitt nuvarande jobb, det är inget jag har tänkt att göra nu nu utan förmodligen nästa höst, men har funderat på att skola om mig helt och undrar då om ni har några tips på nån yrkesutbildning.

Har jobbat som anläggare i snart 2 år och känner bara att det inte är något för mig, det går bra och så men tror inte det är något jag vill göra resten av livet bara. Gick även VVS på gymnasiet så det har jag också testat på lite genom praktik och så, men nja.

Det som går i tankarna just nu i alla fall är att gå en yrkesutbildning för CNC operatör, hur ser jobbmöjligheterna ut för det 2026? Är det ett svårt jobb? Har även en prick i mitt straffregister numera, är det något som förhindrar mig helt i att få jobb inom detta? Alla tips uppskattas, även på någon annan utbildning/jobb.
Citera
2026-05-10, 21:41
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ledigalennart
Har gått lite i tankarna på att testa något nytt då jag är rätt så trött på mitt nuvarande jobb, det är inget jag har tänkt att göra nu nu utan förmodligen nästa höst, men har funderat på att skola om mig helt och undrar då om ni har några tips på nån yrkesutbildning.

Har jobbat som anläggare i snart 2 år och känner bara att det inte är något för mig, det går bra och så men tror inte det är något jag vill göra resten av livet bara. Gick även VVS på gymnasiet så det har jag också testat på lite genom praktik och så, men nja.

Det som går i tankarna just nu i alla fall är att gå en yrkesutbildning för CNC operatör, hur ser jobbmöjligheterna ut för det 2026? Är det ett svårt jobb? Har även en prick i mitt straffregister numera, är det något som förhindrar mig helt i att få jobb inom detta? Alla tips uppskattas, även på någon annan utbildning/jobb.
Jag har fattat att det inte är helt enkelt att få jobb som CNC operatör, det verkar som det kan krävas lite kontakter, men det beror säkert på ort och efterfrågan lokalt. Sen är en prick i registret nästan alltid negativt, men det beror givetvis på vad det handlar om. Har man "Våld mot tjänsteman" eller likande så skulle jag inte anställa den personen.
Citera
2026-05-10, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag har fattat att det inte är helt enkelt att få jobb som CNC operatör, det verkar som det kan krävas lite kontakter, men det beror säkert på ort och efterfrågan lokalt. Sen är en prick i registret nästan alltid negativt, men det beror givetvis på vad det handlar om. Har man "Våld mot tjänsteman" eller likande så skulle jag inte anställa den personen.

Grov rattfylla är de. Ja det är ju lite kasst om det är så då jag inte riktigt har kontakter inom den branschen.
Citera
2026-05-10, 21:50
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik justerad.

Mod.
Citera
2026-05-10, 21:50
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Utbildning och studier --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2026-05-10, 21:53
Medlem
godboys avatar
Citat:
Grov rattfylla är de. Ja det är ju lite kasst om det är så då jag inte riktigt har kontakter inom den branschen.
Ja, kontakter underlättar ju alltid. Sen, grov rattfylla, värre saker finns ju, men det skulle ju kunna gått riktigt illa. Så egentligen så är det ju så att om man har en punkt i belastningsregistret så är det alltid problematiskt. Även om man kanske som arbetsgivare inte "får" kolla upp den saken, så är det många som gör det.
Citera
2026-05-10, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ja, kontakter underlättar ju alltid. Sen, grov rattfylla, värre saker finns ju, men det skulle ju kunna gått riktigt illa. Så egentligen så är det ju så att om man har en punkt i belastningsregistret så är det alltid problematiskt. Även om man kanske som arbetsgivare inte "får" kolla upp den saken, så är det många som gör det.

Ja det är väl egentligen mindre företag som kanske missar sånt typ, men i regel är industriföretag lite av den större sorten antar jag, med flera 100 anställda. Men är det meningslöst att gå en sån utbildning då?
Citera
2026-05-10, 22:01
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ja det är väl egentligen mindre företag som kanske missar sånt typ, men i regel är industriföretag lite av den större sorten antar jag, med flera 100 anställda. Men är det meningslöst att gå en sån utbildning då?
Jag är inte rätt person på att svara på den frågan, jag hoppas någon annan här kan ge mer verklighetsförankrat svar än jag. Men jag har ändå hört att det inte är helt lätt att få jobb i branschen utan kontakter. Lite som lokförare, det tjatas om brist, men det är det inte egentligen just nu.
Citera
2026-05-10, 22:18
Medlem
holmiums avatar
Citat:

CNC-operatör är ett rätt vitt begrepp.
Det finns olika typer av CNC-operatörer.
Det finns CNC-opertörer med låg kunskapsnivå som bara byter bitar i maskinerna stänger dörrarna och trycker på startknappen. Däremellan sopar dom spån och stadar och putsar maskinerna. Är du arbetssam och pålitlig och alltid på jobbet så har du ett stabilt jobb med en betalning som går att att överleva på.

Är du en kvalificerad CNC-operatör eller beredare /programmerar som kan jobba självständigt, skriva eller justera program köra in jobb självständigt osv. så är du intelligent person som har det lilla extra.
Då har du en högre inkomst och intressantare jobb. Men denna typ av CNC-operatör kräver lång erfarenhet och stort intresse för jobbet samt att du tar med dig manualer och handböcker hem och läser på på kvällar och nätter istället för att kolla på fotboll och dricka öl.
Citera
2026-05-10, 22:21
Medlem
I en av fabrikerna jag vistats i på senare jobbar det en hel drös unga operatörer och ingen tycks vara utbildad, de byter bara delar i fixturer och all mätning sker med tolkar och sen gradas detaljerna av samma operatörer, verkar vara ett riktigt dränggöra, men sen finns det tekniker som sköter programmering, bygger fixturer och fixar med trasiga maskiner osv. Jag skulle säga att jobbmöjligheterna inom metall överlag ser goda ut, oavsett om det är som maskin/robotoperatör, svets som spånskärande, montage.. Det behövs folk nu när nya generationen är mer intresserad av att bli instagramstjärnor.

Jag kan tillägga att jag tycker att en cnc-kurs är bra, det ingår en grundläggande verkstadsutbildning där du får köra lite manuella maskiner (svarv, fräs) kanske svetsa lite om det finns tid, se min signatur för motivation.
Senast redigerad av Techbilly 2026-05-10 kl. 22:34.
Citera
2026-05-10, 22:26
Medlem
Sämsta jobbet som finns, är utbildad till det men bytte till okvalificerat vårdjobb. Då kan du tänka dig vilket skitjobb det är.
Citera
2026-05-10, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
CNC-operatör är ett rätt vitt begrepp.
Det finns olika typer av CNC-operatörer.
Det finns CNC-opertörer med låg kunskapsnivå som bara byter bitar i maskinerna stänger dörrarna och trycker på startknappen. Däremellan sopar dom spån och stadar och putsar maskinerna. Är du arbetssam och pålitlig och alltid på jobbet så har du ett stabilt jobb med en betalning som går att att överleva på.

Är du en kvalificerad CNC-operatör eller beredare /programmerar som kan jobba självständigt, skriva eller justera program köra in jobb självständigt osv. så är du intelligent person som har det lilla extra.
Då har du en högre inkomst och intressantare jobb. Men denna typ av CNC-operatör kräver lång erfarenhet och stort intresse för jobbet samt att du tar med dig manualer och handböcker hem och läser på på kvällar och nätter istället för att kolla på fotboll och dricka öl.

Arbetssam, pålitlig och alltid på jobbet är jag, utan tvekan. Sen om jag har de lilla extra, nja det vet jag inte riktigt. Kanske, men vet inte så mycket om jobbet så. Men dessa 1/1,5åriga yrkesutbildningar, ger dom något? Vet du folk som fått anställning genom dessa?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in