2026-05-10, 09:53
Medlem
Vad tycker panelen... får man inte påpeka när användare använt sig av ChatGPT-hallucinationer upprepade gånger som sanningar i en tråd? Skickade PM i förrgår till Gason men har inte fått något svar...
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
Hej Gason

Varför tog du bort detta inlägg?

(FB) Konspirationen bakom barnvacciners orsak till autism.
Citat:
HAHAHA!!! Du hade aldrig någon källa utan förlitade dig på en hallucinerande AI!! Sicken jävla sopa du är!! 😂😂😂
Får man inte påpeka när någon bevisligen presenterat uppdiktade AI-hallucinationer som fakta i tråden? Något han blev tvungen att erkänna bara ett par minuter innan mitt svar... (FB) Konspirationen bakom barnvacciners orsak till autism
Här är inläggen som ledde fram till min raderade kommentar.
https://archive.ph/oE8dK
https://archive.ph/smNVr
https://archive.ph/KRoYO
Citat:
Håll in hästarna mr Macahan.. Du kanske inte ska tro på allt du läser...
Katy Talento har väl aldrig varit pro-vaccin? Redan 2010 startade hon bloggen (One Mom's journey) där hon skrev om sin oro kring vaccin och berättelser om vaccinskador. Hon var inte lika öppet kritisk då, men hon har vad jag vet aldrig publicerat något där hon varit pro vaccin. Under sin tid hos Trump beskrevs väl hennes team snarare (oavsett vad man tycker om saken) som tokar som var emot abort, emot p-piller och emot vacciner.
Citat:
Du tycker inte hennes påståenden om att hon var PRO-vaxx motsägs lite av hennes egen blogg där hon långt tidigare ifrågasatte vacciners säkerhet samt cdc och spred antivaxx-propaganda och konspirationsteorier om preventivmedel?
Citat:
Nej jag ljuger inte men jag kan backa från påståendet att hon publicerat antibaxx-berättelser eftersom jag inte kan citera det. Så här säger ChatGTPT:

Jag hittar faktiskt ingen verifierbar källa för påståendet att bloggen hette exakt “One Mom’s Journey”.
Så där behöver jag korrigera mig själv
------
Ja, hon bloggade tidigt (2010-talet), men hennes tidiga blogg finns inte komplett arkiverad i en sammanhängande, lätt sökbar form, de flesta konkreta formuleringar vi har kommer från senare återpublicerade texter (2017–2026) och inte från originalinlägg i full form

📌 Kort svar
👉 Ja, hon bloggade då.
👉 Ja, vaccindebatt fanns i hennes miljö.
👉 Men: de tidiga inläggen är inte bevarade på ett sätt som gör att man kan citera dem ordagrant som primärkällor idag.

Man kan tycka att det är lite lustigt att man då inte får påpeka när en användare använt sig av påhittade AI-argument i en diskussion. Jag tyckte iallafall att det var skitkul och nu får ni också ett gott skratt... Vassego!!! 😁😂

PS. och vi tackar moderatorn Gason som gjorde streisandeffekten möjlig. 😉
Citera
2026-05-10, 10:30
Medlem
Farbror Fazers avatar
Nej man får inte posta ot även om man svarar på ett chattbotsinlägg, men rapportera det gärna för textrobot nästa gång och så kanske det tas bort! Och då kan du ta dig en välförtjänt runk
Citera
2026-05-10, 10:48
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Var fanns de påhittade argumenten som kom från ai? Ingenstans i texten styrkte du något sådant. Och oavsett var argument kommer ifrån, så är det väl bara att bemöta dom, om du kan.

Men konspirationsteorier är på inget sätt byggda på eller beroende av goda argument, så att ha goda argument där är lite som att ge pärlor till svin (de uppskattar det inte).
Senast redigerad av Din-gamla-mamma 2026-05-10 kl. 11:18.
Citera
2026-05-10, 11:44
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Vad tycker panelen... får man inte påpeka när användare använt sig av ChatGPT-hallucinationer upprepade gånger som sanningar i en tråd? Skickade PM i förrgår till Gason men har inte fått något svar...

Man kan tycka att det är lite lustigt att man då inte får påpeka när en användare använt sig av påhittade AI-argument i en diskussion. Jag tyckte iallafall att det var skitkul och nu får ni också ett gott skratt... Vassego!!! 😁😂

Du är ju efterbliven på riktigt. Har du läst reglerna? Att påpeka skulle anses vara OT. Vad gäller då? Jo då måste en vuxen komma och vägleda dig
Citera
2026-05-10, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Var fanns de påhittade argumenten som kom från ai? Ingenstans i texten styrkte du något sådant. Och oavsett var argument kommer ifrån, så är det väl bara att bemöta dom, om du kan.

Men konspirationsteorier är på inget sätt byggda på eller beroende av goda argument, så att ha goda argument där är lite som att ge pärlor till svin (de uppskattar det inte).
Läsförståelse är inte din grej va? 🤣

Mitt klagomål gäller inte att idioten använder ChatGPT, utan att mitt inlägg som konstaterar att idioten använt hallucinationer som fakta, TOGS BORT! Det är alltså RADERINGEN av konstaterandet jag vänder mig emot.
Citera
2026-05-10, 12:00
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:

Ditt inlägg handlar mest om användaren och inte om ämnet så det är OT, håller med de som skriver att om du anser inlägget är AI text, RP:a det isåfall. Eller ta en PM diskussion med användaren, men låt tråden handla om ämnet.

Sedan att kleta Streisaneffekten blir blir fånig då (FB) Konspirationen bakom barnvacciners orsak till autism. visar på att ditt inlägg inte är helt raderat från tråden.

Man skrattar åt lustiga saker, det enda som är tragikomiskt är ditt klagomål på att inlägget raderades.
Citera
2026-05-10, 12:19
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Läsförståelse är inte din grej va? 🤣

Mitt klagomål gäller inte att idioten använder ChatGPT, utan att mitt inlägg som konstaterar att idioten använt hallucinationer som fakta, TOGS BORT! Det är alltså RADERINGEN av konstaterandet jag vänder mig emot.

Vi behöver nog se inlägget där du anklagar någon för att använda AI.

Just nu är det helt omöjligt att avgöra någonting.
Citera
2026-05-10, 12:35
Medlem
Är det off-topic att ifrågasätta en annan skribents påståenden samt val av källa? Ai-boten hade fel och korrigerade till och med sig själv.
Jag hittar faktiskt ingen verifierbar källa för påståendet att bloggen hette exakt “One Mom’s Journey”.
Högt i tak på Flashback? Fnys!!! Man får uppenbarligen inte göra narr av "vissa" skribenter när de har helt fel.
Citera
2026-05-10, 12:56
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Är det off-topic att ifrågasätta en annan skribents påståenden samt val av källa? Ai-boten hade fel och korrigerade till och med sig själv.
Högt i tak på Flashback? Fnys!!! Man får uppenbarligen inte göra narr av "vissa" skribenter när de har helt fel.

Citat:
HAHAHA!!! Du hade aldrig någon källa utan förlitade dig på en hallucinerande AI!! Sicken jävla sopa du är!! 😂😂😂
som är det raderade inlägget, vilket knappast har med ämnet att göra överhuvudtaget, att diskutera andra medlemmars förmågor är aldrig OnT.
Citera
2026-05-10, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
som är det raderade inlägget, vilket knappast har med ämnet att göra överhuvudtaget, att diskutera andra medlemmars förmågor är aldrig OnT.
Det är "aldrig" off-topic att ifrågasätta vad någon annan skribent hävdar.
Citera
2026-05-10, 13:17
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Det är "aldrig" off-topic att ifrågasätta vad någon annan skribent hävdar.

Jo det är det om det inte relaterar till ämnet, vilket inlägget inte gör, haha, vilken sopa du är och ett gäng smileys har inget med ämnet att göra lika lite som huruvida personen använt AI eller inte. Vilket kokar ner inlägget till ”Du hade ingen källa” vilket lutar åt en one liner.

Ämnet för tråden Konspirationen bakom barnvacciners orsak till autism inte du använder dåliga källor eller AI!
Citera
2026-05-10, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Jo det är det om det inte relaterar till ämnet, vilket inlägget inte gör, haha, vilken sopa du är och ett gäng smileys har inget med ämnet att göra lika lite som huruvida personen använt AI eller inte. Vilket kokar ner inlägget till ”Du hade ingen källa” vilket lutar åt en one liner.

Ämnet för tråden Konspirationen bakom barnvacciners orsak till autism inte du använder dåliga källor eller AI!
Det hör faktiskt till ämnet att påpeka att skribenten saknade källa och förlitade sig på en Ai-bot som erkände att det saknas källa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in