2026-05-10, 07:29
Medlem
Germanofils avatar
Skönare att ha riktig mus och tangentbord om man vill spela något spel (jag köra inga nya avancerade spel som kräver värstingdatorer). Dessutom portar som sagt. Till exempel för att kunna ansluta till en docka eller en extern hårddisk.

Sedan ogillar jag operativsystemen på surfplattor.
Citera
2026-05-10, 07:43
Medlem
En surfplatta kan göra i stort sett allt en laptop kan men det finns en skillnad. En laptop är mer ergonomisk.

En surfplatta utan tillbehör, har egentligen usel ergonomi. I början visste folk inte heller helt hur de skulle använda surfplattor och la dem platt på ett bord. Det ledde till att många med tiden, fick problem med nacken.

Det enda sättet att använda den någorlunda ergonomiskt är med ett stöd så den står i ca 45⁰ vinkel på ett bord. Stöd finns ofta inbyggt i fordral till dem men i början använde alltså många dem utan. Jämfört med det har en mobil bättre ergonomi...

Men även med stöd så innebär det att skriva på en platt skärm, vilket funkar men är inte lika "skönt" eller enkelt som att skriva på ett fysiskt tangentbord.

Sen kan man som någon skrev, koppla tangentbord och mus man köper till den. Felet är då att man till stort sett gjort den till en laptop.

Minns också att jag såg en video där en kille försökte använda iPad istället för en Macintosh. Det gick men han kom fram till att det fanns för mycket han inte kunde göra, så han övergick till att styra en iMac eller vad det var genom sin iPad. Fast då krävs att ha bägge enheter...

Men visst det går, med ovan nämnda nackdelar... Eller det är egentligen inte stora nackdelar men en laptop är helt enkelt smidigare och skönare att t.ex.arbeta på under längre perioder. Men för att klara allt de flesta användare har behov av går det med en tablet såklart...
Senast redigerad av Snobird 2026-05-10 kl. 07:51.
Citera
2026-05-10, 07:59
Medlem
Datorn är överlägsen när man ska skriva därför väljer jag datorn före padda. När det gäller vanligt surfande väljer jag telefonen.
Citera
2026-05-10, 08:09
Medlem
Wyrdkins avatar
Finns väl inga paddor med avancerade grafikkort?
Citera
2026-05-10, 08:21
Medlem
Snubchurps avatar
Surfplattan är ju mer en leksakt. Att kunna arbeta i avancerade program och göra kalkyler på ett smidigt sätt känns otänkbart på en platta. Allt är så mycket smidigare och går göra snabbare på en laptop.
Citera
2026-05-10, 08:31
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Hej!

Jag har funderat lite över varför folk fortfarande köper laptops eller stationära datorer när man kan göra nästan allt på en surfplatta. Är det verkligen nödvändigt med en dator idag, år 2026?

Vad är de största anledningarna till att folk väljer dator framför surfplatta?
Skulle man kunna klara sig helt utan dator hemma, och bara ha en surfplatta?
Är det realistiskt att leva och jobba med enbart surfplatta eller smartphone?
Finns det situationer där en laptop eller stationär dator är helt nödvändig?

Jag är nyfiken på andras erfarenheter och tankar kring detta!

För att surfplattor har ARM64 processorer. Ganska icke bra om man är tvingad att köra Windows
Citera
2026-05-10, 08:32
Medlem
GiveMeHeads avatar
Tycker surfplattor inte tillför något. Väljer telefonen medans ipaden känns klumpig och bara ligger och samla damm. Laptopen används till viktiga saker. Dokument, aktier, mm.
Citera
2026-05-10, 09:18
Medlem
Belters avatar
Citat:
Hej!

Jag har funderat lite över varför folk fortfarande köper laptops eller stationära datorer när man kan göra nästan allt på en surfplatta. Är det verkligen nödvändigt med en dator idag, år 2026?

Vad är de största anledningarna till att folk väljer dator framför surfplatta?
Skulle man kunna klara sig helt utan dator hemma, och bara ha en surfplatta?
Är det realistiskt att leva och jobba med enbart surfplatta eller smartphone?
Finns det situationer där en laptop eller stationär dator är helt nödvändig?

Jag är nyfiken på andras erfarenheter och tankar kring detta!
Hur kopplar man upp en iPad på lanet? Man behöver ju komma åt företagets enhet för att öppna och spara ner dokument.
För att inte tala om att man behöver nätverks skrivare??
Kan någon förklara det?
Citera
2026-05-10, 09:26
Medlem
Varför finns det fortfarande hammare när det finns spikpistoler?

Rätt verktyg till rätt jobb helt enkelt.
Citera
2026-05-10, 09:30
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Jag har funderat lite över varför folk fortfarande köper laptops eller stationära datorer när man kan göra nästan allt på en surfplatta.

Spel, riktiga spel som ex. MMO's, fungerar inte på en platta. Man behöver ett bra tangentbord och en mus.

I mitt jobb använder jag Excel väldigt mycket. Vore en mardröm utan ett riktigt tangentbord plus mus.

För att surfa behöver jag ingen platta. Mobilen funkar fint.

När det gäller böcker föredrar jag fysiska pappersböcker.
Senast redigerad av Cindell 2026-05-10 kl. 09:39.
Citera
2026-05-10, 09:32
Medlem
slagskotts avatar
Jag köpte en stationär för några månader sedan, den är smidig eftersom man kan koppla in externa hårddiskar, gopro, flygsimulator, man kan ladda ned all jordens gamla filmer/tv-serier och spela avancerade spel om så önskas och när man skriver långa inlägg på flashback och man måste redovisa många oberoende källor så går det skitsmidigt.

Sen är det smidigt när man ska använda cad, ritningsprogram osv.
Citera
2026-05-10, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreatShambler
Jag tänker snarare att plattor spelat ut sin roll nu när telefonerna är så bra. Känner bara till äldre och barnfamiljer som har plattor, där de senare verkar använda plattan för barnpassning eller som en napp.

Man kan läsa böcker och kolla på film på en platta, men det är fan svårt att läsa en bok på en mobil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in