Citat:
Ursprungligen postat av
martinator
Det är egentligen det enda rimliga...
För alternativet är det ingen som tänker på.
Om du inte har fasta tider så har du heller ingen fritid. De fasta tiderna sätter ramarna för NÄR dina kolleger bör/får kontakta dig. Utan dessa kan jag ringa dig tre på natten för att ställa en massa frågor - för det är då jag gillar att jobba och att ringa folk. Det kanske inte du uppskattar om du är en morgonmänniska och gillar att jobba 06-15. Eller att chefen ringer 25 gånger på en söndag när du är i kyrkan - för det är då han gillar att jobba.
Drömmen om "fria arbetstider" är en idiotisk dröm som ingen tänkt igenom.
Det är inte så flex fungerar.
Så här fungerar Flex där jag jobbar, och det avviker inte mycket från hur det fungerar generellt.
Flex innebär att man kan börja och sluta lite som man känner, om arbetet tillåter. Är man kallad till ett möte klockan 0800 kan man inte drälla in 0830 för att man har flextid, utan då är det 0800 som gäller.
Om man måste jobba längre än 1630, då är det övertid, men om jag väljer att jobba en timme extra för kunna gå hem tidigare på fredagen, då är det flex.
Efter 1630 har jag ingen skyldighet att svara i telefon, jag lämnar arbetstelefonen på kontoret när jag går hem. Vilket jag även gör om jag flexar ut vid 15.
Så det är fortfarande kontorstider som gäller när man ska få tag i folk, även med flextider.
Förtroendearbetstid däremot, då börjar det mer bli att man förväntas vara nåbar över tid.