2026-05-10, 13:59
Medlem
auto-fellatios avatar
Jag gillar ändå att vara på kontoret. Det är att ta sig dit som suger balle.

Tyvärr är det sällan några kollegor där.

Vi har vilorum dock så man kan köra samma schema som hemma 😂
Citera
2026-05-10, 14:40
Medlem
Tranquility Bass avatar
Hellre 5 dagar på kontor än 5 dagar på ett verkstadsgolv eller uppe på ett tak i februari. Visst är det skönare med dagens situation men att vara helt närvarande var inget problem. Jag har heller aldrig haft ett kontorsjobb där jag behövt vara närvarande hela tiden då det i arbetet ingått att ha arbetsuppgifter utanför kontoret vilket gjort att man alltid haft en viss frihet.
Citera
2026-05-10, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Tänker rätt ofta, hur fan stod folk egentligen ut att jobba på kontor 5 dar i veckan före covid?

Kontor är verkligen helt outhärdliga det är idag öppna kontorslandskap på alla arbetsplatser och aldrig egna rum, otroligt dåligt för koncentrationen och enormt stressande, undra på att folk blir utbrända. Utöver det så är interaktionen med kollegor enormt påfrestande, man förväntas hela tiden babbla med kollegor om väder och vind och skit, men de flesta mötena med kollegor är väldigt opersonliga och man känner liksom inte varann på riktigt heller. Det är dels själlöst att jobba på kontor då man blir som en robot som säger rätt saker vid rätt tillfällen, dels väldigt psykiskt påfrestande att hela tiden utsättas för intryck och att ha kommunikation med folk hela dagarna.

Alltså, hur gjorde folk innan covid? Jag jobbade själv 5 dar i veckan på kontor mellan 9-17, det var det normala då. Men begriper helt ärligt inte hur jag bar mig åt? Och då var det ju ännu värre dessutom då alla var på plats precis jämt och det alltid var knökfullt.
Är väl samma som 5 dgr på andra jobb förutom att man kommer 9 går hem 15 o har 3 raster
Citera
2026-05-10, 15:47
Medlem
Oversittarchefens avatar
Helt ärligt så var inte home office speciellt ovanligt före COVID heller. Det var inte lika uttalat som en acceptabel regel rent generellt jämfört med i dag.

Men på nästan alla företag jag arbetat på så har det funnits en acceptans att arbeta hemifrån ett antal dagar i veckan. Vissa företag hade redan innan COVID en policy att 2-3 dagar i veckan var accepterat.

Sedan fanns det företag som H&M som hade 5 dagar på kontoret som huvudregel men det var internt accepterat att arbeta hemifrån några dagar i veckan oftast.

Men efter COVID så har spelreglerna ändrats från båda hållen. Arbetsgivare vill gärna försöka få ned de höga kontorshyrorna och då räknar man med att en del av personalen arbetar hemifrån för att kunna motivera mindre kontorsytor.
Senast redigerad av Oversittarchefen 2026-05-10 kl. 15:49.
Citera
2026-05-10, 16:56
Medlem
brukstjacks avatar
Att gå tillbaka till att behöva stå som en packad sill på tuben i typ en timme varje dag hade fan varit på gränsen till outhärdligt. Om man väljer sina dagar rätt är det ju idag inte ens hälften så mycket folk i kommunaltrafiken som det var innan corona, och jag har i princip alltid sittplats. Också jävligt skönt att slippa kontoret dom dagar man är småkrasslig, men inte tillräckligt sjuk för att man inte tidigare hade masat sig dit och mått piss hela dagen.

Kontoret är man ju idag på för den sociala biten, att snacka skit med kollegorna. Riktigt jobb utförs lämpligast hemifrån.
Citera
2026-05-10, 17:08
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Att gå tillbaka till att behöva stå som en packad sill på tuben i typ en timme varje dag hade fan varit på gränsen till outhärdligt. Om man väljer sina dagar rätt är det ju idag inte ens hälften så mycket folk i kommunaltrafiken som det var innan corona, och jag har i princip alltid sittplats. Också jävligt skönt att slippa kontoret dom dagar man är småkrasslig, men inte tillräckligt sjuk för att man tidigare hade masat sig dit och mått piss hela dagen.

Kontoret är man ju idag på för den sociala biten, att snacka skit med kollegorna. Riktigt jobb utförs lämpligast hemifrån.

Jag trivdes utomordentligt bra på mitt kontor. Det var ett sort rum med en glasvägg ut mot allén och parken på andra sidan. Man flexade in när det passade på morgonen före nio och stängde dörren bakom sig och parkerade i kontorsstolen framför datorn. Var det rapporter och papper som skulle läsas så slog jag mig ner i BrunoMattsson-fåtöljen i hörnet. Vid lunch gick jag ut till närbelägna dagenslunch-ställen, trevligast så även om vi hade matsal i huset. Ja så var det avbrott för fikamöten och sammanträden o.s.v. Satt ofta kvar till på kvällen om det var något intressant att jobba med och kunde ta ut hela dagar som flexledighet. Visst snackade man lite skit med kollegorna, men mest var det arbete. Det var särskilt några som brukade komma in och sitta och prata bort en stund eller längre så man fick antyda lite fint att besöket var över.
Citera
2026-05-10, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Blir du inte trött som fan av alla teams-möten? Tycker det är mycket mer tröttande än möten IRL. Dvs, nu avser jag möten där du förväntas interagera och bidra, inte bara möten där man sitter med kameran avstängd och jobbar med annat under tiden.

Tycker nog tvärt om. IRL-möten så är du "fånge" i ett rum i 1-2 timmar. Teams-möten kan man dra på sig headset och göra nått annat medans man lyssnar om det skulle bli irrelevant (som det ofta blir).

Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Det jag vill säga med allt detta är att det inte räcker att avsky öppna kontorslandskap för att bli klassificerad med autism.

Att vissa ens nämner autism är bara larv och smutskastning. Dessa personer som hävdar autism är antingen :
- Avundsjuka människor som fortfarande tvingas ta sig från A till B varje dag. Säkerligen är dessa inte ens kontorsarbetare.
- Bittra chefer som vill ha tillbaka arbetarna till kontoret
Senast redigerad av DaddyCool64 2026-05-10 kl. 17:40.
Citera
2026-05-10, 17:42
Avslutad
Alla som jag personligen kommit i kontakt med och vill fortsatt jobba hemma, har helt andra skäl än att de jobbar effektivare hemma. I huvudsak ekonomiska skäl eller skäl utanför jobbet. T ex gjort sig av med bil, skaffat husdjur, slippa betala transportkostnad till jobbet osv. Så där hoppas jag ni håller med, ni som är hemma. Kan också tänka mig att de finns de som nyttjar alkohol eller andra droger ser en möjlighet när de jobbar hemma. Så det handlar inte om svårighet stå ut på jobbet utan att man ser möjlighet leva bekvämt jobba hemmifrån. Bättre ekonomi och blanda in fritidsgrejer i arbetstiden. Naturligtvis finns det undantag. Har en släkting som i princip sitter i telefon, skickar mail, möten via datorn hela arbetsdagen 8-17 när den personen jobbar hemma. Ibland hinns inte lunch med. Men undantagen är nog få. Kan tänka mig att det blir mer och mer viktigt visa upp sig på arbetsplatserna när AI kommer mer och mer. Om du inte visar dig, behövs du verkligen?
Senast redigerad av DrGiggles 2026-05-10 kl. 17:55.
Citera
2026-05-10, 17:58
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Tycker nog tvärt om. IRL-möten så är du "fånge" i ett rum i 1-2 timmar. Teams-möten kan man dra på sig headset och göra nått annat medans man lyssnar om det skulle bli irrelevant (som det ofta blir).

Ja, det är en sak men såna möten är väl inte de vanligaste? De möten jag deltar kräver generellt ett aktivt deltagande och kommunicerande från min sida och där övriga deltagare har en ganska stor förväntan på mina bidrag. Det upplever jag är mycket enklare och mer avslappnat att ta ansikte mot ansikte i samma rum. Teams-möten brukar jag behöva ta en tio min paus efter för att samla mig (beroende på nivå av aktivitet från min sida), känner inte alls samma IRL.
Citera
2026-05-10, 18:26
Medlem
Xer0s avatar
Det var ok att jobba hemma en dag i veckan, men inte på måndagar eller fredagar eftersom folk skvallrade om att man var en softis som tog tidig helg då.

Det var skit att sitta i landskap redan då, men det var lite bättre eftersom man i alla fall kunde ha sin egen plats, egen stol, mygla till sig bra tangentbord mm.

Idag så är det hela havet stormar på jobbet, och kommer man sent så får man sitta i fikarummet och jobba eller sitta på en trasig stol.

Därför jag undviker kontoret när det går.
Citera
2026-05-10, 18:32
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Jag trivdes utomordentligt bra på mitt kontor. Det var ett sort rum med en glasvägg ut mot allén och parken på andra sidan. Man flexade in när det passade på morgonen före nio och stängde dörren bakom sig och parkerade i kontorsstolen framför datorn. Var det rapporter och papper som skulle läsas så slog jag mig ner i BrunoMattsson-fåtöljen i hörnet. Vid lunch gick jag ut till närbelägna dagenslunch-ställen, trevligast så även om vi hade matsal i huset. Ja så var det avbrott för fikamöten och sammanträden o.s.v. Satt ofta kvar till på kvällen om det var något intressant att jobba med och kunde ta ut hela dagar som flexledighet. Visst snackade man lite skit med kollegorna, men mest var det arbete. Det var särskilt några som brukade komma in och sitta och prata bort en stund eller längre så man fick antyda lite fint att besöket var över.

Min mamma tror ju att jag har sådär på mitt jobb. Hon hade alltid eget rum på de jobb hon hade, och hon var alltid anställd.

Jag har mestadels varit konsult och aldrig haft något eget rum. Inte ens cheferna på bolaget där jag jobbar har eget rum. Det är bara C sviten som verkar ha det.
Citera
2026-05-10, 18:58
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Min mamma tror ju att jag har sådär på mitt jobb. Hon hade alltid eget rum på de jobb hon hade, och hon var alltid anställd.

Jag har mestadels varit konsult och aldrig haft något eget rum. Inte ens cheferna på bolaget där jag jobbar har eget rum. Det är bara C sviten som verkar ha det.

Jepp. Tiderna förändras. De sista åren på mitt jobb bytte de ut väggarna mot korridoren utanför mot glas så att man skulle se in. DET var verkligen ingen förbättring! Jag slapp dock året efter att jag slutade då de gjorde om alltihopa till kontorslandskap. Det kan jag tacka Gud att jag slapp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in