2026-05-10, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Tänker rätt ofta, hur fan stod folk egentligen ut att jobba på kontor 5 dar i veckan före covid?

Kontor är verkligen helt outhärdliga det är idag öppna kontorslandskap på alla arbetsplatser och aldrig egna rum, otroligt dåligt för koncentrationen och enormt stressande, undra på att folk blir utbrända. Utöver det så är interaktionen med kollegor enormt påfrestande, man förväntas hela tiden babbla med kollegor om väder och vind och skit, men de flesta mötena med kollegor är väldigt opersonliga och man känner liksom inte varann på riktigt heller. Det är dels själlöst att jobba på kontor då man blir som en robot som säger rätt saker vid rätt tillfällen, dels väldigt psykiskt påfrestande att hela tiden utsättas för intryck och att ha kommunikation med folk hela dagarna.

Alltså, hur gjorde folk innan covid? Jag jobbade själv 5 dar i veckan på kontor mellan 9-17, det var det normala då. Men begriper helt ärligt inte hur jag bar mig åt? Och då var det ju ännu värre dessutom då alla var på plats precis jämt och det alltid var knökfullt.

Har funderat på det själv. Helt obegripligt hur man stod ut med dessa äckliga kontorslandskap 5 dagar i veckan.
Dom få gångerna man går till kontoret idag så är hjärnan helt slut kl 2-3, det blir inte mycket gjort då.

Citat:
Ursprungligen postat av videopac
Det är väl mest folk med någon diagnos som inte står ut med andra människor. Normala människor har inte något problem med att umgås med kollegor på jobbet.

Menar du att alla har diagnoser då? Jag har aldrig hört någon säga att dom föredrar kontoret förutom småbarnsföräldrar som flyr ungarna och kärringen där hemma.
Citera
2026-05-10, 01:46
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooong
Har svårt att se varför en säljare behöver fysisk närvaro på ett kontor för att kunna göra sitt jobb, än mindre varför den skulle behöva att alla andra också närvarar.

Men visst har jag ingen aning om vad du säljer så jag kan säkert missa något.

Eftersom det är jag som företagets länk till kunden måste jag godkänna produkter, eventuella kvalitetsbrister och se till att de som utför jobbet hos kunden är informerade. Samtidigt måste jag ha koll på leveranstider, lagersaldon och produktionsplaner. Jag måste också se till att all dokumentation är aktuell och når kunden.

Det är inte helt lätt att förklara men mitt jobb skulle bli svårt att utföra hemifrån.
Citera
2026-05-10, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Eftersom det är jag som företagets länk till kunden måste jag godkänna produkter, eventuella kvalitetsbrister
Detta kan jag köpa. Låter som att någon fysisk kontroll behövs.

Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
och se till att de som utför jobbet hos kunden är informerade. Samtidigt måste jag ha koll på leveranstider, lagersaldon och produktionsplaner. Jag måste också se till att all dokumentation är aktuell och når kunden.
Inte detta. Detta låter ineffektivt och osäkert. Det låter som att det hade varit effektivare om det bara skrevs ner 1 gång snarare än vad jag antar är Skriv ner -> Överför muntligt -> Skriv ner -> Överför muntligt -> "Vad sa du nu igen?" -> Skriv ner -> Överför muntligt -> Skriv ner -> "Varför i helvete står det '78 döda hamstrar' på ordern?! Vem fan har hittat på den här skiten?! Det ska vara 80! Va? Jag skiter i om vi har lånat 2, de behöver skickas separat!"

Då hade ni kunnat automatisera det enkelt dessutom. But again, jag vet inte vad det är och kan ha fel, chansade en smula när jag kom fram till detta.
Senast redigerad av Ballooong 2026-05-10 kl. 04:11.
Citera
2026-05-10, 07:56
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooong
Detta kan jag köpa. Låter som att någon fysisk kontroll behövs.

Inte detta. Detta låter ineffektivt och osäkert. Det låter som att det hade varit effektivare om det bara skrevs ner 1 gång snarare än vad jag antar är Skriv ner -> Överför muntligt -> Skriv ner -> Överför muntligt -> "Vad sa du nu igen?" -> Skriv ner -> Överför muntligt -> Skriv ner -> "Varför i helvete står det '78 döda hamstrar' på ordern?! Vem fan har hittat på den här skiten?! Det ska vara 80! Va? Jag skiter i om vi har lånat 2, de behöver skickas separat!"

Då hade ni kunnat automatisera det enkelt dessutom. But again, jag vet inte vad det är och kan ha fel, chansade en smula när jag kom fram till detta.

Ja det är inte helt enkelt att förklara. Vi systematiserar det vi kan men mycket är special med långa löptider så att jobba hemma bara komplicerar.
Citera
2026-05-10, 08:23
Medlem
GiveMeHeads avatar
Kan inte jobba hemifrån då jag jobbar inom kvalitet och måste vara ute i verksamheten titt som tätt. Men tycker det är trevligt att lämna kontorsmiljön och alla fisförnäma och träffa och prata med ”arbetarna”. Men beror nog att jag var en själv under många år.
Citera
2026-05-10, 08:30
Medlem
ps870s avatar
Det känns idag rätt otroligt att jag en gång i tiden jobbade 5 dagar i veckan på kontor och då dessutom med fasta tider på morgon, lunch och hemgång.
Citera
2026-05-10, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Väldigt många av "kontorsfolket" jobbar 5 dagar i veckan PÅ kontoret. I detta nu.

Du har verkligen aldrig haft ett "kontorsjobb", eller hur? Du fabulerar? Eller vad är det för slags "kontorsjobb" du åsyftar egentligen?

Kan inte påstå att jag någonsin förväntats babbla med annat "kontorsfolk" om väder och vind.

Man behöver väl gå till sitt kontor för att få en lön tänker jag spontant...

Helvete vad röksugen jag blev plötsligt...

Det är klart att man förväntas vara social med kollegor om man är på kontoret.
Hälften av tiden är i princip att sitta och skvallra på plats.
Citera
2026-05-10, 08:55
Medlem
Bara folk i dåliga relationer och som hatar sina småbarn ”älskar” kontoret.

Vettigt folk hatar att gå dit och föredrar hemmajobb punkt. Powpow
Citera
2026-05-10, 09:07
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av videopac
Det är väl mest folk med någon diagnos som inte står ut med andra människor. Normala människor har inte något problem med att umgås med kollegor på jobbet.
Jag skulle vilja säga att det är precis tvärtom! Det är vi normala som har det jobbigt med alla dessa människor som har bokstavskombinationet!
Citera
2026-05-10, 09:22
Medlem
Jag hade inga problem att vara på kontoret var snarare kul att vara där..

Det jobbiga var ju att komma dit sitta i bilköer 50 min varje dag är inget jag saknar.

Hade jag haft 10-15 min till jobbet helst gåendes hade jag varit där varje dag.
Citera
2026-05-10, 09:24
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Tänker rätt ofta, hur fan stod folk egentligen ut att jobba på kontor 5 dar i veckan före covid?

Kontor är verkligen helt outhärdliga det är idag öppna kontorslandskap på alla arbetsplatser och aldrig egna rum, otroligt dåligt för koncentrationen och enormt stressande, undra på att folk blir utbrända. Utöver det så är interaktionen med kollegor enormt påfrestande, man förväntas hela tiden babbla med kollegor om väder och vind och skit, men de flesta mötena med kollegor är väldigt opersonliga och man känner liksom inte varann på riktigt heller. Det är dels själlöst att jobba på kontor då man blir som en robot som säger rätt saker vid rätt tillfällen, dels väldigt psykiskt påfrestande att hela tiden utsättas för intryck och att ha kommunikation med folk hela dagarna.

Alltså, hur gjorde folk innan covid? Jag jobbade själv 5 dar i veckan på kontor mellan 9-17, det var det normala då. Men begriper helt ärligt inte hur jag bar mig åt? Och då var det ju ännu värre dessutom då alla var på plats precis jämt och det alltid var knökfullt.
Det är sjukligt att som människa inte vilja interagera med andra människor.
Du har en diagnos, helt uppenbart. Troligen den gamla hederliga ”Aschbergers”. Den är vanligare än man tror och speciellt här på fb.
Citera
2026-05-10, 09:35
Medlem
Kan håll med att kontorslandskap är rätt kass, men har eget rum och flextider, så har inga problem med att jobba på kontoret.

Varken fru eller barn är hemma på dagtid, så koppling till att trivas på kontoret med dålig relation var rätt långsökt

Kan jobba hemifrån, men blir väldigt begränsat då vi även inte har egna it-system som inte är uppkopplade mot internet, samt jag föredrar att arbeta på jobbet, och vars ledig hemma.

Dessutom får man tillgång till gym i närheten, trivs faktiskt med huvuddelen av mina kollegor och det blir enklare och smidigare när man är i samma lokal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in