2026-05-09, 22:56
Medlem
olasvenssons avatar
Jag minns på 80 och - 90-talet att man kunde hyra tv-apparater och video-apparater på Thorn Hyr-TV. Vad är det för människor som hyr tv-apparater? Tv-apparater är ju sjukt billiga.

Thorn finns än idag.

https://thorn.se/om-oss/
Citera
2026-05-09, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag minns på 80 och - 90-talet att man kunde hyra tv-apparater och video-apparater på Thorn Hyr-TV. Vad är det för människor som hyr tv-apparater? Tv-apparater är ju sjukt billiga.
Snabb fördom: Folk som saknar tålamod och förmåga att räkna.
Citat:
Thorn finns än idag.
Ser ut som de numera säljer på avbetalning, ej uthyrning.
Citera
2026-05-09, 23:06
Avstängd
Då var de inte billiga. Allt var dyrare förr. Man att hyra eller köpa på avbetalning blir ännu dyrare.
Nu har ju allt blivit så billigt så det är ett problem att kunna göra av med några pengar. Tar en jävla tid att hålla på och placera dem på det ena och det andra.
Citera
2026-05-09, 23:09
Moderator
tobess avatar
Ja, varför hyr folk saker överlag? Antagligen för att alternativet är att det är för bökigt/dyrt att köpa det själv?

En TV på 80-90-talet var ju dessutom ofta en stor jävla tiotals kgs klump som skulle fraktas någonstans. Ville man se en VHS någonstans en (1) kväll så var det ju knappast så att man gick och köpte en dyr VHS-spelare för ändamålet o.s.v.

Det är väl en delorsak till att ekonomin ser ut som den gör ut idag. Idag går folk och köper allt även om det bara används en gång och sen undrar dom vart pengarna tar vägen. Jag kan tycka det var både både mer ekonomiskt (och miljövänligt, om man går efter tidens melodi) att folk funderade ett steg extra på om det verkligen blev billigare/bättre av att köpa och äga det som de behövde för stunden.
Citera
2026-05-09, 23:59
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Hur många tar inte sin telefon på abonnemang, också en typ av avbetalning?

Förr var en TV oftast rätt dyr så det var ett sätt att hyra sin TV från företag som ex. thorn. Det var svindyrt ska tilläggas.
Citera
2026-05-10, 00:31
Medlem
Wikitomtes avatar
En TV-apparat var en dyr sak på 70-80-talet. En annons jag såg i en gammal Expressen för inte så länge sedan sålde Widegren en 26 tums TV för kampanjpriset 3995:- 1978. Det motsvara i dag ca 20000:-. Videoapparater var inte billiga dom heller när dom slog i genom på 80-talet.

Att hyra i stället för att köpa på kredit var kanske enklare att få beviljat då det som hyrdes ut kunde återkallas. Räntorna var väl höga på kreditköp så det var kanske även det en anledning för att hyra.

Vill även minnas att Thorn marknadsförde att du alltid kunde byta modell var 12:e månad.

Thorn är i dag en renodlad kreditgivare och har för länge sedan avvecklat uthyrningen.
Citera
2026-05-10, 00:39
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Nu har jag aldrig hyrt en tv men jag vet att min första tv kostade ca 80% av min månadslön och då valde jag det billigaste alternativet.

Hade jag haft samma arbete idag med löneutvecklingen som varit och köpt en tv för 80% av månadslönen hade jag fått en riktig premium-tv.
Citera
2026-05-10, 14:34
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:

Thorn finns än idag.

Det var ett alternativ för folk som inte kunde lägga upp X antal kronor på en ny TV eller dator eller vad det nu var de behövde. Då hyrde de genom Thorn, ofta kunde de köpa loss grejerna hyfsat billig efter nåt år.
Citera
2026-05-10, 14:37
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Hur många tar inte sin telefon på abonnemang, också en typ av avbetalning?

Förr var en TV oftast rätt dyr så det var ett sätt att hyra sin TV från företag som ex. thorn. Det var svindyrt ska tilläggas.

Exakt. Bra exempel Vit-Brandbil. Få kan eller vill lägga 10-15-20 tkr för en bättre mobiltelefon idag och hyrköper därmed.

Abonnemang rent generellt blir allt vanligare. Vi äger allt färre saker och köper istället en "funktion". Detta är mycket vanligt i företag / organisationer och är på stor väg ut till privatpersoner också.

// CC
Citera
2026-05-10, 15:48
Medlem
SodaFointains avatar
Det fanns nått som hette leasy också ett företag man fick i såna där häften där med erbjudanden
Citera
2026-05-10, 15:53
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Thorn finns än idag.

En Tv kunde kosta flera månadslöner på 70-talet. Farsan köpte en Telefunken färgtv 1972 så han kunde se Ricky Bruch tävla i OS. Den kosta ca 5000:- då vilket är ca 35000:- idag
Citera
2026-05-17, 18:59
Medlem
På 80- och 90-talet var TV-apparater och videospelare dyra, så många hyrde istället för att köpa. Det gav låg initial kostnad, service ingick och möjlighet att byta modell när tekniken utvecklades. Vem minns inte slutet av 90-talet när Plasma- och LCD-TV lanserades som kostade en bra bit över 100 000 kr för en 42" respektive 50 000 kr för en 32"? I dag kan du köpa en 98" LCD-TV för 18 000 kr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in