2026-05-10, 10:28
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Jag ifrågasätter också gärna systemet, men är det existensen man betalar för? Endast om man inte vill göra anspråk på någon yta eller icke gemensamhetsstödd transaktionell resurs, så är det väl det det handlar om och vad man betalar för? Om man däremot inte vill göra något sådant anpråk då kan jag förstå, men finns det någon sådan? Och hindras den personen i så fall från att leva det livet?

Ja du måste ju ge bort din arbetskraft, annars blir du hemlös och dör. Det finns inget alternativ att inte betala med sin arbetskraft och samtidigt få lov att existera. Inkomsten du "tjänar" går du ju plus minus noll på eftersom du måste använda den till att betala för saker för att kunna existera.
Citera
2026-05-10, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Jag förstår inte varför vissa människor blir så arga när man försöker ge ett annat perspektiv. Ta till exempel skatt: många verkar se det som något självklart och nästan heligt, trots att det egentligen bara är ett system bland flera möjliga sätt att organisera ett samhälle. Det finns ju länder, som vissa gulfstater, där man inte tar inkomstskatt alls. Ändå fungerar det felfritt.

Samtidigt är det ganska få som faktiskt kan förklara hela processen bakom skatt: var pengarna börjar, hur de cirkulerar och exakt varför systemet måste fungera på just det sättet. Till exempel: vad är den avgörande skillnaden mellan att staten tar skatt direkt från lönen och att man istället själv räknar ut allt och får nettolönen i handen, som i vissa andra länder?

Frågan är alltså inte om skatt finns eller inte, utan varför vissa samhällen anses behöva ett visst system medan andra verkar fungera annorlunda. Vad är den konkreta skillnaden som gör att man verkligen förstår varför modellerna inte kan fungera likadant överallt?

Betalar du hellre flera tusen till ett försäkringsbolag varje månad där du garanterat kommer få anlita en advokat för att kunna nyttja dagen då du bryter benet?

Om du skulle sakna en försäkring kommer en räkning på 300.000kr efter ditt sjukhusbesök, som ett brev på posten.

Då tycker jag det svenska systemet verkar bättre.

Inte att förglömma det svenska vägnätet som är top3 bästa i världen. Om du åkt bil i USA någon gång kommer du förstå hur ett land utvecklas när den saknar en offentlig sektor
Senast redigerad av kastenhof 2026-05-10 kl. 10:40.
Citera
2026-05-10, 10:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Ja du måste ju ge bort din arbetskraft, annars blir du hemlös och dör. Det finns inget alternativ att inte betala med sin arbetskraft och samtidigt få lov att existera. Inkomsten du "tjänar" går du ju plus minus noll på eftersom du måste använda den till att betala för saker för att kunna existera.
Ah ok, du menar så. Jo, så verkar det ju vara. Men det är ju filosofiskt på ett plan som inte verkar ha stöd i verkligheten. Är det ens någon idé att ifrågasätta det? Jag tar själv chansen nu, men jag skulle inte säga att jag ifrågasätter det. Jag ser efter om det jag har byggt upp och önskar förvalta har ett tillräckligt stort värde för omgivningen så att jag bevaras av den. Det är ju visserligen fortfarande ett arbete involverat, men inte på andras villkor till 100%. Att ifrågasätta detta är för mig som att ifrågasätta att vi befinner oss i en typ av verklighet. Det kanske vi inte gör, men varför bry sig om det?
Citera
2026-05-10, 10:40
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Kommunalskatten i Norge är 22%. Är du höginkomsttagare tillkommer en progressiv statlig skatt, som mest 16,2% på den högsta delen av inkomsten.

Som utländsk arbetstagare i Norge får man automatiskt 25% i s.k. kildeskatt, där även trygdeavgiften ingår, på cirka 8,2% av bruttoinkomsten. Det kan löna sig att deklarera istället för att godta detta.
Inkomstskatten för en medianlöntagare i Sverige är också kring 22%.
De fattigaste utan jobb betalar betydligt mer.
Citera
2026-05-10, 10:47
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
TS har inte fattat att ca 90% av alla svenska skatter, de 8:e högsta i världen och sjunkande, går tillbaka till honom själv. Man har olika perioder i livet, t.ex skolgång sjukdom och pension, när man kostar samhället massor med pengar. Och sedan jobbar man, i bästa fall 40 år, och då betalar man den skatt som man själv får tillbaka.

Så: lågskatteländer som japan USA Schweiz har valt att inte ha denna rundgång, utan du måste själv finansiera sjukdom pension dagis. Sverige har valt att omfördela så att alla får samma livskvalitet, och därför är skatterna höga.

Det svenska systemet är bland världens bästa och svenskar är alltid bland världens lyckligaste människor i alla mätningar. Amerikaner eller Japaner ligger mycket längre ner.

Att arabstater har noll i skatt beror på att de högbeskattar sina oljeföretag. Norge kan också göra så, men Sverige har ingen resurs som bara sprutar upp ur marken.
Citera
2026-05-10, 10:49
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Ah ok, du menar så. Jo, så verkar det ju vara. Men det är ju filosofiskt på ett plan som inte verkar ha stöd i verkligheten. Är det ens någon idé att ifrågasätta det? Jag tar själv chansen nu, men jag skulle inte säga att jag ifrågasätter det. Jag ser efter om det jag har byggt upp och önskar förvalta har ett tillräckligt stort värde för omgivningen så att jag bevaras av den. Det är ju visserligen fortfarande ett arbete involverat, men inte på andras villkor till 100%. Att ifrågasätta detta är för mig som att ifrågasätta att vi befinner oss i en typ av verklighet. Det kanske vi inte gör, men varför bry sig om det?

Det är inte alls konstigt att ifrågasätta det, det är fullt rimligt. Varför bry sig undrar du? Dom som inte kan arbeta pga sjukdom (kan vara du själv en dag) kan ju inte göra som du och bygga upp något trots att dom önskar det precis som alla andra. Men de blir ändå "utestängda från flocken" på så sätt att dom får ett odrägligt liv, som straff för att dom inte kan bidra med sin arbetskraft (att inte kunna bidra med sin arbetskraft är bara det i sig en förlust eftersom det skapar meningsfullhet att göra det). Och detta gäller ju inte bara folk som är helt sjukskrivna utan det gäller ju alla människor egentligen, som inte orkar jobba eller göra så mycket som dom önskar etc pga att systemet vi lever i är dränerande.

Det är en väldigt stor skillnad på att ifrågasätta ett system vi själva skapat eller ett universum som Gud eller nåt har skapat. Tycker du inte det?
Citera
2026-05-10, 10:51
Medlem
mlon.eusks avatar
Skatt är som knark, skapar beroende och leder till missbruk.

När ett land väl är beroende är det svårt eller omöjligt att sluta.
Citera
2026-05-10, 10:53
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Betalar du hellre flera tusen till ett försäkringsbolag varje månad där du garanterat kommer få anlita en advokat för att kunna nyttja dagen då du bryter benet?

Om du skulle sakna en försäkring kommer en räkning på 300.000kr efter ditt sjukhusbesök, som ett brev på posten.

Då tycker jag det svenska systemet verkar bättre.

Inte att förglömma det svenska vägnätet som är top3 bästa i världen. Om du åkt bil i USA någon gång kommer du förstå hur ett land utvecklas när den saknar en offentlig sektor

Jag skulle vilja ha bättre transparens för vad skattepengarna egentligen går till. Det enda vi egentligen får veta är att ladorna alltid är tomma inför nästa val och att skatter måste höjas.

Politikerna öser ut skattepengar ur landet och de behöver hela tiden mer, trots att inget blir bättre. Hade en privatperson skött sin ekonomi så, hade denne gått i personlig konkurs. Och det är väl dit Sverige är på väg, tyvärr.
Citera
2026-05-10, 10:55
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Tack. Älskar när någon håller med mig.

Varför är du dum? Menar du att det inte byggs några vägar i UAE eller vad menar du? Sedan är även argumentet "dessa länder är rika" inte så hållbar heller. Det finns rika länder som ändå tar in skatt. Jag har frågat Chatgpt och hen nämnde vissa viktiga perspektiv såsom medborgarnas deltagande i samhället och trygghet vid arbetslöshet och annat. Men det är inte viktigt för mig. Jag tror att det finns säkert en och en annan som har en väldigt väldigt bra svar på detta men såna är säkert professorer i ekonomi och nobelpristagare. Det finns säkert betydligt fler som förstår detta bättre ich som hade kunnat ge mig ett övertygande svar. Men två saker är säkra:

- Flashback är absolut inte rätt plats att fråga

- Ingen, inte ens professorerba jag nämnde, kan förstå elller förklara hela bilden.

Du kan inte jämföra Sverige med UAE.
Citera
2026-05-10, 10:57
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FolkrepublikenKina
Det finns egentligen ingen inkomstskatt i Kina i vår mening. Budgeten finansieras av intäkter från statsägda företag, främst i energi-, bank- och byggsektorerna.

Källa?

Citat:
Kina: Inkomstskatten är låg, men de sociala avgifterna som dras från lönen är höga. En kinesisk arbetare ser ofta 10–20 % av sin lön försvinna i avgifter till pension, sjukförsäkring och bostadsfond. Dessutom tillkommer ofta höga privata kostnader för bra sjukvård och barnens utbildning.
Citera
2026-05-10, 11:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Det är inte alls konstigt att ifrågasätta det, det är fullt rimligt. Varför bry sig undrar du? Dom som inte kan arbeta pga sjukdom (kan vara du själv en dag) kan ju inte göra som du och bygga upp något trots att dom önskar det precis som alla andra. Men de blir ändå "utestängda från flocken" på så sätt att dom får ett odrägligt liv, som straff för att dom inte kan bidra med sin arbetskraft (att inte kunna bidra med sin arbetskraft är bara det i sig en förlust eftersom det skapar meningsfullhet att göra det). Och detta gäller ju inte bara folk som är helt sjukskrivna utan det gäller ju alla människor egentligen, som inte orkar jobba eller göra så mycket som dom önskar etc pga att systemet vi lever i är dränerande.

Det är en väldigt stor skillnad på att ifrågasätta ett system vi själva skapat eller ett universum som Gud eller nåt har skapat. Tycker du inte det?
Fast du förstår inte. Du beskriver mig.
Citera
2026-05-10, 11:08
Medlem
ViribusUnitiss avatar
Citat:
Jag förstår inte varför vissa människor blir så arga när man försöker ge ett annat perspektiv. Ta till exempel skatt: många verkar se det som något självklart och nästan heligt, trots att det egentligen bara är ett system bland flera möjliga sätt att organisera ett samhälle. Det finns ju länder, som vissa gulfstater, där man inte tar inkomstskatt alls. Ändå fungerar det felfritt.

Samtidigt är det ganska få som faktiskt kan förklara hela processen bakom skatt: var pengarna börjar, hur de cirkulerar och exakt varför systemet måste fungera på just det sättet. Till exempel: vad är den avgörande skillnaden mellan att staten tar skatt direkt från lönen och att man istället själv räknar ut allt och får nettolönen i handen, som i vissa andra länder?

Frågan är alltså inte om skatt finns eller inte, utan varför vissa samhällen anses behöva ett visst system medan andra verkar fungera annorlunda. Vad är den konkreta skillnaden som gör att man verkligen förstår varför modellerna inte kan fungera likadant överallt?

Du har rätt i frågan om varför folk inte kan förklara skattesystemets logik. Det stämmer och är relevant -- de flesta opererar på intuitionen att "staten samlar in och spenderar", utan att förstå monetär suveränitet. En stat kan inte få slut på pengar när den är monetärt suverän -- hur skulle det ens gå till? Den verkliga begränsningen är reala resurser och inflation.

Angående gulfstaterna extraherar staten en resurs, säljer den på världsmarknaden och tar hem intäkterna genom statligt ägande, royalties, bolagsskatter eller utdelningar från olje- och gasbolag. Det är ett råvaruräntesamhälle där staten kan ersätta bred inkomstbeskattning med externa intäkter. Extraktionen är alltså inte borta; den sker bara tidigare i kedjan -- förskjuten från medborgarens lönesedel till resurssektorn och statens kontroll över världsmarknadsinkomster. De staterna utgör därför inget särskilt starkt alternativt exempel, eftersom deras förutsättningar är väldigt avvikande.
Senast redigerad av ViribusUnitis 2026-05-10 kl. 11:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in