2026-08-09, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Jag köper på mig PC Gamer tidningar. De börjar gå upp i pris så jag skaffar alla nummer medan det går att få.

FZ hoppas jag kan bestå.
Ja PCG var vad jag läste när det begav sig. Genom hela högstadiet och gymnasiet. Sen ett par strönummer här och där fram tills de gick omkull.

Har tyvärr inte kvar några tidningar, vilket jag ångrar nu. Hade varit guld om någon eldsjäl kunde scanna dem och göra dem tillgängliga på nätet. För Super Play finns ju Super Play-arkivet.
Citera
2026-08-10, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nrbtnANON
Ja PCG var vad jag läste när det begav sig. Genom hela högstadiet och gymnasiet. Sen ett par strönummer här och där fram tills de gick omkull.

Har tyvärr inte kvar några tidningar, vilket jag ångrar nu. Hade varit guld om någon eldsjäl kunde scanna dem och göra dem tillgängliga på nätet. För Super Play finns ju Super Play-arkivet.

Själv dissade jag PC Gamer hårt på 90 talet. Men nu i efterhand så tror jag att jag gjorde det för att en kompis prenumerera på PC Gamer medan jag hade PC Player. Jag tyckte den tidningen var så löjlig då men jag tror mest att jag störde mig på min kompis för han var alltid lite elak när det gällde att skryta med datorn han hade osv.
Numren från 1994 kostar en slant per nummer idag på Tradera minst sagt. Att de inte är inscannade är ju lite konstigt med tanke på allt annat bra som finns scannat.

Läser du inscannade tidningar? Själv har jag samlat på inscannade tidningar i 20 år men har aldrig öppnat och läst ett nummer. Jag har gett upp det idag och vill bara ha fysisk tidning. =)
Citera
2026-08-10, 10:54
Medlem
East.Clintfoods avatar
Datormagazin var nr 1! Alltså kallades den på 80 talet DMZ.
Citera
2026-08-11, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Läser du inscannade tidningar? Själv har jag samlat på inscannade tidningar i 20 år men har aldrig öppnat och läst ett nummer. Jag har gett upp det idag och vill bara ha fysisk tidning. =)
Nja det är inte så att jag på något sätt jagar efter inscannade tidningar att läsa. Men jag tycker det är något speciellt med svensk speljournalistik från 90- och 2000-tal. Svårt att sätta fingret på vad, men jag får ju inte alls samma nostalgi-kick av att läsa engelsk spelpress. Även nu idag föredrar jag svenska spelrecensioner och spelpoddar. Det är något lite gemytligt över det, och vi har väl vår lite säregna humor, framtoning, etc.
Citera
2026-08-11, 20:22
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
FZ är ingen speltidning, även om trådskaparen av någon anledning ger sken av det med sitt val av titel. Det är och har alltid varit en webbsida.

Det finns inga speltidningar för vuxna i Sverige sedan nedläggningen av PC Gamer 2021. Dock finns tidningen Robot som riktar sig till barn, vilket ändå är kul.

Var det PC Gamer som brukade skicka CD-skivor med tidningen som innehöll speldemo's?
Citera
2026-08-11, 21:19
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Var det PC Gamer som brukade skicka CD-skivor med tidningen som innehöll speldemo's?
Japp, och senare DVD:er.

Inte bara speldemos utan även moddar och såna saker. Ibland hela spel.
Citera
2026-08-11, 23:07
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten

Vill minnas mig fått Midtown Madness och Unreal Tournament. Vilka tider.
Citera
2026-08-11, 23:15
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Vill minnas mig fått Midtown Madness och Unreal Tournament. Vilka tider.
Ja, i alla fall Midtown Madness vill jag minnas att jag fick från den PC Gamer-skiva.
Citera
2026-08-12, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten

Jag vill minnas att de hade ett mindre sidospår under en kort tid där de sålde en separat väldigt tunn tidning där den medföljande DVDn var själva poängen. Tror tidningen (och DVDn) kallades för just DVD Gamer. Sen började de väl ha medföljande DVD i vanliga tidningen. Vet inte när de slutade med det dock. Blev ju poänglöst när alla läsare hade så pass bra internet att man bara kunde ladda hem allt.

Andra gratisspel som de hade var Dink Smallwood och Evolva. Inga supertitlar direkt, men det var ändå häftigt att få fulla spel med tidningen.

Minns för övrigt att Super Play under ett par år, efter varje E3, brukade skicka med en DVD med tidningen som innehöll samtliga trailers från årets E3. Vilket man så klart tyckte var supercoolt.
Citera
2026-08-12, 12:24
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Jag vill minnas att de hade ett mindre sidospår under en kort tid där de sålde en separat väldigt tunn tidning där den medföljande DVDn var själva poängen. Tror tidningen (och DVDn) kallades för just DVD Gamer. Sen började de väl ha medföljande DVD i vanliga tidningen. Vet inte när de slutade med det dock. Blev ju poänglöst när alla läsare hade så pass bra internet att man bara kunde ladda hem allt.
Jag kommer inte ihåg exakt hur det låg till med det där. Att det fanns DVD Gamer minns jag dock med 100%.
Citat:
Andra gratisspel som de hade var Dink Smallwood och Evolva. Inga supertitlar direkt, men det var ändå häftigt att få fulla spel med tidningen.
Jag slutade köpa PC Gamer typ 2000 och även innan det så var det som bäst sporadiskt men du har säkert rätt. Det jag minns bäst var när dom skickade med dom 'bästa' Quake 3-moddarna, bland annat Action Quake.
Citera
2026-08-12, 12:29
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:

Minns för övrigt att Super Play under ett par år, efter varje E3, brukade skicka med en DVD med tidningen som innehöll samtliga trailers från årets E3. Vilket man så klart tyckte var supercoolt.
Måste ha varit på ålderns höst som Super Play skickade med DVD:er, alltså när den själsligt inte var Super Play längre och kärnan startat Level. Snackar vi efter 2005 eller nåt sånt?

Tack till den som postade länken till inskannade nummer av just Super Play. Tyvärr saknas de bästa åren, 1999 och 2000. Innan 99 var den för färgglad och barnslig och efter 2000 för seriös och stram. Tyckte det började gå utför när någon Love började på SP tillsammans med massa andra okända namn.

Nummer 45 var en sliding doors för mig eftersom det fick mig att formligen dyrka Final Fantasy, ett intresse som höll i sig under många år. Helt enkelt ett supernummer som har allt om Final Fantasy skulle jag våga påstå. T o m musikskivor med FF recenserades.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in