2026-05-15, 00:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Väderballong, eller hur. Precis som alla de andra ljusprickarna som kan så stiila och direkt acclerera upp i Mach 3 utan att bryta ljudvallen.
Om man ser en färdig film utan att veta hur den är inspelad blir man väldigt lätt lurad eftersom hjärnan automatiskt antar att kameran står stilla och att det är föremålet som rör sig.
När man saknar sammanhang som kamerans position, flygplanets hastighet eller avståndet till bakgrunden tolkar ögat den snabba rörelsen över skärmen som en äkta, fysisk acceleration. Eftersom det inte finns några fasta referenspunkter i tomma luften ser det ut som att den lysande pricken krossar alla fysikaliska lagar när den egentligen bara svävar helt lugnt.
Det är precis detta som gör att vanliga väderballonger gång på gång misstas för utomjordiska farkoster på nätet då filmerna ofta är hårt beskurna så att man inte ser instrumenten eller omgivningen som avslöjar kamerans egna rörelser.
Citera
2026-05-15, 08:32
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Om man ser en färdig film utan att veta hur den är inspelad blir man väldigt lätt lurad eftersom hjärnan automatiskt antar att kameran står stilla och att det är föremålet som rör sig.
När man saknar sammanhang som kamerans position, flygplanets hastighet eller avståndet till bakgrunden tolkar ögat den snabba rörelsen över skärmen som en äkta, fysisk acceleration. Eftersom det inte finns några fasta referenspunkter i tomma luften ser det ut som att den lysande pricken krossar alla fysikaliska lagar när den egentligen bara svävar helt lugnt.
Det är precis detta som gör att vanliga väderballonger gång på gång misstas för utomjordiska farkoster på nätet då filmerna ofta är hårt beskurna så att man inte ser instrumenten eller omgivningen som avslöjar kamerans egna rörelser.

Jag har sett en del klipp på accelereande ljuspunkter där kameran är stilla. Jag har personligen sett dessa orber flyga runt hit och dit, hoovra, stiga, falla handlöst, göra 90 gradiga svängar.....

Det är inga väderballonger. Många rör sig mot vinden, står stilla, och utför manövrar en väderballong bara skulle drömma om.
Citera
2026-05-15, 10:00
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Att du har sett ljuspunkter på himlen bevisar tyvärr ingenting annat än att du har sett något du själv inte kan identifiera. Egna observationer har noll vetenskapligt värde eftersom synen är lätt att lura i mörker där man helt saknar avståndsbedömning. Du säger att kameran är stilla, men hur vet du det när du bara ser det linsen visar? Om kameran rör sig minsta lilla, eller om det sker en intern ljusreflektion inuti själva linsen, ser det ut som att ljuspunkten gör våldsamma och tvära svängar trots att den egentligen är helt fast.
Det är faktiskt helt fantastiskt att du tror att just du, av alla miljarder människor i mänsklighetens historia, skulle vara den som har fått se utomjordingar flyga runt på himlen. Det blir ett rent logiskt tankefel att direkt avskriva väderballonger och anta att det måste vara avancerade farkoster bara för att du inte förstår vad du tittar på. Det är extremt lätt att missta vanliga fenomen som drönare, Starlink-satelliter eller rent linsblänk för något mer dramatiskt, och du kan inte använda din egen brist på förklaring som ett bevis för att din favoritteori stämmer.
Kameran är stilla eftersom allt annat är stilla utom prickarna som rör sig. Väderballonger färdas inte motvinden eller accelererar blixtsnabbt. Starlink är en lång kedja, inte punkter som rör sig i olika riktningar med i olika hastigheter. Linsblänk är också uteslutet. Har du sett orber på film eller? Jag tror inte det för då skulle du inte lägga fram de här lama förklaringarna.
Citera
2026-05-15, 11:43
Medlem
RadiationSantas avatar
Mig personligen?
Inte alls.
Mitt liv skulle fortsätta vara ointressant men stillsamt.
Men för samhället skulle det kanske leda till vissa omvälvningar, inte minst hur olika regeringar och regimer skulle förhålla sig till potentiella kontakter.
Citera
2026-05-15, 11:46
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Du menar om det blir bekräftat att de besöker jorden?
Citera
2026-05-15, 12:50
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Du visar tyvärr bara att du inte har en aning om hur kameror, optik eller fysik faktiskt fungerar.
Att du tycker att bakgrunden ser stilla ut betyder inte ett dugg. Om man har zoomat in mycket på en kamera räcker det med en mikroskopisk darrning i handen för att en ljuspunkt ska se ut att flyga iväg i extrem fart över skärmen. Det kallas relativ rörelse och är ren optisk fysik. Eftersom du bara ser det linsen visar har du ingen riktig referenspunkt i mörkret.
Att du dessutom helt utesluter linsblänk bevisar att du inte vet vad det är. Internt linsblänk uppstår när ljus studsar mellan glasen inuti kameran. När kameran rör sig flyttar sig blänket i motsatt riktning. Det kan göra exakt de där blixtsnabba accelerationerna och 90-graderssvängarna du pratar om, helt oberoende av vind och fysiska lagar, eftersom det bara är en ljusreflektion och inget riktigt föremål.
När det gäller Starlink så är de bara en lång kedja precis efter att de har skjutits upp. När de väl är på plats i sina banor sprids de ut, rör sig i helt olika riktningar och korsar varandra. För ett otränat öga ser de ut som enskilda stjärnor som rör sig kors och tvärs. Lägg därtill moderna militärdrönare som kan flyga i svärmar och göra precis vilka manövrar som helst.
Ja, jag har sett massor av klipp på så kallade orber. Skillnaden är att jag förstår tekniken bakom det jag tittar på, medan du fyller i dina kunskapsluckor med science fiction. Att du inte förstår ett optiskt fenomen eller hur ljus bryts i atmosfären betyder inte att det är ett utomjordiskt tefat. Din personliga tro ändrar inte på hur optik fungerar.

Som jag sa, jag har sett dem med egna ögon. Hur de flyger kors och tvärs, stiger, faller, hoovrar, förvinner och dyker upp igen. Starlink har inga satelliter som beter sig så. En satellit stannar inte plötsligt, faller handlöst mot horisonten, stannar och vänder upp igen. En satellit rör sig inte ryckigt i olika hastigheter.
De är inga satelliter eller väderballonger. Jag vet inte vad de är, men det vet inte du heller.
Citera
2026-05-15, 20:07
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Men kära nån, förlåt mig! Nu förstår jag precis. Det är naturligtvis jag som är helt ute och cyklar.
Hur kunde jag vara så otroligt trångsynt att jag litade på tråkig, etablerad optisk fysik och meteorologi när jag istället bara kunde ha litat blint på din helt unika upplevelse? Det är ju faktiskt helt genialt av dig: du har absolut ingen aning om vad du faktiskt tittade på i skymningen, men du vet med hundra procent absolut säkerhet att vetenskapen har fel. Den logiken är ju helt oslagbar, och jag kan bara avundas ditt fantastiska självförtroende.
Att det dessutom var skymning gör ju saken ännu bättre. Alla vet ju att det mänskliga ögat fungerar som allra bäst och mest felfritt precis när ljuset försvinner och kontrasterna blir som mest diffusa. Att jag ens föreslog att atmosfäriska ljusbrytningar eller drönare skulle kunna ställa till det för er tre lyckliga utvalda är ju nästan pinsamt av mig.
Du har helt rätt, jag ska absolut börja acceptera okunskapen istället. Det måste vara så mycket skönare och mer spännande att titta på himlen och tänka att universums mest mystiska fysiklagstrotsande fenomen personligen swishar förbi ovanför ditt huvud, istället för att dras med tråkiga saker som optiska illusioner. Tack för att du öppnade mina ögon, det här har verkligen varit en fantastiskt underhållande lektion i alternativ vetenskap

Jag har lite svårt för den arrogans du uppvisar i dina inlägg. Att du tror dig veta vad jag, vi, såg.
Nej, det var inga optiska illusioner. Nej, det var inga drönare. Du var inte där.

När jag säger att dina förklaringar inte håller, drar du slutsatsen att jag anser att "vetenskapen har fel".
Det är ju arrogant bortom beskrivning.
Men jag förstår, det är självklart mycket tryggare och lugnare att komma med en "förklaring" på allt, även om den är helt åt helvete.
Citera
2026-05-15, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mixilla
Hur kommer du påverkas om vi får reda på att UFOn är verkliga?
Såklart de är verkliga eftersom de är Oidentifierade Flygande Föremål

Men du menar kanske om de skulle vara utomjordingar?
Problemet med det är de enormt långa avstånd till närmast möjliga, så för att kunna komma hit KROPPSLIGT måste de komma på någon lösning på det, vilket är mycket tveksamt att det är möjligt.
Men eftersom forskarna är överens om att TID är en dimension kan man kanske tänka sig att de kan komma hit "andligt" eller vad man ska kalla det, som då jag "gick" framåt i tiden och kom tillbaka och talade om vad som skulle hända senare.
(Jag gjorde några tester med kontrollanter, som trodde det var omöjligt Senare slutade jag träna då jag kom på att det blir inget roligt med sport om jag skulle bli för bra på att "veta" framtida resultat.)
Citera
2026-05-16, 18:30
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Militären kommer inte med den förklaringen eftersom de vägrar att kommentera eller validera filmen överhuvudtaget. Det finns en väldigt tydlig och logisk anledning till varför det ligger till på det viset.
När det här klippet visades i kongressen så gick Pentagon och försvarsdepartementet ut direkt och meddelade att de inte har några kommentarer, och de har inte ens velat bekräfta om det överhuvudtaget har skett en sådan incident utanför Jemen. Den här videon läcktes av en anonym whistleblower direkt till en enskild politiker precis innan förhöret. Det är alltså inte militärens officiella, analyserade material som har släppts centralt.
Militären gör aldrig snabba, publika analyser av gryniga, läckta videoklipp tagna i stridszoner eftersom det skulle avslöja känslig information om deras drönares sensorer, kapacitet och exakta positioner för främmande makt. Men när Pentagons utredningsbyrå väl får tid på sig att analysera liknande oförklarliga klipp med faktiska mätdata – som det berömda Go Fast-klippet – så brukar de gå ut med officiella förklaringar. I det fallet visade det sig till exempel vara en helt vanlig ballong som såg snabb ut på grund av en optisk parallaxeffekt.
Det är journalisten George Knapp och UFO-aktivisterna i kongressalen som står för tolkningen att den studsade av. Om man faktiskt pausar och tittar noggrant så ser man att missilen fortsätter i sin exakta bana efteråt. Om en 50 kilo tung, högexplosiv Hellfire-missil som färdas i över Mach 1 faktiskt fysiskt hade smackat in i ett solitt föremål så hade det skett en massiv kinetisk explosion, oavsett vad föremålet var gjort av. Att den fortsätter framåt är det slutgiltiga beviset på att den missade.
Militären tiger inte för att de gömmer rymdskepp, utan för att de helt enkelt inte kommenterar läckt material från aktiva operationsområden. Det är UFO-lobbyisterna som utnyttjar den tystnaden för att sälja in sina egna teorier.
Men jag måste ändå beundra din fullständigt enastående och frustrerade vilja att få allt detta till att handla om rymdvarelser. Det är ju uppenbarligen det du så desperat vill. Det måste vara en helt fantastisk och svindlande känsla att gå runt och tro att under den lilla obetydliga mikrosekund du existerar på den här planeten, så har interstellära besökare rest ljusår genom universum bara för att flyga runt och sköld-blockera missiler utanför Jemens kust. Att du hellre tror på den helt osannolika Hollywood-historien än att bara acceptera en vanlig tråkig miss eller ett sensorfel säger faktiskt allt om hur gärna du vill att din favoritteori ska vara sann.

Om videon gått att debunka på det sätt du beskriver hade det sannolikt redan gjorts. Jag tror inte på din förklaring förrän jag kan se flera av varandra oberoende analyser.

När det gäller förekomsten av aliens eller inte så skiter jag faktiskt i vilket. För att svara på TS så förändras eller påverkas inte mitt liv av om de är här eller inte. Att det finns mer liv än oss i universum är det nog ingen som bestrider, utom de religiösa möjligtvis.

Det som det hänger på är väl om någon lyckats ta sig hit. Jag tror det, och jag tror de har varit här länge. Det är ju inget du kan motbevisa, trots ditt raljerande .
Citera
2026-05-17, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
Hur vet du det?

Det finns ca 2000 miljarder galaxer i det universum vi kan "kartlägga". Om man tror att vår lilla skitplanet med arterna som lever här, skulle vara det enda "levande" som existerar så har man otroligt höga tankar om sig själv, och dessutom extremt ignorant.
Citera
2026-05-24, 21:00
Medlem
UFOn är ju alltid riktiga som Unidentified Flying Objects... Skämt åsido!

Nämen om det visade sig att aliens är riktiga så skulle det bli något som kaptiverade hela min uppmärksamhet. Skulle bli en riktigt surrealistisk men även otäck upplevelse. Tänk om de är fientligt inställda osv...

Annars vill man ju begrunda ifall deras bekräftade existens skulle kunna influera människans trossystem/ideologier och vi människor kom bättre överens.
Senast redigerad av social.newbie 2026-05-24 kl. 21:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in