Citat:
Ursprungligen postat av
-Abdullah-
Ok, tack.
Om vi drar det lite längre, envar får gripa en och göra en skyddsvisitation. De hittar naturligtvis inga knivar eller andra farliga föremål på en. Låt säg att en ordningsvakt eller väktare skyddsvisiterar en, inklusive väskan men inte har rätt att kolla vad man betalat för (om det inte är uppenbart o de kan envarsgripa en för stöld).
Om de håller fast en ändå, troligen i väntan på polis, kan man anmäla personalen/väktaren för olaga frihetsberövande då? O passar de i regel på att gå igenom väskan vid skyddsvisitationen, för att hitta ev. bevis för stöld (som naturligtvis inte finns).
De får inte gripa dig för att utreda om du begått brott, de får bara gripa om de sett dig begå brott.
T.ex. om de sett dig lägg 10 varor i din kasse men det bara är 8inskannade i skannern.
Eller vid en självbetjäningskassa om de ser att du inte "blippar" en eller några av varorna.
Sedan skall du ha passerat kassalinjerna utan att ha betalat för dessa varor som de sett dig tagit.
Först då kan du gripas, då har de sett att du tagit en/flera varor och inte betalat och passerat sista betalningsplatsen. Då är det på sk bar gärning.
Om de inte har sett utan bara misstänker så får de inte envarsgripa dig.
Om någon felaktigt griper dig kan du helt klart polisanmäla den personen.
Jag har jobbat som butikskontrollant och gripit en massa tjuvar.
Vi kollade alltid väskor och kassar, men inte för att leta bevis utan för att kolla efter farliga saker.
Leta bevis fanns inget skäl till eftersom polisen ändå kommer till platsen och då samlar de in bevisen som finns.
Självscanning och självbetjäningskassor var dock väldigt svåra, som tur var fanns inte så många sådana när jag jobbade som kontrollant.
99% av alla jag tog var sådana som plockade på sig saker i butiken, det var en massa gånger jag såg saker som såg misstänkt ut vid självscanning/självbetjäning men sällan så tydligt att jag ansåg att jag var helt säker på att jag sett ett brott. Det var sällan det syntes så tydligt att någon stal vid självscanning/självbetjäning att det var befogat att gripa.
När jag inte var säker fick jag givetvis inte gripa, då rapporterade jag istället till ansvarig i butiken och vi gick igenom övervakningsfilm från kassan och jämförde vad de betala för med vad man såg dem lägga i kassar/väskor och polisanmälde i efterhand om vi kunde se stöld.